Kan wett. samenwonende kind bij een andere vrouw erkennen?

Risnic
Topic Starter

Kan wett. samenwonende kind bij een andere vrouw erkennen?

#1 , 08 aug 2010 09:17

Ik woon in het buitenland en heb een kind met mijn vriendin hier die ik wil erkennen. Ongelukkig genoeg heeft ons kindje een hartafwijking en moet ik zo snel mogelijk de erkenning van mijn zoontje in orde maken zodat hij de Belgische nationaliteit krijgt en ter verzorging naar Belgie kan want behandelling hier is niet mogelijk. Mijn ex vriendin weigerd echter om onze wettelijke samenwoonst te ontbinden en ik kan het ook niet eenzijdig doen omdat ik in azie woon momenteel en niet eens snel over en heen kan vliegen. Nu is die ontbinding van de samenwoonst geen prioriteit maar wel de erkenning van mijn kindje. Niemand, nog de gemeente, noch de ambassade kan mij een antwoord geven of dit wettellijk samenwoonstcontract een belemmering gaat zijn om de erkenning in orde te krijgen. Ik verllies dus kostbare tijd voor mijn zoontje en moet desnoods over en heen vliegen (enkele reis 20 uur of meer) enkel en alleen om die samenwoonstovereenkomst te verbreken en haar dit bij deurwaarder te laten weten. Natuurlijk indien dit geen belemmering is voor de erkenning van mijn zoontje hoef ik dit niet te doen.
Dringende vraag dus is : Kan ik als wettelijk samenwonende met een vriendin een erkenning van een kind doen bij een andere vrouw?[/b]Met hartelijke dank voor wie mij een snel antwoord op deze vraag kan bieden want als ik de aanvraag voor mijn zoontje indien met een status als wettelijk samenwonende en het dossier komt terug verlies ik zeker een maand voor zijn paspoort klaar is, rampzalig

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 08 aug 2010 09:28

Ik woon in het buitenland en heb een kind met mijn vriendin hier die ik wil erkennen. Ongelukkig genoeg heeft ons kindje een hartafwijking en moet ik zo snel mogelijk de erkenning van mijn zoontje in orde maken zodat hij de Belgische nationaliteit krijgt en ter verzorging naar Belgie kan want behandelling hier is niet mogelijk. Mijn ex vriendin weigerd echter om onze wettelijke samenwoonst te ontbinden en ik kan het ook niet eenzijdig doen omdat ik in azie woon momenteel en niet eens snel over en heen kan vliegen. Nu is die ontbinding van de samenwoonst geen prioriteit maar wel de erkenning van mijn kindje. Niemand, nog de gemeente, noch de ambassade kan mij een antwoord geven of dit wettellijk samenwoonstcontract een belemmering gaat zijn om de erkenning in orde te krijgen. Ik verllies dus kostbare tijd voor mijn zoontje en moet desnoods over en heen vliegen (enkele reis 20 uur of meer) enkel en alleen om die samenwoonstovereenkomst te verbreken en haar dit bij deurwaarder te laten weten. Natuurlijk indien dit geen belemmering is voor de erkenning van mijn zoontje hoef ik dit niet te doen.
Dringende vraag dus is : Kan ik als wettelijk samenwonende met een vriendin een erkenning van een kind doen bij een andere vrouw?[/b]Met hartelijke dank voor wie mij een snel antwoord op deze vraag kan bieden want als ik de aanvraag voor mijn zoontje indien met een status als wettelijk samenwonende en het dossier komt terug verlies ik zeker een maand voor zijn paspoort klaar is, rampzalig
Het erkennen van een kind staat los van het al dan niet samenwonen of getrouwd zijn. Het gebeurt maar al te vaak dat er 'buitenechtelijke' kinderen geboren worden.
Of je voor die erkenningsprocedure effectief in persoon moet aanwezig zijn weet ik niet.

