Huwelijkscontract - langstlevende echtgenoot

sc_stefanie
Topic Starter
Berichten: 9

Huwelijkscontract - langstlevende echtgenoot

#1 , 04 dec 2006 16:42

Mijn man en ik willen binnenkort trouwen. Ik had een vraag ivm een huwelijkscontract (wettelijk stelsel) dat ik ergens gevonden heb.

Bij het overlijden van mijn man krijg ik in ppe. als langstlevende het vruchtgebruik op de nalatenschap van mijn echtgenoot. Dit geldt als standaard-regeling. Maar hier achter staat nog een andere regeling beschreven, als afwijking op het vorige. Als mijn man bv. sterft kan ik goederen aanwijzen die ik in mijn kavel wens en dit binnen de 4 maanden na overlijden. Wat betekent dit? Welke goederen kan ik dan aanwijzen en hoeveel? Komen hier voor- of nadelen bij?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 dec 2006 11:56

Vermoedelijk wordt hiermee bedoeld :?Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”