Trouwen : meer of minder belastingen ?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Trouwen : meer of minder belastingen ?

#1 , 19 apr 2011 05:53

Ik las op het internet de financiële voor- en nadelen van trouwen. Bij de voordelen kon ik lezen dat men minder belastingen moet betalen, bij de nadelen stond er dat de werkende partner, indien de andere partner niet zou werken, ongeveer 2000 euro per jaar belastingen extra moet betalen. Weet iemand of dit klopt en zoja, waarom dit zo is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2011 11:11

Gehuwden en wettelijk samenwonenden worden op dezelfde manier behandeld.

Als één van de gehuwden/samenwonenden geen inkomsten heeft wordt een deel van de inkomsten van de andere fiscaal toegekend aan degene die geen inkomsten heeft. Men noemt dit huwelijksquotiënt. Hierdoor wordt dit inkomen belast in een lagere belastingschaal en betaalt men op dit inkomen minder belastingen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 19 apr 2011 12:59

Wanneer de partner niet gaat werken , zal de werkende partner eer 2000 € MINDER belastingen moeten betalen. Zoals scorpioen zegt , wordt een belangrijk deel , max 30 % , van het loon toegekend aan de niet-werkende partner. Dat bedrag heeft een eigen leven : met aftrekken en het komt in aanmerking voor verminderingen. Er is een belangrijk deel vrijgesteld en dan begint men met 25 % to. 50 % bij de werkende partner. Dus : 2000 € minder!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#4 , 19 apr 2011 13:15

http://www.financieleinformatie.be/2008 ... amenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false; (zie : Nadelen van trouwen)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 19 apr 2011 17:59

Daar staat : 1500 € meer belastingen als je partner 'werkloos' is. Dat is iets anders dan 'gaat niet werken'. Als werkloze heeft die dus wel een inkomen en gaat hetgeen wij hebben verteld niet op. Mijn voorbeeld was bij 'geen inkomen'.
Die stelling trouwens is ondertussen ook achterhaald. Vorig jaar heeft de belastingdienst daar voor veel mensen die werkloos waren de herziening moeten doen van de vorige 5 jaar. velen hebben toen een serieuze som bijgetrokken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#6 , 20 apr 2011 06:58

Ahzo nu begrijp ik het, bedankt !

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 20 apr 2011 20:53

Je kan die voordelen (maar ook nadelen) perfect berekenen met Taxweb!
Met Taxweb kan je goochelen om het meeste rendenment uit je personenbelasting te halen.

probleemke
Berichten: 79

#8 , 23 mei 2011 08:39

als ik dit alles lees - mag ik hieruit afleiden-
dat -
* indien een persoon feitelijk gaat samenwonen met zijn vriendin , die een inkomen heeft, hetzij een leefloon hetzij een gewoon loon, dan worden beiden verder afzonderlijk belast
* indien een persoon feitelijk gaat samenwonen met zijn vriendin , die géén inkomen heeft, dan worden beiden verder afzonderlijk belast
* indien een persoon wettelijk gaat samenwonen met zijn vriendin ; die al dan niet een inkomen heeft, dan worden ze samen belast .

is mijn conclusie juist ???

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 23 mei 2011 15:23

Iets concreter : elke belastingplichtige persoon wordt afzonderlijk belast. Enkel bij wettelijk samenwonenden en gehuwden ( na het eerste jaar) wordt wel een gezamenlijke afrekening met één eindresultaat opgemaakt. Indien , bij wettelijk samenwonenden of gehuwden , één der partners geen of weinig inkomen heeft , krijgt die door het huwelijksqoutiënt een deel van het loon van de partner toegekend , dat ook afzonderlijk belast wordt.
Kortom : alle personen worden afzonderlijk belast , enkel feitelijk samenwonenden krijgen nog een aparte afrekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dske
Berichten: 2

#10 , 05 okt 2011 17:59

ik snap het nog niet helemaal...

wij wonen sinds 2007 samen en hebben sinds april 2011 een kindje, ik heb altijd deeltijds gewerkt en mijn partner voltijds maar is momenteel helaas werkloos.
we zouden graag willen trouwen, maar als ik het goed begrijp zouden we dan meer belastingen moeten betalen? als we dit jaar nog trouwen en mijn partner is nog steeds werkloos, gaan we dan volgend jaar meer belastingen moeten betalen dan? en wat mocht ik ooit werkloos worden? moet m'n vriend dan ook veel bijbetalen? mocht het zo zijn dat hij maandelijks veel minder belastingen betaald dat het evenveel is als dat wat ik deeltijds verdien zou ik niet moeten werken maar ik denk dat dat niet zo is, wel? ik heb het internet afgespeurd maar vind geen concrete informatie en ben nogal verward nu :s

kristin
Berichten: 204

#11 , 05 okt 2011 18:28

nu wij voor de eerste keer een gezamelijke brief krijgen, heb ik voor de fun dit eens uitgerekend.
Toen wij nog gewoon samenwonend waren en een aparte brief kregen, hadden we in totaal een 2500€ meer dat we terugtrokken dan nu.
Dus voor ons is trouwens financieel wel nadeliger.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 05 okt 2011 19:52

Kristin , ik twijfel niet aan de bedragen. Maar daar zijn andere redenen voor dan het getrouwd zijn , neem dat van mij aan!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dske
Berichten: 2

#13 , 10 okt 2011 00:49

ok dus niemand weet mij te helpen met concrete informatie?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”