Mijn feitelijk samenwonende vriendin bedriegt mij

Charlie
Topic Starter

Mijn feitelijk samenwonende vriendin bedriegt mij

#1 , 16 dec 2010 09:36

Mijn vriendin waarmee ik feitelijk samenwoon, bedriegt mij met een andere man.
Ik heb al heel veel geduld gehad met haar, maar jammergenoeg is dit nu op. Ik wil haar zo snel mogelijk de deur uit.

We wonen samen in het huis dat mijn eigendom is, ze betaalt mij geen huur. Ook geen terugbetaling van onkosten. Enkel een maandelijkse (symbolische) bijdrage van 200 EUR. Ze werkt full-time.

Toen ze haar domicilie op mijn adres zette, heb ik een blad ondertekend waarmee ik mij hiermee akkoord verklaarde.

Nu is mijn vraag: kan ik bij het politiekantoor deze verklaring intrekken, al haar spullen bijeenrapen en bv. in het tuinhuis leggen (zodat ze die later kan ophalen), haar de sleutel van het huis afhandig maken en haar met zachte dwang aan de deur zetten om nooit meer een voet binnen te zetten?

Alvast bedankt voor uw professioneel advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 16 dec 2010 10:02

eigenlijk mag je dat niet zomaar... haar domicilie staat op je adres. ze woont daar dus en je mag haar eigenlijk niet de toegang ontzeggen. Of ze nu huur betaalt of niet, het feit dat ze daar gedomicilieerd is, rechtvaardigd haar verblijf juridisch.

Wat je wel kan doen: Verklaring afleggen bij de politie dat je wenst dat deze persoon niet meer gedomicilieerd is op jouw adres. Voeg hierbij een copie van het eigendomsbewijs van uw huis en verklaar dat dit een feitelijke samenwoning was. Vraag de kwartieragent naar je woning te komen kijken.
En dan komt er een creatief stukje: waarschijnlijk niet de gebruikelijke gang van zaken, maar te proberen waard denk ik :twisted:

Verzamel haar spullen netjes samen (voorzichtig behandelen) en zet ze keurig ingepakt samen BINNEN in het huis in één kamer tot dewelke ze nog toegang kan hebbben. (ander kan je misschien afsluiten?) De kwartieragent kan dan vaststellen dat haar spullen zich wel nog in het huis bevinden en dat je haar nog toegang verleent (omdat het juridsich gewoon nog moet)
toon daarna aan je vriendin je copie van de verklaring aan de politie. Vertel haar dat je haar spullen alvast samengezet hebt zodat zo vlot kan vertrekken, want dat je nieuwe partners nieuwe spullen zullen toekomen. Je nieuwe partner met wie je binnenkort wettelijk zal samenwonen. :mrgreen:
en dat dat toch een beetje ingewikkeld is met die verschillende inboedels.
Tip: als ze vraagt wie je nieuwe partner is, zeg haar dat dat privé is.

Op deze manier zal ze waarschijnlijk héél snel wegtrekken zonder al te veel heisa 8_)
Wat denken de anderen, is dit te stout?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2010 10:05

Ik denk dat je iemand met een slecht karakter daar zo niet gaat weg krijgen.

Heeft de TS de situatie al eens bespoken met zijn toekomstige ex-vriendin?

Reclame

wanton

#4 , 16 dec 2010 19:08

Beste Charlie ,

het is uw huis. Er is geen band tussen jullie : jullie zijn niet getrouwd of wettelijk samenwonend. Zij woont op dat adres dank zij uw goodwill. Geef haar enkele dagen de tijd , maar laat haar zo vlug mogelijk ophoepelen. U heeft geen enkele verplichting to. haar en zij heeft geen enkel recht op wat dan ook.
Een echtgenoot/ote of wettelijke samenwoner kan men niet uit huis zetten - tenzij rechterlijk bevel- ongeacht van wie het huis is. Maar dat is niet van toepassing voor U. Een feitelijke samenwoner , die geen medehuurder is kan U buitenzetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#5 , 17 dec 2010 09:28

