Schulderkentenis

E
Topic Starter
Berichten: 1

Schulderkentenis

#1 , 07 okt 2006 14:25

3 jaar geleden kocht mijn vriend een huis. Omdat mijn financi?le situatie op dat moment niet toeliet de lening mee af te betalen werd het huis op zijn naam gezet. Gedurende de 2 daaropvolgende jaren heb ik echter elke vrije moment in de verbouwingswerken ge?nvesteerd, met als resultaat een pracht van een woning, waar ik geen recht op heb.
Intussen zijn we wel wettelijk samenwonend en de notaris stelde voor om een schulderkentenis te laten opstellen, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken. Hoe zet je "hard labeur" om in een geldelijke waarde? Ik heb al gedacht aan een percentage van de meerwaarde bij eventuele verkoop, maar hoeveel? Het gaat mij ook vooral om het verwerven van een zeker beslissingsrecht op het huis.
En: heeft het zin dat ik bij wijze van investering de lening mee begin af te betalen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS
Berichten: 67

#2 , 08 okt 2006 14:32

Een schulderkentenis maakt u niet tot mede-eigenaar van het huis.
Voor uw prestaties aan uw vriends huis kan u een schulderkentenis laten tekenen door uw vriend,voor een overeen te komen bedrag=bruto-uurloon x aantal uren.Ook de betalingen van zijn lening die u doet kan u daarin opnemen.Gelet op het belang ervan kan u best de notaris die onderhandse akte laten opstellen,overeenkomstig art.1326 Burgerlijk Wetboek.
Er dient wel rekening gehouden met het feit dat u gratis uw vriends huis bewoont.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 09 okt 2006 21:55

Gratis gewoond? En wie zal er de was en de plas en de kook en de... doen, denk je? Meestal is dat nog steeds de vrouw. Dient dat dan niet ook meegerekend te worden?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”