samen auto kopen

mama L
Topic Starter
Berichten: 16

samen auto kopen

#1 , 03 nov 2006 15:28

Er is al eens een onderwerp over begonnen. Maar daar waren de personen al uit elkaar.
Hier is het meer preventief.
We zouden graag samen een auto kopen.
We wonen samen, maar zonder contract.
Hoe kunnen we dat praktisch regelen?
Dus om ervoor te zorgen, als we nu ooit uit elkaar moesten gaan (hopelijk van niet natuurlijk), dat we dan onmiddellijk kunnen bewijzen dat de auto dan van ons beide is.
Of moest er iets met 1 van ons 2 gebeuren, dat de andere recht heeft op die auto, omdat het ook zijn eigendom is.
Dit zijn wel dingen waar je niet mag aan denken, maar je toch in je achterhoofd moet houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2006 13:25

Je kan op papier zetten dat jullie beiden eigenaar zijn en dit ondertekenen.

Blijft nog wel het probleem bij overlijden. Want de wagen is dan voor de helft van de overledene en die helft gaat naar zijn erfgenamen. Dat kan je oplossen met een testament.

scorpioen

mama L
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 06 nov 2006 16:09

Je kan op papier zetten dat jullie beiden eigenaar zijn en dit ondertekenen.

Blijft nog wel het probleem bij overlijden. Want de wagen is dan voor de helft van de overledene en die helft gaat naar zijn erfgenamen. Dat kan je oplossen met een testament.

scorpioen

Is dit echt geldig zo'n zelf opgesteld papier?
Ik hoop hier niet te dom over te komen, maar kan je zo ??ns een vb geven van wat er zeker allemaal moet instaan?

Bedankt alvast

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2006 17:03

"De ondergetekenden mevrouw X en de heer Y bevestigen dat de personenwagen merk Z op datum door hen beiden werd aangekocht en voor de helft door ieder van hen betaald werd zodat dit voertuig in onverdeeldheid voor de helft aan ieder van hen toebehoort.

Opgemaakt te A op datum. Elke partij erkent ??n exemplaar ontvangen te hebben"

Tussen u beiden is dit perfect geldig.

scorpioen

subaru
Berichten: 90

#5 , 09 dec 2006 03:20

laat toch gewoon bij notaris een testament opmaken, en doe een samenlevingscontract dan kan je toch al iets minder problemen hebben zo een briefjes is ok, maar toch als het bij de notaris geschreven staat is er geen betwisting mogelijk he, die zelfgemaakte briefjes kunnen voor problemen zorgen denk ik (mijn eigen bescheiden mening) :oops:

Fresh
Berichten: 167

#6 , 09 dec 2006 15:02

Wat scorpioen adviseert is volledig correct. Voor zulke gevallen hoef je echt niet naar een advocaat of een notaris te lopen (geloof me: dezen zullen niks beters op papier zetten dan wat scorpioen hier heeft neergeschreven, alleen het kost je een pak geld meer).

Enkel bij de aankoop van een onroerend goed zijn speciale notari?le clausules tussen samenwonenden aan te raden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”