@wanton...maar hoe? buitenkijken? naar buiten slepen?dragen?
Ze is daar wel gedomicilieerd. Dus geweld gebruiken is er niet bij om haar fysiek naar buiten te krijgen vrees ik...
Haar buitensteken: Is dat geen schending van het woongenot (dat samenhangt met het domicilie?)

j.demoor

#6 , 17 dec 2010 09:55

Uw vriendin bewoont uw woning zonder recht of titel. U kan aan dit precair gedogen steeds een einde stellen , best bij aangetekend schrijven,met kopie aan de politie. Bepaal daarin een REDELIJKE termijn om de woning te verlaten en deel haar daarin tevens mee dat u onmiddellijk na verstrijken van die termijn uithuiszetting vordert bij de vrederechter overeenkomstig art.1344bis Gerechtelijk Wetboek(analoge toepassing).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#7 , 18 dec 2010 17:21

J.demoor zegt zoals het moet.
Zij woont er met adresinschrijving.
Het is echter niet de politie die het bevolkingsregister houdt maar de gemeente.
Dus uw brief moet daar zijn.
Sleutel afhandig maken is niet zo'n goed idee want dat is diefstal of een andere kwalificatie.
Haar de toegang ontzeggen ... politie zal op basis van het feit dat ze ingeschreven is u verplichten haar binnen te laten ttz zij zullen tegen haar zeggen dat zij binnen mag desnoods met een slotenmaker het slot veranderen of de deur uitstampen of het raam maakt niet uit ze woont daar. Ze moet wel de schade aan het huis betalen maar dat is NIKS strafbaar.
Een woning is onschendbaar en dat is de plaats waar iemand zijn belangen heeft.
Het weghalen van haar goederen en ze ergens anders zetten raad ik NU niet direct aan gezien u ze verwijderd van de plaats waar ze staan.
Naargelang bepaalde feiten en gebeurtenissen kan dat ZEER zwaar aangerekend worden.
Dus U stelt haar in gebreke en ga naar de vrederechter dat is in principe de ENIGSTE correct juridische weg.

Kwartierinspecteur zal haar indien ze zelf niet weggaat ambtelijk laten uitschrijven maar dat is dan mits het vonnis vrederechter.
Met dat vonnis kan u een deurwaarder aanstellen MOCHT u gelijk krijgen. Deurwaarder zal haar dan uit huis zetten

U moet een onderscheid maken tussen eigendom en wonen en onschendbaarheid van een woning.
Haar goederen zijn de uwe niet dus het wegnemen ervan ook al is het maar eventjes 'KAN' al een verzwarende omstandigheid zijn.

wanton

#8 , 18 dec 2010 20:22

In een geregistreerde relatie - huwelijk of wettelijk samenwonen- is de gezinswoning beschermd voor beide partners , ongeacht wie eigenaar is. Bij feitelijk samenwonen is er geen enkele band. Dan ben je niet verplicht iemand , zelfs als je daar een relatie mee had , binnen te laten in je eigen woning. Je kan een 'vreemde' de toegang ontzeggen. Doch menselijk blijven , enkele tijd geven om één en ander te regelen. Maar zonder veel tamtam uit huis zetten.
Toet-anch-Amon

eylis

#9 , 19 dec 2010 11:24

wanton, onafgezien van de wet bescherming gezinswoning moet men ook rekening houden met het feit of iemand ergens gedomicilieerd is.Dan mag men zijn spullen niet buiten zetten en de sloten veranderen.
In mijn nabije omgeving heb ik zo'n situatie meegemaakt. dus feitelijk samenwonenenden maar mét domicliering. Wel als je de sloten verandert en je ontzegt de persoon in kwestie de toegang bega je een misdrijf....met alle gevolgen vandien.
Maar meubels samenzetten in één kamer en bepalde kamers afsluiten en er maar een of twee open laten, kan voorlopig dus wel :-)
Dit voorbeeldje al ns toegepast en de persoon is kwestie is zéér snel vertrokken :-)

