Uit elkaar gaan- welke rechten

cindy123
Topic Starter

Uit elkaar gaan- welke rechten

#1 , 07 dec 2010 12:52

Even een schets van mijn situatie. ik ben 5 jaar geleden bij mijn vriend ingetrokken, in zijn huis, staat op zijn naam. heb toen wel meegetekend voor de lening omhoog te trekken.
Tijdens de jaren hebben we een samenlevingscontract genomen omdat ik bedrijfsbeheer had en dat had hij nodig om een zaak te kunnen beginnen. Wij runnen dus samen de zaak maar ze staat wel enkel op zijn naam. ik kon er niet mee instappen omdat ik loopbaanonderbreking had(en nog heb) dan zou ik mijn uitkering verliezen.
we gaan nu uit elkaar. waar heb ik recht op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 dec 2010 13:58

Er eerst en vooral voor zorgen dat u niet meer verantwoordelijk bent voor de lening. Indien U mee heeft afbetaald aan die lening , kan u een deel terugvragen. Maar hij lan U een huur aanrekenen voor dezelfde periode. Het zal geven en nemen kunnen worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TimmV

#3 , 12 dec 2010 18:26

Veel is afhankelijk wat in uw samenlevingscontract is bedongen en wat er staat in het leningscontract.

Indien er niets in dan contract staat dat u rechten geeft dan bevindt u zich waarschijnlijk in een situatie van zuiver scheiding van goederen. Indien u onder dat stelsel valt heeft uw vriend een groot voordeel aangezien hetgeen op zijn naam staat geacht wordt van hem te zijn. Indien u echter kan aantonen dat u meebetaald heeft om zijn goederen in stand te houden, dan kan u daarvoor een vergoeding vragen op grond van de leer van de 'verrijking zonder oorzaak'.

Dit houdt eigenlijk in dat uw vriend u een vergoeding verschuldigd is voor het geld dat u in zijn goederen hebt gestoken, en waarvoor u niets in de plaats hebt gehad. M.a.w. hij is verrijkt zonder een oorzaak, omdat u niets in de plaats heeft gehad.

Ik wil uitdrukkelijk benadrukken dat deze redenering onder voorbehoud is, aangezien ik de inhoud van de door u gesloten contracten niet ken en de gevolgen dus ook niet kan inschatten.

Reclame

wanton

#4 , 13 dec 2010 13:51

Beste Timmv ,

ik wil reageren op deze en uw andere reacties.
Ongehuwden leven steeds in een stelsel van scheiding van goederen, al dan niet met een samenlevingscontract. Daarin kunnen idd bepaalde afspraken , vb. van kostenverdeling gemaakt worden. Men mag verwachten dat een koppel , wettelijk samenwonend, werkelijk samenwoont. Er is in de wetgeving sprake van 'gemeenschappelijk huishouden.' Niet-gehuwden worden verondersteld , net als gehuwden met contract 'scheiding van goederen', voor dat huishouden en gemene kosten bij te dragen volgens 'draagkracht.'
Gehuwden kunnen , naast scheiding van goederen , ook opteren voor een gemeenschapsstelsel. Algemene gemeenschap bedoelt : alles is van beiden , welke ook de oorsprong is van het goed. Het wettelijk stelsel , dat ong. voor 75 % van de gehuwde koppels geldt , want geen contract , bepaalt : scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst. DWZ. tot het eigen vermogen behoort hetgeen men had voor het huwelijk en hetgeen men persoonlijk verkrijgt door schenking of erfenis. Inkomens, intresten , huurgelden enzovoort zijn gemeenschappelijk.
Indien nu , in de loop van de relatie , gehuwd of ongehuwd , er verschuivingen optreden , gewild of ongewild , zullen die overdracten, bij het einde - op welke wijze ook- van de relatie , moeten hersteld worden. De diverse vermogens worden ahw. hersteld. Dit is een wettelijk principe. Dat één en ander moeilijk is en niet altijd te bewijzen valt , doet geen afbreuk aan dit principe.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”