ex weigert wettelijke samenwoning stop te zetten

Bondusa
Topic Starter

ex weigert wettelijke samenwoning stop te zetten

#1 , 10 dec 2010 13:34

Ik ben al een tijdje op dit forum aan het rondkijken, maar kon nog geen specifiek antwoord vinden op mijn vraag.

dus even in het kort :

Mijn ex en ik kochten samen een huis en gingen wettelijk samenwonen. Het werd echter onmogelijk met hem samen te wonen door agressie en bedreigingen van zijn kant. Ik heb een klacht ingediend nadat ik de toegang tot mijn eigen woning werd ontzegd door hem. Ik ben toen naar de vrederechter gestapt en heb een advocaat geraadpleegd, maar het bleek niet mogelijk hem uit het huis te zetten. Ik wou absoluut niet meer teruggaan en ben bij mijn ouders ingetrokken. Ondertussen staat het huis al bijna een jaar te koop en wonen we allebei al een hele tijd weer bij onze ouders.
We zijn nog altijd wettelijk samenwonend en mijn ex weigert hardnekkig dit stop te zetten (ook al is het duidelijk dat er op ons adres niemand meer verblijft..).

Ik weet dat ik bij de gemeente een eenzijdige opzegging kan doen, maar dat kost mij gemakkelijk 200-300 euro?
Is er geen andere manier om dit op te zeggen? Het lijkt mij wettelijk niet correct dat wij samen ingeschreven staan op 1 adres terwijl er niemand meer verblijft?

Kan ik verhuizen zolang wij wettelijk samenwonend zijn? Vervalt de wettelijke samenwoning als ik mijn adres wijzig of verlies ik dan bepaalde rechten over het huis?

Of zit ik toch gebonden aan die extra kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2010 13:47

Als er kinderen zijn kan zo wie zo art 223 BW worden gebruikt zelfs zonder intra familiaal geweld PV
Dit is trouwens een maatregel die door de vrederechter als voorlopige maatregel dadelijk bij voorbaat kan genomen worden.
Hier ook zie andere postings met als kenmerk oa IFG.
Ik verwijs dikwijls naar publicaties federale dienst justitie .. via zoekmachine kan je bij justitie meerdere brochures vinden.
http://www.just.fgov.be/index_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ... zie publicaties.

wanton

#3 , 10 dec 2010 13:56

Ik denk dat het beter is de wettelijke samenwoning stop te zetten , maar niet de domicilie te wijzigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

eylis

#4 , 10 dec 2010 14:10

wie heeft je gemeld dat het eenzijdig stopzetten van een wettelijke samenwoning 200-300 euro kost?
elke gemeente zet in z'n website dat bij eenzijdig opzeggen wettelijke samenwoning, het volstaat zich naar de bevolkingsambtenaar te begeven en dit te melden; dit wordt genoteerd en that's it... tot zover de burgerlijk-administatieve kant van de zaak;
Het enig wat geld kan kosten is natuurlijk de notariele kant van de zaak om de zaken financieel te regelen. Dat zal wel geld kosten;
Maar de melding bij de gemeente kost normaal niets.
Of is er verschil tussen de verschillende gemeentes?

wanton

#5 , 10 dec 2010 14:13

Soms wordt een deurwaarder ingeschakeld om de partner op de hoogte te stellen. Zal van de algehele situatie afhangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bondusa
Topic Starter

#6 , 10 dec 2010 14:28

wie heeft je gemeld dat het eenzijdig stopzetten van een wettelijke samenwoning 200-300 euro kost?
elke gemeente zet in z'n website dat bij eenzijdig opzeggen wettelijke samenwoning, het volstaat zich naar de bevolkingsambtenaar te begeven en dit te melden; dit wordt genoteerd en that's it... tot zover de burgerlijk-administatieve kant van de zaak;
Het enig wat geld kan kosten is natuurlijk de notariele kant van de zaak om de zaken financieel te regelen. Dat zal wel geld kosten;
Maar de melding bij de gemeente kost normaal niets.
Of is er verschil tussen de verschillende gemeentes?

Bij mijn navraag bij de gemeente werd inderdaad gezegd dat ik zou opdraaien voor de kosten van de deurwaarder. Ik vrees ook dat deze kosten zouden kunnen oplopen, want de gemeente weet niet waar mijn ex verblijft. In principe bij zijn ouders, maar dat is niet zo. Dus als de deurwaarder zich tevergeefs bij hen aanmeldt, draai ik alsnog op voor de kosten, denk ik?

eylis

#7 , 10 dec 2010 15:24

maar het uitsturen van de deurrwaarder is enkel om de andere partij officieel op de hoogte te brengen van deze nieuwe toestand.
dus strikt genomen kan je alvast wel al de eenzijdige kennisgeving op de gemeente laten registreren.
Je ex zou je "opzegging" ook officieel moeten vernemen (daarvoor stuurt de gemeente een deurwaarder door): maar daar heb ik een achterpoortje voor ;-)
Je vraagt een gezegelde kopij van je kennisgeving en verstuurt dat per AS naar je ex;
en anders laat je het omroepen via de lokale radio
Dan weet hij het ook
:-)

eylis

#8 , 10 dec 2010 15:28

het is wel mogelijk administratieve uitschrijving op jullie adres te vragen via kort geding.
-het is niet omdat hij het huis met jou bezit, dat zijn domicilie daar ook kan staan.
-kwartieragent laten vaststellen dat hij daar niet meer verblijft.
- kort geding starten met advocaat: ambtelijke uitschrijving.

ik vind het wel heel vreemd dat hij er in geslaagd is om jou de toegang tot het huis te laten onzeggen zonder gerechtelijk vonnis???
hoe heeft hij dat in hemelsnaam gefixt?

