huwelijk en vennootschap

sc_stefanie
Topic Starter
Berichten: 9

huwelijk en vennootschap

#1 , 07 nov 2006 19:09

hallo

Ik en mijn man willen volgend jaar gaan trouwen. Nu zit het zo dat ik zaakvoerder ben in een bvba (een groothandel). Wat is eigenlijk het verschil tussen samenwonen en huwelijk mbt aansprakelijkheid? En is dit verschil de moeite waard om te huwen? En is het aangeraden om een huwelijkstelsel te nemen en welke?

Wat als de zaak failliet gaat? Kan men dan bij mijn 'echtgenoot' aankloppen en voor hoeveel?

Dank bij voorbaat

Stefanie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 nov 2006 09:58

Ik ga ervan uit dat u ook ?oprichter? bent en met ?aansprakelijkheid? hoofdzakelijk bedoelt : ?Art.229.Niettegenstaande elk hiermee strijdig beding, zijn de oprichters jegens de belanghebbenden hoofdelijk gehouden :...5? voor de verbintenissen van de vennootschap, naar een verhouding die de rechter vaststelt, in geval van faillissement uitgesproken binnen drie jaar na de oprichting, indien het maatschappelijk kapitaal bij de oprichting kennelijk ontoereikend was voor de normale uitoefening van de voorgenomen bedrijvigheid over ten minste twee jaar...?(Wetboek van Vennootschappen 7 mei 1999).

Bij wettelijke samenwoning in de zin van art.1475-479 B.W.(=Burgerlijk Wetboek) ontstaat geen ?gemeenschappelijk vermogen?.
Bij huwelijk geldt in het wettelijk stelsel ?Art.1408.Gemeenschappelijk zijn :...de schulden waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling?(B.W.).
Door een huwelijksovereenkomst tot scheiding van goederen kan vermeden worden dat de echtgenoot die geen ?oprichter? is mede de gevolgen van voornoemde aansprakelijkheid zou dragen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

dieke
Berichten: 1299

#3 , 09 nov 2006 11:33

Hoi Stefanie

Mijn man was ook zaakvoerder van een bvba voor wij trouwden. Het grootste gevolg van dat trouwen is inderdaad dat alle goederen die in de "gemeenschap" zitten aangeslagen kunnen worden als jouw zaak zou failliet gaan.

Wij hebben dan ook overwogen om te trouwen met "scheiding van goederen". Uiteindelijk hebben we dat echter niet gedaan. Mijn man verhandelt niet veel goederen, zijn zaak bestaat voornamelijk uit het leveren van diensten. Als zijn zaak dus failliet zou gaan, zouden daar niet veel schulden aan derden uit voortvloeien.

Om het stelsel "scheiding van goederen" goed te "gebruiken" zouden jullie alle goederen die jullie aankopen moeten laten registreren op naam van je echtgenoot. Wasmachine, tweede auto, salon, noem maar op, alles op naam van je man want anders kunnen ze die dingen aanslagen als je schulden zou hebben.

Wij waren van oordeel dat zulks ook een groot nadeel kan betekenen voor de zaakvoerder. Immers, bij eventuele scheiding, zijn ook alle goederen voor diens echtgenoot.

Dus, wij zijn "gewoon" getrouwd zonder contract. Alles blijft gewoon van allebei en indien het ooit zover komt dat de zaak zou failliet zijn, zijn de gevolgen daarvan ook voor ons beiden. De voordelen rapen we er nu uiteindelijk ook allebei van.

Groetjes!

Reclame

sc_stefanie
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 15 nov 2006 17:25

Bedankt voor de nodige uitleg!

sc_stefanie
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 27 nov 2006 15:59

Ik heb ergens gelezen dat ik een polis bestuurdersaansprakelijkheid kan afsluiten. Dan zou ik voor mijn oprichtersaansprakelijkheid gedekt zijn. Kan een huwelijk onder het wettelijk stelsel dan toch? Of zijn er nog andere dingen waar we rekening moeten houden?

Mvg

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”