Assepoester-clausule

Jorre
Topic Starter

Assepoester-clausule

#1 , 05 nov 2006 00:12

Vraag:

In Nederland bestaat de mogelijkheid tot het invoeren van een zogenaamde Assepoester-clausule bij het opstellen van een EOT.
http://www.nb.nl/erfrecht.htm
Stiefkinderen
Steeds meer huwelijken eindigen in een scheiding. Maar aangezien de ex-partners in veel gevallen een nieuwe partner krijgen, vaak met kinderen, komen er ook steeds meer stiefkinderen. Stiefkinderen spelen dus een steeds belangrijker rol in onze maatschappij en het nieuwe erfrecht speelt daarop in.

In het nieuwe erfrecht kunt u aan eventuele stiefkinderen dezelfde rechten geven als uw eigen kinderen (via de zogenaamde Assepoester-clausule in een testament), zonder dat de eigen kinderen daar bezwaar tegen kunnen maken. Vanzelfsprekend geldt dit alleen wanneer hun eigen vader of moeder hertrouwd is met de nieuwe partner, of daar een geregistreerd partnerschap mee is aangegaan.

De consequentie van het feit dat stiefkinderen desgewenst op ??n lijn gesteld kunnen worden met eigen kinderen, is dat het erfdeel van de eigen kinderen kleiner wordt. Voorheen konden de eigen kinderen daar bezwaar tegen maken maar nu niet meer.
Bestaat die mogelijkheid ook bij ons in Belgi??
Ik ken namelijk iemand bij wie dit in de EOT werd geplaatst door tussenkomst van de notaris.
Is daar bezwaar tegen mogelijk, eventueel door de eigen kinderen?
Hoe zit het met erfrechten?
Waar vind ik daar online informatie over? (wetsartikelen?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2006 12:23

Men kan aan het voorbehouden deel van de kinderen niet raken.

Wel bestaat het omgekeerde. Bij tweede huwelijk kan men raken aan het voorbehouden deel van de echtgeno(o)t(e) (art. 1388 B.W.)

Hoe men in een akte E.O.T. iets kan voorzien i.v.m. erfrecht van de kinderen is me een raadsel.

scorpioen

Jorre
Topic Starter

#3 , 06 nov 2006 13:24

Een goede kennis vertelde me onlangs dat deze clausule indertijd werd opgenomen in haar EOT regeling. (alles volkomen verlopen in Belgi?, ouders zijn Belgen, voor alle duidelijkheid)
Ja, ik vond het ook vreemd dat dit kon.

Stel, dat dit inderdaad niet wettelijk is toegepast, wat kan zij eventueel ondernemen om die clausule er uit te laten halen?
Kan die notaris eventueel in gebreke gesteld worden?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2006 17:04

Laat ons eerst weten wat er in de akte staat.

scorpioen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”