kasbons opname tijdens huwelijk

marc v
Topic Starter
Berichten: 1

kasbons opname tijdens huwelijk

#1 , 14 jun 2011 20:17

Ik ben getrouwd op 1 juli 2006 en we zijn uiteengegaan op 28 maart 2007. Ondertussen ook gescheiden namelijk in 2008. Nu mijn vraag, in januari 2007 heb ik kasbons afgehaald nu 2011 wil ze haar helft daarvan hebben omdat dat tijdens het huwelijk gebeurde. Ik dacht dat alles tijdens het huwelijk gemeenschap is en heeft zij dus ook van dat bedrag heeft kunnen genieten ook al is het maar 3 maand. Heeft zij recht op de helft of niet omdat je tijdens het huwelijk niets kan stelen dacht ik .PS dat bedrag stond wel op mijn eigen rekening.

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 jun 2011 20:23

"dat bedrag stond wel op mijn eigen rekening"
Was u gehuwd met een kontrakt "scheiding van goederen"? Zoniet maakt het niet uit op wiens rekening tegoeden staan, ze zijn dan immers steeds gemeenschappelijk. In die zin heeft uw ex recht op de helft van dat bedrag.
Het is niet omdat strafrechtelijk diefstal tussen echtgenoten niet bestaat dat u zich zo maar naar eigen believen bedragen uit de gemeenschap mag toeeigenen. Via een burgerlijke rechtszaak kan uw ex haar helft terugvorderen indien de verdeling niet "in der minne" geschiedt.

opm.: indien u de kasbons reeds bezat van voor het huwelijk (en dat ook kunt bewijzen) dan is de opbrengst van de verkoop van u persoonlijk en moet u dus niet delen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Yvon
Berichten: 88

#3 , 15 jun 2011 19:24

Wat ik niet goed begrijp: je bent gescheiden, is de verdeling/vereffening dan niet gebeurd?
Heel die zaak moest eigenlijk daar geregeld worden.
En voor de rest: zie antwoord van roharro

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”