uitkopen van de ex-partner (specifieke situatie)

Vithu
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Mechelen

uitkopen van de ex-partner (specifieke situatie)

#1 , 08 okt 2006 18:00

Samen met mijn (ex)vriendin heb ik eind 2003 een woning aangekocht voor 100.000 euro. Hiervoor zijn we samen een lening aangegaan voor 80.000 euro.
Nu de relatie voorbij is, wil mijn ex mij uitkopen. Hieromtrent heb ik enkele specifieke vragen:

1) Het spreekt voor zich dat de woning opnieuw dient geschat te worden. De renovatiewerken die er zijn gebeurd (isoleren en afwerken van de zolder, opfrissen van de bovenverdieping) zijn echter voor 75% door mijzelf en mijn familieleden gedaan. Wil dit zeggen dat dit dient meegerekend te worden in het aandeel van elke partner in de meerwaarde van het huis?

2) Haar ouders hebben ons 25.000 euro gegeven die rechtstreeks werden gebruikt voor de betaling van de woning. Mijn ouders hebben ons 10.000 euro gegeven, voornamelijk gebruikt voor de aankoop van nieuwe ramen en meubels. Van geen van deze "schenkingen" staat echter iets op papier. Bovendien betalen wij samen sindsdien 100 euro per maand intrest aan haar ouders op hun inbreng. Op welke manier be?nvloedt dit ieders aandeel?

3) we betalen ondertussen samen bijna drie jaar de lening af, maar indien zij de woning overkoopt heb ik natuurlijk geen eigendom meer en heb ik in feite haar huis mee afbetaald. Wordt hiermee rekening gehouden?

We gaan vanzelfsprekend naar een notaris als ze me effectief wil uitkopen of indien we de woning verkopen, maar ik had toch graag vooraf een idee gehad welke factoren al dan niet meespelen. Alvast bedankt!

PS: Er zijn geen kinderen (noch huisdieren :wink:) en de akte is opgesteld onder "beding van aanwas".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS
Berichten: 67

#2 , 09 okt 2006 15:04

?Art.577-2.?1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.?2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Dit geldt zowel voor het huis als voor de lening.Dit vermoeden kan WEERLEGD worden door elke mede-eigenaar.

De waarde van de renovatiewerken dient bepaald.Wat u meer dan de helft realiseerde komt in aanmerking voor vergoeding.

Indien de schenkingen van de ouders aanvaard of bewezen en niet aan BEIDE partners gedaan werden,dan komt het meerdere dan de helft van hun som in aanmerking voor vergoeding.Van de ?schenking? waarop intresten betaald worden kunnen deze intresten in mindering worden gebracht.

De helft van de door u beiden afbetaalde lening komt in aanmerking voor vergoeding.Wel bent u dan vergoeding verschuldigd voor het (mede)bewonen van het huis dat dan uitsluitend betaald werd door uw vriendin.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”