gezinswoning inbrengen in gemeenschap of niet ?

sc_stefanie
Topic Starter
Berichten: 9

gezinswoning inbrengen in gemeenschap of niet ?

#1 , 19 dec 2006 18:41

Mijn man en ik willen binnenkort trouwen, liefst onder het wettelijk stelsel. We hebben vorig jaar (toen we nog samenwoonden) samen een huis gekocht en een beding van aanwas voor het vruchtgebruik voorzien.

In het model van de huwelijksakte is er nu een mogelijkheid om deze gezinswoning in te brengen in het gemeenschappelijk vermogen. Wat moeten we nu doen: het huis inbrengen of niet en waarom?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 19 dec 2006 22:41

Hoi

Wij hebben het destijds inderdaad laten inbrengen in de gemeenschap. Ik zou je dat ook ten stelligste aanraden.

Indien je het niet doet, geniet je niet van de voordelige erfenisrechten tussen gehuwden indien 1 van jullie beiden komt te overlijden. Ik denk zelfs dat indien je trouwt, het beding van aanwas komt te vervallen, waardoor opnieuw jullie niet als partners van elkaar kunnen erven (het huis dan toch niet). Als er dus kinderen komen, zal in dat geval de erfenis naar de kinderen gaan. Van dit vervallen van dat beding van aanwas, ben ik niet zeker, maar ik dacht dat dat bij ons ook een reden was om ons huis in de gemeenschap in te brengen.

Je laat dat ook best in orde brengen VOOR jullie huwelijk (zodat het vermeld wordt in jullie trouwboekje). Wil je het erna nog in orde brengen, zijn de notariskosten die hiervoor gerekend worden opmerkelijk hoger.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”