Wettelijk samenwonen en verlof

Binkertell
Topic Starter
Berichten: 7

Wettelijk samenwonen en verlof

#1 , 11 mei 2011 15:23

Sinds verleden week woon ik wettelijk samen met mijn vriend De vrouw van het district zei ten eerte proficiat en zei dat je eventueel verlof kan vragen gelijk aan mensen die trouwen Ik vind er maar weinig over terug eerlijk gezegd
Is het eerder een gunst of een recht om een soort verlof ervoor te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 11 mei 2011 16:09

Ja, dat is mogelijk om daarvoor verlof te krijgen. Het wettelijk samenwonen wordt meestal gelijk gesteld met een huwelijk.
Dat hangt allemaal af van de invulling die je wergever geeft aan 'klein verlet' of beter, hoe het in de CAO of PC staat waar jij onder valt.

Binkertell
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 11 mei 2011 21:39

Bedankt voor de info.

Reclame

Lightning

#4 , 11 mei 2011 21:57

De algemene regel is dat de werknemers geen recht hebben op klein verlet voor het afleggen van de verklaring van wettelijke samenwoning. Op sectorieel niveau (CAO) of ondernemingsniveau (arbeidsreglement) kan dat recht uiteraard alsnog worden toegekend.
Wat wel algemene regels is, is dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen gehuwden en wettelijk samenwonende partners m.b.t. het recht op klein verlet toegekend voor gebeurtenissen binnen de familie.

jojan
Berichten: 739

#5 , 12 mei 2011 11:32

Ik heb toen ik met mijn partner wettelijk gingen samenwonen 4 dagen verlof gekregen. (Ik werk bij de overheid.).

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 13 mei 2011 11:05

“Art.2.Ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten, welke hierna opgesomd zijn, hebben de in artikel 1 bedoelde werknemers het recht, met behoud van hun normaal loon, van het werk afwezig te zijn voor een als volgt bepaalde duur: I. a) Reden van de afwezigheid : Huwelijk van de werknemer. b) Duur van de afwezigheid : Twee dagen door de werknemer te kiezen tijdens de week waarin de gebeurtenis plaatsgrijpt of tijdens de daarop volgende week.Art.4bis.Voor de toepassing van dit besluit wordt de persoon met wie de werknemer wettelijk samenwoont, zoals geregeld door artikelen 1475 e.v. van het burgerlijk Wetboek gelijkgesteld met de echtgeno(o)t(e) van de werknemer.”(28 AUGUSTUS 1963. - Koninklijk besluit betreffende het behoud van het normaal loon van de werklieden, [de dienstboden,] de bedienden en de werknemers aangeworven voor de dienst op binnenschepen, voor afwezigheidsdagen ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Binkertell
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 15 mei 2011 12:23

Nu nog uitmaken onder welk pc ik nu officieel val. Ik heb onlangs een dossier ingediend bij Cevora en mijn dossier is afgewezen omdat ik uitbetaald wordt onder pc 322 uitzendkracht, maar op mijn loonbrief staat wel pc 218. Dus als ik het goed begrijp val ik officieel onder pc 322 maar onder de voorwaarden van pc 218 ofzo. Als ik de voorwaarden voor "klein verlet" wil weten waaronder ik val welk pc moet ik dan uitpluizen? 322 of 218?

bdemeyer
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2017 11:00

Uit een ouder onderwerp onthou ik:
De algemene regel is dat de werknemers geen recht hebben op klein verlet voor het afleggen van de verklaring van wettelijke samenwoning. Op sectorieel niveau (CAO) of ondernemingsniveau (arbeidsreglement) kan dat recht uiteraard alsnog worden toegekend.
Wat wel algemene regels is, is dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen gehuwden en wettelijk samenwonende partners m.b.t. het recht op klein verlet toegekend voor gebeurtenissen binnen de familie.

Hoe zit het meer bepaald met PC 200? Wat is daar de regelgeving?
Heb je recht op klein verlet voor het afleggen van de verklaring van wettelijke samenwoning?
Zo ja, hoeveel dagen?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”