Risnic
Topic Starter

#3 , 08 aug 2010 11:34

Thx voor de snelle reply. Inderdaad kan iedereen een kind erkennen maar in geval Je gehuwd bent moet Je vrouw daarin meetekenen voor akkoord, die informatie is voldoende beschikbaar op internet.
Alleen vind ik nergens mijn geval terug, niet gehuwd maar wettelijk samenwonend, nergens is informatie te vinden of in zo een geval de vrouw waarmee je wettelijk samenwoond al dan niet moet meetekenen. Ik veronderstel van niet want wettelijk samenwonen kan Je ook met familie bvb, maar toch vind ik geen wettekst en kan nog notaris, ambassade of gemeente mij antwoord geven. Het kan toch niet dat ik de eerste en enige in deze situatie ben. Heb verdorie wetteksten uit het burgerlijk wetboek over wettelijk samenwonen en erkenningen 7 maal doorlezen en nergens vind ik het antwoord op deze vraag. Greets

Reclame

eylis

#4 , 08 aug 2010 20:51

Risnic,

Merwaardig, Ik veronderstelde dat wettelijke samenwoning ophield te bestaan als men aan de gemeente - desnoods éénzijdig - verklaart dat men NIET meer wettelijk samenwoont.
Ik begrijp uit je post dat je nu zelfs in buitenland woont.
Wel dan is het toch zo klaar als een klontje: je stuurt een aangetekend schrijven naar de administratie bevolking (en/ of de burgemeester) van de gemeente waar je ex-vriendin en jij gedomicilieerd waren. Daarin vermeld je dat je niet meer wettelijk samenwoont op XX adres. Je sluit een bewijs van domiciliering of woonst van je huidige woonplaats.
Het lijkt me nogal evident dat als je het buitenland woont en je ex nog in hun gemeente, dat de gemeente daaruit moet konkluderen dat je dus niet meer wetelijk samenwoont met je ex.

En verder start je gewoon de procedure van erkenning van je kindje. Ik denk dat - inmiddels opgeheven - wettelijke samenwoonst geen obstakel kan zijn voor de erkenning van het kindje. Als er geen expliciete wetteksten daarover handelen, denk ik dat er dan ook geen beletsel is.
Of iemand andere info?

jojan

#5 , 09 aug 2010 10:17

sinds 1 juli 2007 is er nieuwe wet op de afstamming van kracht.

Buitenechtelijke kinderen:

"De regeling voor de erkenning van buitenechtelijke kinderen wordt eenvoudiger. De erkenning door een overspelige vader moest door de rechtbank worden gehomologeerd om definitief te worden. Nu is zo'n erkenning meteen definitief en moet ze enkel ter kennis worden gebracht van de bedrogen echtgenote.

Als zelfs een huwelijk geen belemmering is om een kind te erkennen, dan is een wettelijke samenwoning dat zeker niet.

Informatie over wettelijk samenwonen en de beindiging hiervan:

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... eeindigen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Informatie over de erkenning van kinderen en van geboortes in het buitenland vindt U op het portaal van de federale overheid:

http://www.belgium.be/nl/familie/kinder ... erkenning/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/kinder ... uitenland/" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#6 , 09 aug 2010 10:24

“Art.61.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende de vaststelling...van vaderschap...indien :1° het kind bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft;2° de persoon van wie het vaderschap of moederschap wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 3° het kind en de persoon van wie het vaderschap of moederschap wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering Belg zijn.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

‘Ik woon in het buitenland’ houdt in dat u uw ‘gewone verblijfplaats’ niet in België hebt,zodat de Belgische rechters niet bevoegd zijn.

“Art.62.§ 1. De vaststelling...van het vaderschap...van een persoon worden beheerst door het recht van de Staat waarvan hij de nationaliteit heeft bij de geboorte van het kind of, indien de vaststelling het resultaat is van een vrijwillige handeling, bij het verrichten van die handeling.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

‘Mijn ex vriendin weigerd echter om onze wettelijke samenwoonst te ontbinden’ heeft hierop geen invloed.

“Art.1476...§2...De eenzijdige verklaring van de beëindiging (van wettelijke samenwoning) wordt overhandigd...aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats van de partij die de verklaring aflegt...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik woon in het buitenland’ (= uw woonplaats) houdt mijns inziens in dat u deze verklaring kan overhandigen aan de Belgische ambassade in dat land.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#7 , 09 aug 2010 10:25

even een bijbedenking terzijde.

we zijn (gelukkig) al een heel eind verder dan de periode waarin een ongehuwde moeder zelfs haar eigen kind moest adopteren (wie heeft dit ooit in wettekst gezet???) en nu zou het nog steeds onmogelijk zijn om een welwillende vader die zijn eigen kind wil erkennen stokken in de wielen te steken?

