Welke rechten en plichten?

wildgirl1981
Topic Starter
Berichten: 13

Welke rechten en plichten?

#1 , 16 jan 2007 15:28

Hallo,
mijn huidige vriend heeft voor mij een relatie gehad van 5 jaar met een Algerijnse vrouw. Ze is bij hem vertrokken in augustus 2006, maar nu valt ze hem lastig voor geld. Ze eist de helft van het bedrag van de meubelen. Haar naam staat ook op de faktuur, net als die van mijn vriend, maar mijn vriend heeft het wel allemaal zelf betaald. Hij heeft haar al de volvo meegegeven, maar dit is blijkbaar niet genoeg. Ze blijft hem maar bellen voor geld. Nu vroeg ik me af waar ze recht op heeft. Ze zei dat ze zich uitgeschreven had, maar blijkbaar is dit toch niet gebeurd. Is mijn vriend verplicht om haar te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#2 , 16 jan 2007 15:44

Eigenaar is wie in de titel staat, wie effectief betaald heeft, is van geen (of toch van ondergeschikt) belang.

Ik zou mij nog niet teveel zorgen maken om hoeveel ze precies kan en mag eisen. Laat ons eerst maar eens zien welke middelen ze boven haalt. Als ze gewoon blijft bellen, zou ik er niet meer op reageren, ze zal het wel ooit stoppen. Tussen bellen en naar een advocaat stappen is er een groot verschil. Als het haar om geld te doen is, zal ze dat ook wel inzien. Ik weet niet of ze haar advocaat zou kunnen betalen met de helft van de waarde van een huisraad.

wildgirl1981
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 16 jan 2007 15:53

Het is haar gewoon om geld te doen. Ze staat in het rood op haar bankrekening, ze is geseind bij de politie omdat ze haar leningen niet meer afbetaald, enz...
Ze heeft gedreigd tegen mijn vriend dat ze hem alles zal afpakken wat hem lief is en hem voor de vrederechter zal slepen. De laatste tijd is ze echter heel vriendelijk, misschien omdat ze denkt dat ze zo toch aan geld zal geraken.
Wat gebeurt er als je de facturen nu niet meer hebt? De politie zei dat aangezien ze al meer dan 4 maanden weg is, ze daar niets meer te zoeken heeft en geen recht meer heeft op de huisraad. Of dit klopt weet ik echter niet. Het is gewoon een vervelende situatie.

Reclame

guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#4 , 16 jan 2007 15:58

Sorry dat ik het zo zeg, maar ze klinkt marginaal :) reden temeer om aan te nemen dat ze nooit ?chte stappen zal ondernemen, de kosten zullen haar zeker afschrikken en terecht: nogmaals, met de helft van de waarde van een huisraad betaal je geen advocaat.

Ik zou haar echt laten doen, en als je het vervelend vindt, kan je nog altijd klacht indienen wegens belaging ("stalking").

"Art. 442bis. Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank of met een van die straffen alleen. Tegen het in dit artikel bedoelde misdrijf kan alleen vervolging worden ingesteld op een klacht van de persoon die beweert te worden belaagd."

Ter informatie: boetes die in Belgische frank in het wetboek staan, kun je omrekenen en tegelijkertijd vermeerderen met de opdeciemen, door gewoon het bedrag te vermenigvuldigen met 5,5 en te lezen in euro. De straf vermeld in dit artikel is dus eigenlijk 275 tot 1650 euro.

wildgirl1981
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 16 jan 2007 16:13

Tja, we zullen dan maar afwachten he. Ondertussen zijn we toch van plan om te verhuizen, en misschien dat ik bij de provider van zijn gsm haar nummer kan laten blokkeren, zodat ze hem niet meer kan lastig vallen of zo. Bedankt voor het advies!

wildgirl1981
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 02 mar 2007 11:14

We hebben ondertussen een klacht ingediend bij de politie wegens stalking omdat ze blijft bellen en vragen achter haar deel van de inboedel. Ze heeft hiervan echter niets betaald, maar er is wel een gedeelte van de facturen die deels op haar naam staan. Ze zegt dat als mijn vriend haar niet geeft wat ze wil, ze het via de advocaat zal regelen. Maar we hebben haar inkomen eens bekeken en ze komt in aanmerking voor een pro deo advocaat. Ondertussen heeft ze de gezamelijke rekening geplunderd en hebben we alle afrekeningen alleen moeten betalen, zonder dat zij daarin tussenkwam. Ze heeft geen domicilie, dus de politie kan haar niets doen. Het is toch niet eerlijk, ons rechtsysteem. Wij zouden een advocaat moeten betalen en zij krijgt er ??n gratis?
Das toch de omgekeerde wereld. Ze zit tot over haar oren in de schulden, wij kregen bijna wekelijks een deurwaarder voor haar aan de deur, ze kan haar studies niet betalen en is al gedagvaard voor het vredegerecht in Kortrijk, maar niemand vindt haar. Ze kunnen haar enkel maar oppakken op haar werk als het parket daar toelating voor heeft, maar hoelang gaat dat nog duren?
Het is een straatje zonder einde!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”