wettelijk samenwonen + de fiscus

angelfriend
Topic Starter
Berichten: 10

wettelijk samenwonen + de fiscus

#1 , 20 nov 2006 16:40

Momenteel woon ik 'feitelijk' samen. Dit houdt wel in dat als er met mijn partner iets gebeurt ik geen omstandigheidsverlof kan krijgen op mijn werk. Ik heb (ook via het werk) een hospitalisatieverzekering, hij kan hier nu ook niet worden in opgenomen.

Als wij 'wettelijk' gaan samenwonen, wat houdt dat dan in op fiscaal vlak, blijven wij elk afzonderlijk belast of worden onze inkomens samengevoegd?

Kan je ook bepaalde clausules opnemen in je wettelijke samenwonning, iets in de zin van scheiding van goederen, scheiding van aanwinsten, net zoals in een huwelijkscontract?

Ik wil niet - en dit om diverse redenen - dat wij een gemeenschappelijke aangifte moeten invullen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2006 17:04

De wettelijk samenwonenden worden gelijkgesteld met gehuwden, en een wettelijk samenwonende wordt gelijkgesteld met een echtgenoot (art. 2, ? 1, 2?, Wetboek Inkomstenbelastingen).

scorpioen

egeltje
Berichten: 150

#3 , 20 nov 2006 17:11

U zal een gezamelijke aangifte moeten indienen.
Maar zoals bij gehuwde is er sinds een aantal jaren een volledige decumul van inkomsten,dwz dat de belastingen berekend worden op ieders inkomen afzonderlijk. Pas helemaal op het einde van de berekening worden de belastingen van elke partner afzonderlijk samengeteld.

Reclame

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#4 , 21 nov 2006 08:08

Wettelijk samenwonen heeft niets te maken met huwelijklijkscontracten.

Wettelijk samenwonen gebeurt door dit te laten noteren op de dienst buregerlijke stand bij de gemeente/stad waar men woont. Dit wordt dan ook genoteerd in het rijksregister.

Belastingsaangifte moet samen gebeuren.

Wettelijk samenwonen heeft voordelen
* bij groepsverzekeringen en extra-legale pensioenen.
* erfenis
* en dergelijke meer.

subaru
Berichten: 90

#5 , 09 dec 2006 03:16

moet je dan getrouwd zijn voor de wet om die voordelen te genieten of voldoet een samenlevingscontract ook

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 09 dec 2006 16:47

neen , de voornaamste bepaling is het 'wettelijk samenwonen.' Dat gebeurt door simpele verklaring op de burgerlijke stand van de gemeente. Een samenlevingscontract kan aanvullende individuele bepalingen bevatten , maar is niet nodig. Daarin kan vermeld staan : opvoeding van de kinderen , wat bij scheiding , maar niets over de nalatenschap.
De verklaring 'wettelijk samenwonen' kan door ??n van beiden opgezegd worden , of eindigt bij een huwelijk.
Indien U niet wenst trouwen is deze mogelijkheid toch aan te raden.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#7 , 12 dec 2006 15:48

Wat als ??n van de 'samenwoners' met zo'n schuldenberg te kampen heeft, en daardoor in een schuldbemiddelingsproject zit.
Is het dan niet zo dat de partner eigenlijk mee moet betalen met die schulden of kan dit opgesplitst worden?

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#8 , 16 dec 2006 09:39

Wettelijk samenwonen is alleen maar en niets meer dan dit te laten noteren op de dienst burgerlijke stand van de gemeente/stad waar men woont. Dit staat dan ook in het Rijksregister.

Dan :
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezinsgids ... 0III_2.pdf

En daar drie paragrafen op de pagina 2 en 3 onder de hoofding "wat is eigen versus onverdeeld?"

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 16 dec 2006 16:57

Art 1478 van het burgerlijk Wetboek , dat werd ingevoegd na de wet van 23 november 1998 ' tot invoering van de wettelijke samenwoning' voorziet eigenlijk een stelsel van scheiding van goederen : 'Elk der samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen , de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid. De goederen waarvan gen van beide wettelijk samenwonenden de eigendom kan bewijzen worden geacht in onverdeeldheid te zijn.'
Dit geldt dus evenzeer voor schulden die ontstaan zijn voor de samenwoning. Die kunnen niet verhaald worden op de partner. Enkel schulden , aangegaan voor de samenwoning en de opvoeding van de kinderen , zijn hoofdelijk , met dus verantwoordelijkheid van beiden. (Zie art 1477 ? 4.)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”