Kan toch nie!

Risnic
Topic Starter

#8 , 11 aug 2010 17:34

Hoi,
Bedankt voor de reacties maar ik heb dus nog steeds geen antwoord voor ons probleem, en ook ambassade of gemeente en ijn advocaat heeft dat antwoord nog steeds niet. Ik vat even samen :
Inderdaad, wettellijk samenwonen kan eenzijdig ontbonden worden, de andere partij wordt dan via deurwaarder op de hoogte gebracht. Enige vereiste is wel dat Je de eenzijdige ontbinding persoonlijk bij notaris of gemeente moet doen wat ik dus niet kan aangezien ik 13000 km ver zit en mijn ex vriendin werlkt niet mee, dus ik kan voorlopig de samenwoonst niet ontbinden.

Vraag blijft dus, kan ik als wettelijk samenwonende een kind bij een andere vrouw erkennen zonder haar toestemming?

Een gehuwde man kan dit dus zeker niet, het huwelijk staat erkenning van een kind bij een andere vrouw in de weg maar als de gehuwde vrouw een document ondertekend is dat wel ok.
Is dat als samenwonende hetzelfde of niet? 1 ding is zeker, ik krijg geen ontbinding of document dat ze akkoord is met de aanvaarding van mijn ex vriendin.
Thanks voor de reacties

Mariette

#9 , 11 aug 2010 18:01

Vraag blijft dus, kan ik als wettelijk samenwonende een kind bij een andere vrouw erkennen zonder haar toestemming
“Art.61.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende de vaststelling...van vaderschap...indien :1° het kind bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft;2° de persoon van wie het vaderschap of moederschap wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 3° het kind en de persoon van wie het vaderschap of moederschap wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering Belg zijn.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

‘Ik woon in het buitenland’ houdt in dat u uw ‘gewone verblijfplaats’ niet in België hebt,zodat de Belgische rechters niet bevoegd zijn.

“Art.62.§ 1. De vaststelling...van het vaderschap...van een persoon worden beheerst door het recht van de Staat waarvan hij de nationaliteit heeft bij de geboorte van het kind of, indien de vaststelling het resultaat is van een vrijwillige handeling, bij het verrichten van die handeling.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

‘Mijn ex vriendin weigerd echter om onze wettelijke samenwoonst te ontbinden’ heeft hierop geen invloed.

“Art.1476...§2...De eenzijdige verklaring van de beëindiging (van wettelijke samenwoning) wordt overhandigd...aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats van de partij die de verklaring aflegt...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik woon in het buitenland’ (= uw woonplaats) houdt mijns inziens in dat u deze verklaring kan overhandigen aan de Belgische ambassade in dat land.

Risnic
Topic Starter

#10 , 11 aug 2010 18:16

Mijn officieel adres en woonplaats is dus nog steeds in Belgie. Ik verblijf alleen meerdere maanden in het buitenlandd Daarom moet ik de ontbinding ook op de Belgische gemeente gaan doen maar daar heb ik geen tijd voor, iedere dag kan belangrijk zijn voor onze zoon. Dus zou ik het dossier van erkenning van ons zoontje wat wel bij de ambassade hier in Indonesia kan kunnen en zelfs moeten doen maar weet niet of de wettelijke samenwoonst hier een probleem gaat voor vormen. Het kan toch niet dat nog nooit iemand die wettelijk samenwoont een kind met een andere vrouw willen erkennen heeft maar toch vind ik geen duidelijk antwoord.
Thanks

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 aug 2010 18:31

In een huwelijk zijn er rechten en plichten inzake afstamming - dit zijn zaken die via wetgevingen geregeld worden en die hun gevolgen hebben op de nazaten.
Samenwonen is een papiertje waarin 2 partijen zeggen samen te wonen.

