Samenwonen

Slevo
Topic Starter
Berichten: 2

Samenwonen

#1 , 08 nov 2006 14:05

Hallo,

Graag advies over de volgende situatie :
Ik (weduwe met 2 minderjarige kinderen) en mijn vriend (1 minderjarige dochter die hij nooit ziet, woont in het buitenland) willen gaan samenwonen.
We zouden gaan samenwonen in het huis van mijn vriend. Mijn huis wordt verkocht en ik koop mij in bij mijn vriend om zekerheid te hebben.
Zelf hadden we gedacht aan een tontine met vruchtgebruik, zodat de langstlevende altijd zeker is om in het huis te kunnen blijven wonen. Tontine met volle eigendom is uitgesloten aangezien ik daarmee het risico loop mijn kinderen te onterven.
Zijn er andere mogelijkheden ?
Hoe kunnen we alles best regelen (geregistreerd samenwonen of niet, naar erfrecht toe, kosten voor het inkopen, ....).
Wat zijn de verschillen/voordelen/nadelen van gewoon of geregistreerd samenwonen ?
Alle suggesties/raadgevingen/opmerkingen zijn welkom !

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 nov 2006 08:56

Uit ?weduwe met 2 minderjarige kinderen? leid ik af dat ?Mijn huis? behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van u en uw overleden echtgenoot.In dat geval bleef u bij diens overlijden volle eigenaar van de helft en erfde u het vruchtgebruik op zijn helft.Beide kinderen erfden de blote eigendom van hun vaders helft.
"Art.378.?1.Onder voorbehoud van...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in de artikelen 410,?1,1? tot 6?...bepaalde handeling te verrichten...Art.410.?1.De vrederechter moet...bijzondere machtiging verlenen om:1?.de goederen van de minderjarige...te vervreemden..."(B.W.=Burgerlijk Wetboek).Om die machtiging te verkrijgen zal de vrederechter dienen aangetoond dat die vervreemding de minderjarige tot voordeel strekt,minstens geen ernstig risico voor hem meebrengt.

Door het ?inkopen? verwerft u,samen met uw vriend,de eigendom van diens huis,in onverdeeldheid.U kan hierbij bedingen(=tontine) dat de langstlevende het vruchtgebruik van dat huis behoudt.Bij overlijden van ??n van u beiden erven diens kinderen dan enkel de blote eigendom van diens deel.

U kan ook ?uw? huis verhuren voor negen jaar,zodat u DESNOODS kan toepassen ?Art.3...? 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken...?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Inzake ?Wettelijke Samenwoning? zie art.1475-1479 B.W..

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Slevo
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 nov 2006 18:18

Uit ?weduwe met 2 minderjarige kinderen? leid ik af dat ?Mijn huis? behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van u en uw overleden echtgenoot.In dat geval bleef u bij diens overlijden volle eigenaar van de helft en erfde u het vruchtgebruik op zijn helft.Beide kinderen erfden de blote eigendom van hun vaders helft.
Nee toch niet, ik ben volle eigenaar geworden.
Aangezien we zijn dood hadden zien aankomen (ziekte), hadden we testamentair bepaald dat de langstlevende het volledig onroerend goed zou toebedeeld worden. Net om al die toestanden met vrederechters te vermijden indien ik ooit zou willen verkopen ...
Het huis is dus nu verkocht, maar ik wil absolute zekerheid dat wat ik nu bezit later ook bij mijn kinderen terecht komen !
In elk geval al bedankt voor de info.
Indien bovenstaand enig verschil zou uitmaken en u nog verder bedenkingen heeft, graag !

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 14 nov 2006 10:37

?Art.895.Een testament is een akte waarbij de erflater, voor de tijd dat hij niet meer in leven zal zijn, over het geheel of een deel van zijn goederen beschikt, en die hij kan herroepen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek) verschilt fundamenteel van ?Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.?(B.W.).

Op het testament is wel en op de huwelijksovereenkomst is niet van toepassing :?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.).

Met 2 kinderen kon uw overleden echtgenoot u dus SLECHTS een derde van zijn nalatenschap bij testament nalaten.Wat hij u meer naliet bij testament wordt ingekort,zodat uw kinderen blijven erven.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”