Huis - lening: eigendom wettelijk regelen?

silver
Topic Starter
Berichten: 2

Huis - lening: eigendom wettelijk regelen?

#1 , 03 jun 2010 23:39

kort overzicht:

ik ben ongehuwd en bezit reeds 5 jaar een huis met tuin op afbetaling.

Sinds 2 jaar woon ik hier samen met mijn vriend.
Deze betaald gewoon huur en deelt in de huishoudelijke kosten.

Maar:
nu na 2 jaar wilt hij omschakelen van huur betalen naar eigenaar worden.
Dit omdat hij enige zekerheid wilt hebben en huur betalen ook aanziet als overbodig.

Hij wilt de helft van de reeds betaalde kosten op zich nemen en dan eventueel de helft van de lening verder afbetalen in ruil voor 50% eigendom
ofwel rechtstreeks 50% eigendom kopen zonder lening aan te gaan

Hoe doen we dit best?

Verkoopscontract?
Samenwoningscontract?
Huwelijk?

Welke zijn de kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 jun 2010 22:50

De goedkoopste manier om zoiets te regelen is ' TROUWEN';

In en huwelijkscontract brengt U het huis en de lening in de gemeenschap. Kostprijs 25 € plus notarisloon.
Op de bank laat U de lening ook op beide namen zetten. Fiscaal voordelig.
Wel laat U in de akte opnemen dat bij einde van het huwelijk niet-door-overlijden U toch eigenaar blijft van de woning ,mits een vergoeding af te spreken.

Bespreek één en ander concreet met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

silver
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 06 jun 2010 11:27

Dank voor je uitleg.

is het hierbij ook mogelijk dat de notaris vastlegd dat hij een bepaalde geldsom aan mij betaald om de lening gedeeltelijk af te lossen. (een grote som bovenop de helft van alle kosten die ik tot nu toe deed)

Op deze manier wilt hij de maandelijkse afbetaling verminderen of de afbetalingstermijn verkorten met een aantal jaren.
geld brengt op dit moment toch niets op zegt hij en door dit te doen zouden we veel minder rente betalen aan de bank.

Moesten we scheiden wil ik deze som natuurlijk wel terugbetalen aan hem. (deed tot nu toe alles alleen dus dat is haalbaar met mijn loon)
Kan dit schriftelijk vastgelegd worden? Of is dit te gecompliceerd?

Reclame

wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 06 jun 2010 19:13

Indien jullie een deel van de lening vervroegd zouden afbetalen , waarbij hij geld ter beschikking stelt , komen jullie idd beter af.
Het bedrag wordt zo een schuld van de gemeenschap aan zijn prive vermogen , dat misschien ooit moet vergoed worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”