Wel in de wetgeving staat gehuwd staat niet samenwonend - indien de wetgever voor een bepaalde wetegeving NIET heeft voorzien dat het ook van toepassing is op samenwonenden is het niet.
Ik lees nergens in afstamming dat samenwonenden gelijk gesteld zijn zoals gehuwden net zomin dat ik dat in het strafrecht lees.

Kijk via internet naar advocatensites en pik er een uit die zich met familierecht bezig houdt.
U kan via internet ook de volledige Belgische wetgeving raadplegen.
Uw kind is buitenlands u woont daar dan zal zo wie zo die wetgeving meespelen zoniet de hoofdmoot zijn.

Een wettig samenwonende heeft bij mijn weten GEEN zeggingkracht op uw vraag tot erkenning.

via vb deze link
http://www.belgium.be/nl/familie/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/het-nieuwe-afstammingsrecht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;

+ de links van j.demoor

Risnic
Topic Starter

#12 , 11 aug 2010 20:37

Dag J. demoor,
Jouw reactie en links maken me een stuk wijzer,ik denk dus dat ik vrij zeker kan zijn dat een wettelijke samenwoonst die niet ontbonden is de erkenning van mijn zoontje niet kan in de weg staan. Ik ga dan ook op deze basis mijn dossier bij de ambassade ingeven. Alhowel dit nog geen duidelijke ja of nee is denk ik toch dat het als samenwonende (wat kan met Je broer of zus of....) onlogisch zou zijn dat dit dus een erkenning in de weg staat. Ik zend de file dus door met burgerlijke staat wettelijk samenwonend en hoop dat ik het dossier niet terug krijg.
Met vele dank
Nick

scorpioen

#13 , 22 aug 2010 19:29

Burgerlijk Wetboek

Art. 319bis. <W 2006-07-01/75, art. 9, 030; Inwerkingtreding : 01-07-2007> Wanneer de vader gehuwd is en een kind erkent dat is verwekt bij een vrouw van wie hij niet de echtgenoot is, moet die erkenning ter kennis van de echtgenoot of van de echtgenote worden gebracht.
Te dien einde, indien de akte van erkenning is opgemaakt door een Belgische ambtenaar van de burgerlijke stand of door een Belgische notaris, wordt een afschrift van de akte door hem verzonden bij een ter post aangetekende brief. Indien de akte niet is opgemaakt door een Belgische ambtenaar van de burgerlijke stand of door een Belgische notaris, wordt ze betekend bij deurwaardersexploot op verzoek van de vader, het kind of diens wettelijke vertegenwoordiger.
Totdat deze mededeling heeft plaatsgehad, kan de erkenning niet worden tegengeworpen aan de echtgenoot of de echtgenote, aan de kinderen geboren uit diens huwelijk met degene die het kind erkent en aan de kinderen die door de beide echtgenoten geadopteerd zijn.

De wet voorziet geen bijzondere bepaling voor wettelijk samenwonenden. Een wettelijk samenwonende kan zonder problemen een kind erkennen bij een andere vrouw.

Franciscus

#14 , 25 aug 2010 17:02

En als u meerdere maanden in het buitenland verblijft .... als wat tourist - werken - studeren. En hoelang elke keer >180 dagen< ... of langer

Dat heb je dus ook een ander type van identiteitskaart ?

Risnic
Topic Starter

#15 , 30 aug 2010 16:57

Mijn wettelijke woonplaats is nog steeds Belgie maar ik heb een werkvergunning in Indonesia, deze vergunning staat in mijn internationaal paspoort en ik kan dus vrij in en uit wanneer ik wil.
Afhankelijk van mijn werk in Indonesia ben ik al dan niet meer dan 180 dagen in Belgie,dit jaar zou ik normaal geen 180 dagen gehaald hebben maar omdat we nu naar Belgie komen voor mijn zoontje haal ik dat wel.
Ik denk evenwel dat die wet voorbijgestreefd is en momenteel geld : Waar Je "zetel van fortuin" staat is Je adres en niet waar Je 180 dagen+ verblijft?
Dit was vroeger hoofdzakelijk een regel om belastingfraude te vermijden maar met de huidige dubbelbelastingsverdragen heeft die nog weinig zin en is de zetel van fortuin-regel van toepassing, denk ik?
Moeten we nu naar een andere optic verhuizen :?
Greets

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”