Franciscus

#10 , 19 dec 2010 12:56

Het is en blijft de woning ook al bent u eigenaar u kan die persoon die daar woont EN ingeschreven is daar niet zomaar buitenzetten.
Ik raad ten stelligste af het op een zomaar rap alles buitenzetten en deur toe systeem te doen.
Inzake de practische problemen die u als eigenaar zou kunnen krijgen ben ik redelijk goed :twisted: op de hoogte. Practische en onmiddellijke gevolgen voor de eigenaar als de politie die ter plaatse komt haar job doet en de wet kent EN toepast.
Plus u stelt uzelf bloot aan schadevergoeding je bent op achtervolgen aangewezen gezien de klacht van uw dan ex partner ipv het initiatief te kunnen nemen.

wanton

#11 , 19 dec 2010 19:21

Dat men zijn feitelijk samenwonende vriendin , die in uw huis gedomicilieerd is , niet manu militari moet buiten zetten , dat weet ik wel en daar ben ik mee akkoord. Maar ze dringend vragen , zelfs zonder rechterlijk bevel , zo vlug mogelijk het huis te verlaten , kan wel. Het is en blijft een vreemde, die geen rechten kan doen gelden. Dat is het verschil met een getrouwde of wettelijk samenwonende partner , die daar niet moet op ingaan. Een feitelijk samenwonende moet beseffen dat er geen enkel recht is.
Toet-anch-Amon

eylis

#12 , 19 dec 2010 20:05

wanton, wist je dat een "kraker" zelfs door de rechtmatige eigenaar niet zomaar uit een leegstaand pand kan gezet worden? Als de "kraker" er een bed, stoel en tafel heeft gezet en zich ôpdat adres laat domicileren, dan woont hij daar!
En eigenaars moeten dan een lange en energierovende procedure starten om de kraakmens er gewoon uit te krijgen. Terwijl die kraker helemaal geen recht heeft om daar te wonen....
Domicilie beschermt een mens ook om ergens te mogen wonen. Soms hemeltergend, maar het is zo.
Dus als de overspelige dame doet alsof ze oostindidisch doof is, dan kan ze die toestand nog behoorlijk rekken hoor...

grace1967

#13 , 13 sep 2011 10:28

Hallo,
Ik zit in een soortgelijk geval. Ik woon ondertussen ongeveer 16 jaar samen met mijn vriend, we hebben kinderen van 12 en 10. Vanaf het begin dat ik hem kende had ik een goede job, ik verdiende goed en kocht een huis (met een lening). Sinds het faillissement van mijn werkgever verdien ik een stuk minder met mijn niet werk. Mijn vriend heeft af en toe iets gegeven, maar leeft hoofdzakelijk op mijn kosten. Alle facturen (tv, internet, water, elektriciteit, kinderen, boodschappen,...) gaan van mijn rekening. Af en toe stort hij een bedragje op mijn rekening (dit jaar tot nu toe 300 euro in 2011).
Ik heb altijd heel veel verdragen: druggebruik, huiszoeking door hem, agressiviteit....Een hele boel dingen in mijn huis zijn kapot gemaakt door hem, ik heb al een paar keer klappen gekregen. Normaal ben ik heel zeker van mezelf, maar nu ben ik al een hele tijd bang. Mijn zoon van 12 heeft al 2 maal naar de politie gebeld (wat ik niet durf) toen hij agressief was.
Ik wil hem uit mijn huis maar heb schrik voor wat hij gaat doen. Wat kan ik doen?

Jeff Williams

#14 , 19 sep 2011 11:52

Hallo, ik ben ook hetzelfde probleem ontmoet, wil ik weten de details op te lossen methode.
Heel hartelijk bedankt.
Let‘s cross the bridge when we come to it
Hogan|Scarpe Hogan

roharro
Juridisch actief: Ja

#15 , 19 sep 2011 12:16

wanton, wist je dat een "kraker" zelfs door de rechtmatige eigenaar niet zomaar uit een leegstaand pand kan gezet worden? Als de "kraker" er een bed, stoel en tafel heeft gezet en zich ôpdat adres laat domicileren, dan woont hij daar!
Dat is de reden waarom ik mijn bezoekers steeds vraag hun meubelen buiten op het trottoir te laten staan.
Echter: Alvorens men zich ergens kan domiciliëren doet de wijkagent een onderzoek. Ik kan me moeilijk inbeelden dat hij zal meewerken aan kraken van een huis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”