ongelijke inbreng bij aankoop bouwgrond

loper
Topic Starter
Berichten: 14

ongelijke inbreng bij aankoop bouwgrond

#1 , 24 jan 2011 12:47

Stel de volgende situatie: man en vrouw zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel ZONDER
huwelijkscontract.
Kort na het huwelijk wordt bouwgrond aangekocht. Stel nu dat de vrouw zelf 1/4 kan betalen
en de man 3/4, maar dat daar niets van op papier staat, wordt dan verondersteld dat
de grond 50-50 is (en later het huis ook)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 jan 2011 18:30

Indien dat niet in de akte werd opgenomen , is de bouwgrond van beiden voor de helft. Het huis dat zij samen bouwen is eveneens van hun beiden. Bij de nodige bewijzen hiervan , ontstaat er een schuld van het eigen vermogen van de vrouw aan het eigen vermogen van de man. Er zijn twee situaties dat die schuld dient vereffend te worden :
1. bij echtscheiding 2. bij overlijden van één der partners zonder gemeenschappelijke kinderen
Wanneer dit huwelijk gezegend wordt met kinderen wordt bij overlijden er geen rekening gehouden met die verschillende inbreng.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2011 09:30

Wordt bij een echtscheiding niet gekeken naar het vermogen dat elke partner had voor het huwelijk? Op die manier maakt het dan toch niet uit hoe de bouwgrond gefinancierd is?

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 jan 2011 13:28

Wordt bij een echtscheiding niet gekeken naar het vermogen dat elke partner had voor het huwelijk? Op die manier maakt het dan toch niet uit hoe de bouwgrond gefinancierd is?
Inderdaad , goed begrepen. Het vermogen van een gehuwd persoon voor het huwelijk is eigen vermogen. Bij echtscheiding wordt dat eerst terug samengesteld zodata hij dat voor de verdeling kan recupereren. Dat gebeurt ook voor de andere partner. in de praktijk wordt slechts aan degene die het meest inbracht , zijn meerbedrag uitgekeerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

loper
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 25 jan 2011 16:14

En het 'terug samenstellen' van het eigen vermogen van voor het huwelijk
is mogelijk ook al is er geen huwcontract?

Dus als ik het goed begrijp: er is een ONGELIJKE INBRENG in het huwelijk, maar
geen ongelijke inbreng in de aangekochte grond (aangezien die gekocht wordt vanuit
de gemeenschap). Dus bij echtscheiding is alles 50-50, met dat verschil dat er een
verrekening gebeurt voor het eigen vermogen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”