problematische huissituatie tussen moeder en dochter

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

problematische huissituatie tussen moeder en dochter

#1 , 26 jun 2010 19:26

mijn schoonmoeder heeft een probleem, haar dochter en der vriend wonen bij haar in,
ze staan er niet op adres, maar de dochter deelt wel het huurcontract.
maar ze betaalt geen huur, noch een deel hierin. haar vriend, van die dochter, die bedreigt mijn schoonmoeder dagelijks
dat hij op haar gezicht zal kloppen, enz.
nu zou mijn schoonmoeder willen dat die dochter het huis wordt uitgezet, samen met die vriend, maar volgens de politie
kan dit niet aangezien haar kleren daar liggen.
Ook woont haar kleinzoontje bij mijn schoonmoeder, die er trouwens wel op adres staat, de moeder van het kind kijkt er niet
naar om. dus is mijn schoonmoeder ook bang dat het kind zal mee moeten gaan met haar moeder, dus de dochter.
hoe kan dit het best opgelost worden ? alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jun 2010 23:03

Het probleem is dus de vriend. Aangezien de vriend er niet gedomicilieerd is en ook niet voorkomt in het huurcontract is hij voor de moeder een totale vreemde en kan ze hem ZONDER MEER de toegang tot haar huis ontzeggen.
Indien hij toch binnenkomt de politie erbij roepen en hem laten verwijderen als ongewenste indringer.

Wat de dochter betreft is het enigszins moeilijker omdat ze officieel medehuurster is, indien ik de uitleg goed begrijp tenminste. Indien ze niet vrijwillig vertrekt moet hiervoor een geding bij het vredegerecht worden ingespannen. Trouwens als de dochter haar domicilie elders heeft wordt ze verondersteld daar te verblijven.

Indien de dochter niet uit haar ouderlijke macht is ontzet kan niemand beletten dat ze haar kind meeneemt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8852

#3 , 26 jun 2010 23:32

is toch wel vreemde situatie... dochter is medehuurster, betaalt geen huur en is er niet gedomicilieerd.
Waar is ze dan wel gedomicilieerd? Op een adres waar ze niet woont?

Ik begrijp niet dat de kwartieragent meent dat haar de toegang tot het huis niet ontzegd kan worden enkel omwille van de kleren?.
want ze woont daar administratief niet.

Eerst moet mevrouw bij de politie klacht indienen tegen de (niet gedomicilieerde) schoonzoon dat ze stelselmatig bedreigd wordt met grove en beledigende taal en zich dus niet veilig voelt in haar eigen woonst.

Dan kan ze best met de dochter praten in het bijzijn van de kwartieragent of de sociaal assistent van de politiedienst en haar dochter het volgende voorstellen:
- de dochter is uiteraard welkom om thuis te blijven met haar kindje.
- de schoonzoon kan beter, gezien hij het enorm lastig heeft om beleefd te zijn tegen mevrouw maar beter een andere woonst zoeken.

Als dat allemaal niets uithaalt, moet je bekijken of je de sloten niet mag veranderen. Dan pak je alle bezittingen in en plaats je die in een bereikbare garage of stockeeplaats. Ik dacht dat enkel administratieve domicilie verhindert dat je sloten mag veranderen.

Ik geloof dat een huurcontract niet 100 % bewijt dat je ergens woont.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38728

#4 , 28 jun 2010 18:57

Het wonen in/op een plaats heeft niets te maken met huren of gedomicilieerd zijn.
Wonen is bescherm door de grondwet en iemand die daar woont kan enkel op een wettelijke weg dus via een rechtbank daar worden uitgezet.

Het feit dat hij daar niet in ingeschreven is een correctioneel vervolgbaar misdrijf inzake bevolking.
Dit is zowel tgo de dochter als tgo de vriend van toepassing.

Het feit dat de dochter mede op het huurcontract staat - contract is een burgerlijke verbintenis en enkel van belang naar de verhuurder kwestie van de huur te laten betalen. In principe zelfs voor de politie van geen enkel belang.

Moeder klacht tgo de vriend wegens bedreigingen - slagen - enz enz - moeder kan bij de vrederechter vragen bij wijze van verzoening of ten gronde dat vriend wordt buitengezet

Kan hetzelfde vragen inzake de dochter.
Kan gezien feiten ook PV laten opstellen dat er een POS suituatie is ( problematische opvoedingssituatie) inzake kind.

Lijkt mij aangewezen om eens contact op te nemen met de dienst SLAZO en Intra -Familiaal-Geweld van uw politiezone.
(dit om alle juridische wolfijzers en schietgeweren uit de aangifte te krijgen en de goede keuze te maken inzake wat waar en wanneer aangifte

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”