TimmV

#9 , 12 dec 2010 18:14

Een wettelijke samenwoning kan zeer eenvoudig stoptgezet worden door een verklaring af te leggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Als u dit eenzijdig doet dan wordt deze verklaring betekend aan uw (voormalig) wettelijk samenwonende partner door een deurwaarder. Door deze handeling houden dan de gevolgen van de wettelijke samenwoning op te bestaan. Het kan wel zijn dat er tussen jullie dan een overdeeldheid onstaat m.b.t. de goederen waarvan geen van jullie beiden kunnen aantonen dat het van jullie is. Deze worden normaliter verdeeld in helften.

Wat ook belangrijk is om te weten, is dat er tussen wettelijk samenwonenden in principe geen samenwoningsplicht bestaat. Als samenwonende bestaat er dus geen plicht om samen te leven, i.t.t. tot gehuwden waar wel een samenwoningsplicht geldt. Het niet samenwonen heeft geen gevolgen voor de wettelijke samenwoning, deze kan alleen stoptgezet worden door de hogervermelde verklaring aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Lea64

#10 , 13 jan 2011 14:59

Beste ,

mijn ex heeft in augustus het huis verlaten. In oktober heeft hij domicilie aangepast. Ik was in de overtuiging dat daarmee ook wettelijke samenleving automatisch werd stopgezet. Dit is dus NIET zo ...
Wij zijn dus nog steeds wettelijk samenwonend (maar elk op verschillend adres). Ik zal dit asap laten aanpassen maar ...

Heeft dit invloed voor bepaalde zaken ? Bvb de belastingen ... Met wat houden ze rekening ? Datum stopzetten wettelijke samenwonen of adreswijziging ?
Voor een deel van 2010 zullen we dus alles nog samen moeten invullen maar vanaf een bepaalde datum (adreswijziging of stopzetting samenleving ??) zal het elk afzonderlijk zijn.

Alvast bedankt !

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jan 2011 12:01

Het officieel in kennis stellen gebeurd met een AS op zijn officieel adres dus op uw niet meer bewoonde officiële adres.
DAARNA laat je vaststellen dat hij daar niet meer woont door kwartierinspecteur die procedure ambtelijke afschrijving opstart naar gemeente en PV inbreuk niet doorgeven adreswijziging opstelt. Op die wijze wordt hij nationaal gesignaleerd voor opsporen adres.

Lea64

#12 , 15 jan 2011 12:17

Bedankt voor de info maar ..
hij heeft wel degelijk zijn adreswijziging doorgegeven aan de gemeente maar de wettelijke samenleving niet stopgezet. (vermoedelijk omdat zijn adreswijziging niet op een normale manier werd doorgegeven want het is eigenlijk 'toevallig' geweest na bezoek van agent wegens verkeersovertreding).
Ik ben in ons huis blijven wonen en volgens bevolkingsregister woon ik daar wel degelijk alleen (de kinderen). Dus eigenlijk maak ik me daarover weinig zorgen.
Ik vroeg me alleen af waar de officiele instanties rekening mee houden bvb ivm belastingsbrief =
met einde wettelijke samenleving of adreswijziging (ik veronderstel het laatste).
We zullen nog voor een deel van 2010 samen moeten invullen en dan vanaf het andere deel van 2010 elk afzonderlijk. Alleen ... tot welke datum samen en vanaf welke datum elk alleen ? Op datum adreswijziging of stopzetting wettelijke samenleving (die nog moet gebeuren ...).
Ik vind het zelf een vreemde en verwarrende situatie en probeer nu wat duidelijkheid te krijgen om niet opnieuw tot verrassingen te komen staan ...

moederke27

#13 , 15 jan 2011 14:36

Bedankt voor de info maar ..
hij heeft wel degelijk zijn adreswijziging doorgegeven aan de gemeente maar de wettelijke samenleving niet stopgezet. (vermoedelijk omdat zijn adreswijziging niet op een normale manier werd doorgegeven want het is eigenlijk 'toevallig' geweest na bezoek van agent wegens verkeersovertreding).
Ik ben in ons huis blijven wonen en volgens bevolkingsregister woon ik daar wel degelijk alleen (de kinderen). Dus eigenlijk maak ik me daarover weinig zorgen.
Ik vroeg me alleen af waar de officiele instanties rekening mee houden bvb ivm belastingsbrief =
met einde wettelijke samenleving of adreswijziging (ik veronderstel het laatste).
We zullen nog voor een deel van 2010 samen moeten invullen en dan vanaf het andere deel van 2010 elk afzonderlijk. Alleen ... tot welke datum samen en vanaf welke datum elk alleen ? Op datum adreswijziging of stopzetting wettelijke samenleving (die nog moet gebeuren ...).
Ik vind het zelf een vreemde en verwarrende situatie en probeer nu wat duidelijkheid te krijgen om niet opnieuw tot verrassingen te komen staan ...

ik denk dat het pas is vanaf einde wettelijke samenleving...

Lea64

#14 , 16 jan 2011 14:57

Ja ... heb gisteren eens geinformeerd bij vriend die voor belastingen werkt en rechten gestudeerd heeft. Hij kon me geen sluitend antwoord geven. Uitzonderlijke situatie ... zei hij ... (tegen wie zeg je het !!!).
Ik zal gewoon de eerstvolgende belastingsbrief afwachten. Vanaf de volgende jaren zal het dan wel eenvoudiger zijn. Bedankt aan allen en ik zal het jullie laten weten als het zover is ...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”