#4 , 13 dec 2010 13:51
Beste Timmv ,
ik wil reageren op deze en uw andere reacties.
Ongehuwden leven steeds in een stelsel van scheiding van goederen, al dan niet met een samenlevingscontract. Daarin kunnen idd bepaalde afspraken , vb. van kostenverdeling gemaakt worden. Men mag verwachten dat een koppel , wettelijk samenwonend, werkelijk samenwoont. Er is in de wetgeving sprake van 'gemeenschappelijk huishouden.' Niet-gehuwden worden verondersteld , net als gehuwden met contract 'scheiding van goederen', voor dat huishouden en gemene kosten bij te dragen volgens 'draagkracht.'
Gehuwden kunnen , naast scheiding van goederen , ook opteren voor een gemeenschapsstelsel. Algemene gemeenschap bedoelt : alles is van beiden , welke ook de oorsprong is van het goed. Het wettelijk stelsel , dat ong. voor 75 % van de gehuwde koppels geldt , want geen contract , bepaalt : scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst. DWZ. tot het eigen vermogen behoort hetgeen men had voor het huwelijk en hetgeen men persoonlijk verkrijgt door schenking of erfenis. Inkomens, intresten , huurgelden enzovoort zijn gemeenschappelijk.
Indien nu , in de loop van de relatie , gehuwd of ongehuwd , er verschuivingen optreden , gewild of ongewild , zullen die overdracten, bij het einde - op welke wijze ook- van de relatie , moeten hersteld worden. De diverse vermogens worden ahw. hersteld. Dit is een wettelijk principe. Dat één en ander moeilijk is en niet altijd te bewijzen valt , doet geen afbreuk aan dit principe.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon