Dochter wil op eigen benen staan

Em
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Kempen

Dochter wil op eigen benen staan

#1 , 11 mar 2011 10:13

Ik zit met een aantal vragen, eerst even de feiten.

Ik ben gescheiden en woon feitelijk samen. Ik heb 3 kinderen ten laste en ontvang voor alle drie kindergeld en alimentatie.
Mijn oudste dochter studeert aan de hogeschool en heeft een vriend. Al vrij snel heeft ze zo goed als permanent haar intrek genomen bij hem. Sindsdien stort ik het deel alimentatie voor haar ook door naar haar en betaal ik van het kindergeld al haar kosten (Gsm, autoverzekering, kleding)
Het kindergeld dekt uiteraard die kosten niet dus leg ik maandelijks ettelijke euro's bij.
Mijn jongste dochter zit op internaat, waarvan ik ook volledig de kosten betaal en de middelste dochter zit in haar laatste jaar van het middelbaar en wil ook nog verder studeren. Ikzelf heb niet echt een hoog inkomen en spartel elke maand om alles betaald te krijgen. Daar komt nog bij dat ik door medische problemen een jaar niet heb kunnen werken en het beetje spaargeld dat ik had heb moeten aanspreken om rond te komen.

De oudste dochter wil graag feitelijk samenwonen met haar vriend dus wil zij haar domicilie ook bij hem zetten. Ik vermoed dat vriend moppert dat hij teveel moet betalen voor haar en daarom pusht. Hij heeft een aanzienlijke schuld nog van voor ze elkaar kenden en mijn dochter voelt zich medeverantwoordelijk en wil meer bijdragen in het "huishouden".

Vraag 1 : Hoe moet dit nu met alimentatie en kindergeld ?
Vraag 2 : Wat met de schulden van haar vriend en haar aansprakelijkheid daarin ?
Vraag 3 : Wat met rang van 3 kinderen en kindergeld ?
Vraag 4 : Hoe wordt berekend hoeveel alimentatie ik eventueel ook aan haar moet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 16 mar 2011 11:35

Is oudste dochter meerderjarig ??
Het vonnis geeft aan dat et geld naar u moet gestort worden.
Wanneer uw dochter verhuisd ontvangt u daar geen kindergeld meer voor .... ook niet de verhoging van 3 kinderen enz enz
Is haar vriend dan ook bereid om haar dan volledig te onderhouden???
Niet meer bij u wonen wil ook zeggen geen belangen meer bij u ze wordt zo in principe een 'juridische vreemde.
Bloedband blijft natuurlijk wel bestaan.
Wat zegt het vonnis over schoolkosten... dit kan hoog oplopen dus misschien beter daar een nieuwe regeling bij afspreken ... bijzondere kosten

Em
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Kempen

#3 , 16 mar 2011 15:54

Dochter is meerderjarig . Kindergeld kan ze op eigen naam ontvangen maar dan verandert hier de rang voor de 2 andere kinderen. Dat scheelt bijna de helft maar ik weet ook dat ze vroeg af laat niet meer kinderbijslaggerechtigd zullen zijn (als ze een eigen inkomen hebben bvb)Dochter ontvangt door dat ze meerderjarig is zelf studietoelagen en heeft ook een studentenjob. Op die manier kan ze haar steentje bijdragen in de kosten als ze gaat samenwonen.

Vonnis zegt idd dat geld aan mij gestort moet worden maar ook dat beide ouders naar evenredigheid moeten bijdragen in de kosten zolang ze nog studeren. Haar vriend kan haar niet ten laste nemen denk ik want wettelijk gezien zijn zij niets van elkaar.
Ex beweert dat ik fraude pleeg en heeft de gemeente (waar domicilie dochter nu staat) ingelicht terwijl wij ons nog aan het bevragen zijn hoe het allemaal geregeld moet worden. (zachte) Dwang dus.

Bijzondere kosten mogen mits voorlegging van bewijs teruggevraagd worden aan andere ouder (met deze akte door mij dus) maar elk verzoek tot terugbetaling werd in het verleden genegeerd. Ik stelde ex meermaals aangetekend in gebreke zonder gevolg. ook zo met indexaanpassing maar ga je voor een achterstal van nu €70, dan €25 enz. een deurwaarder op pad sturen ? Ik mag dan wel een uitvoerbare titel hebben maar ex staat boven de wet blijkbaar. PS, we zijn nu bijna 8 jaar gescheiden ....
Ik ga de optelsom toch eens maken, nu zal het de moeite wel zijn om een deurwaarder langs te sturen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 16 mar 2011 16:04

Kan maximum 5 jaar teruggaan opletten dus

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”