Vriendin wil haar inkopen in mijn huis

dirk hermans
Topic Starter
Berichten: 11

Vriendin wil haar inkopen in mijn huis

#1 , 11 jan 2007 23:12

Ik woon alleen; bouwgrond staat op mijn naam.
Huis ruwbouw staat ook op mijn naam, grootste deel afwerking moet nog gebeuren.

Nu heb ik een vriendin leren kennen en zij wil bij mij wonen mits zij haar kan inkopen.

Ik heb gezegd dat het volgens mij wel kan bijvoorbeeld als ze mee wil betalen in keuken of badkamer we door een notaris een akte kunnen laten schrijven van haar persoonlijke inbreng.
Als we ooit zouden uit elkaar gaan ik haar dan kan uitkopen. Is dit juist?

Zo ja is dit een slimme regeling? Ik bedoel kan zij bijvoorbeeld bij ruzie haar deel vd woning opeisen of heb ik niets te vrezen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 11 jan 2007 23:51

Dat is wel degelijk een slimme regeling.

Stel na een jaar of 10 verder:
ze zegt tegen U "idi amin dada" en ze vertrekt
Ze eist haar (10 jaar oude ingebouwde keuken terug)

jij argumenteerd. Zie hier de keukenkast & de badkamer is helemaal versleten

Dan staat ze op straat en kan hooguit haar oude versleten en ingeboude keukenkast en bad op eisen


Zou U met een zelfde slim voorstel akkoord gaan als U in haar plaats was?

En dan nog... Op wie zijn grond is de keukenkast gebouwd? Juist het staat op Uw naam.
Het zal niet het eerste vonnis zijn dat als er iets gebouwd is op de grond van de eigenaar, de eigenaar ook de eigenaar van het bouwsel is en blijft.

Normaliter zal de notaris U beiden over inlichten over de mogelijke valkuilen.

De zaak hier aankaarten lijkt me alvast een goed begin


RR

dirk hermans
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 12 jan 2007 18:56

ok, bedankt roderidder
lijkt me ook wel een goeie regeling, ik zou haar wel 100% de aankoopwaarde teruggeven van de door aangekochte zaken indien we uitelkaar zouden gaan, vind ik zelf eerlijker.

Reclame

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#4 , 13 jan 2007 15:04

Opstal : alles wat vast zit aan de woning is van die persoon die eigenaar is van de grond.

Alleen "inbreng" in het huwelijkscontract verandert die toestand.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 14 jan 2007 01:56

Als ik jouw vriendin was zou ik OF helemaal niets investeren in jouw huis en zelf iets kopen en dat verhuren OF je ten huwelijk vragen, het huis in de gemeenschap laten brengen dmv huwelijkscontract en dan volle pot mee afbetalen aan het huis.

Wat jij voorstelt kan in jouw ogen mooi lijken, maar dat is het eigenlijk niet. Als jullie uit elkaar zouden gaan binnen een paar jaar, heb jij al tijdens die jaren een deel van je huis afbetaald, en zij krijgt dan de aankoopprijs terug van bijvoorbeeld een badkamer, terwijl die badkamer een paar jaar later al een pak meer centjes zal kosten.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 14 jan 2007 07:05

Robert bedoelt het recht van natrekking.
Opstal : alles wat vast zit aan de woning is van die persoon die eigenaar is van de grond.

dirk hermans
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 30 jan 2007 11:58

we kennen elkaar minder dan een jaar dus van huwelijk is er totaal nog geen sprake. Indien we elkaar al lange tijd zouden gekend hebben konden we idd trouwen en enkel het huis laten opnemen in huwelijkscontract en samen afbetalen.

Nu is de situatie anders en vind ik persoonlijk wel eerlijke regeling, stel we gaan uit elkaar na 5 of 10 jaar.
Zij heeft uiteindelijk niets moeten inbrengen in de woning van ruwbouw en grond (totaal prijskaartje van 250.000 euro), geen afbetalingen, geen huur... Enkel gemeenschappelijke kosten: verwarming, water, eten....

En wat betreft dat die bad of eetkamer na 5 of 10 jaar een meerwaarde heeft is totaal onjuist, ik zit namelijk met een minderwaarde en zou haar het volledig aankoopbedrag terugbetalen. Haar persoonlijke inbreing in de afwerking laat ik door notaris ook beschrijven.

dieke
Berichten: 1299

#8 , 30 jan 2007 16:28


En wat betreft dat die bad of eetkamer na 5 of 10 jaar een meerwaarde heeft is totaal onjuist, ik zit namelijk met een minderwaarde en zou haar het volledig aankoopbedrag terugbetalen. Haar persoonlijke inbreing in de afwerking laat ik door notaris ook beschrijven.
Ik denk dat ik het wat verkeerd geformuleerd heb. Eigenlijk komt het erop neer dat geld dat je in vastgoed investeert sowieso normaliter alleen maar kan "opbrengen". Vastgoedprijzen stijgen nog steeds. Dus als je binnen 5 jaar je huis zou verkopen, is het geen 150.000 (fictieve aankoopprijs) meer waard, maar bv. 200.000. Die stijging komt er natuurlijk mede door de verbeteringen die aan het pand worden aangebracht. Een badkamer van 2500 euro kan een huis er wel meteen 5000 euro meer waard doen uitzien.

Nu, zolang je vriendin en jij tevreden zijn met wat jullie onderling afspreken, is er toch geen probleem? Ik zei alleen maar dat ik persoonlijk niet akkoord zou gaan met zulke regeling. Het lijkt me nog steeds nadelig voor haar. Ik zou nog steeds in haar situatie, zelf niets investeren in het huis. (buiten dan meebetalen aan de vaste kosten). Als de relatie dan wat standvastiger wordt, kan je het nog steeds opnieuw bekijken.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”