woning herschrijven

stef1979
Topic Starter
Berichten: 2

woning herschrijven

#1 , 17 jun 2010 19:53

Beste,

Mijn partner heeft voor hij mij leerde kennen een huis gekocht, nu zijn wij ondertussen getrouwd.
Kunnen wij het eigendom van het huis laten herschrijven, dat ook ik eigenaar word van het huis? Welke kosten zijn hieraan verbonden?
Zijn er ook andere mogelijkheden?

Indien we het niet laten herschrijven, welke nadelen zijn er dan?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 jun 2010 23:10

Indien jullie getrouwd zijn in een stelsel van gemeenschap of in het wettelijk stelsel , kan U simpel mits een wijziging van huwelijkscontract de woning 'in de gemeenschap' brengen , zodat beiden voor de helft eigenaar zijn.
Kostprijs : 25 € registratie plus ereloon notaris. Spreek eens af met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

veerle1975
Berichten: 36

#3 , 18 jun 2010 16:01

Ik vraag me dan af hoe het eventueel zit met de afbetaling van de lening.
Want ik veronderstel dat de lening nu alleen op de naam spreekt van je partner. Of het zou moeten zijn dat je partner de lening verder alleen afkort, en daar ook een groot risico mee loopt. Stel ( zeg niet dat het zo zal zijn hé :D ) maar dat je na 20 jaar zegt, we gaan scheiden, dan heb je wettelijk recht op de helft van het huis.

Reclame

stef1979
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 18 jun 2010 19:31

bedankt voor de antwoorden.

De lening staat op zijn naam maar toch help ik nu mee afbetalen, alleen staat dat niet op papier. Ik betaal dus eigenlijk af voor iets dat niet op papier ook van mij is. We hebben enkel een gemeenschappelijke zichtrekening en spaarrekening. Vandaar dat we alles willen herschrijven omdat ik ook al enkele jaren mee betaal. En stel dat mijn partner sterft (om nu heel negatief te zijn), wil ik er toch ook blijven wonen.

veerle1975
Berichten: 36

#5 , 18 jun 2010 20:00

Als het enkel en alleen moest te doen zijn om in het huis te kunnen blijven wonen moest je partner sterven, dan is dat niet nodig.
Als je huwt dan heb je als wettelijke echtgenote altijd het levenslange vruchtgebruik.
Maar inderdaad als je al jarenlang mee de lening afkort, begrijp ik dat je op alle gebied zekerheid wil, is normaal ook :wink:
Maar ik denk dat een lening herschrijven toch redelijk prijzig is ook, maarja het is natuurlijk ook over een huis dat het gaat hé.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 18 jun 2010 23:15

Wanneer er een lening is op de betreffende woning , moet je , naast het huis , ook de lening in de gemeenschap brengen , en laten noteren in de wijziging huwelijkscontract.
Dan laat je bij de bank ook de lening op beide namen zetten.Dat kost enkel 'dossierkosten'. Vanaf dan kan de partner ook fiscale aftrek doen van de lening.

Dus , bij trouwen , huis én lening in de gemeenschap brengen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”