samenwonen/huwen met buitenlandse

oldie
Topic Starter
Berichten: 4

samenwonen/huwen met buitenlandse

#1 , 21 sep 2006 10:17

Ik overweeg een samenlevingsovereenkomst of huwelijk te sluiten met een jongere, buitenlandse vrouw. Zelf heb ik 2 kinderen uit een vorig huwelijk, een woning in Belgi? en een woning in het thuisland van mijn vriendin.

Kan iemand mij helpen met de volgende vragen :

Ik wens te vermijden dat het vruchtgebruik van mijn belgische woning bij mijn vriendin terecht komt; wel ben ik bereid haar het vruchtgebruik van mijn buitenlandse woning te geven (in haar land van herkomst). Is dit oplosbaar door bvb in de samenlevingsovereenkomst of het huwelijkscontract op te nemen dat de woning in het buitenland geldt als de echtelijke woning ?

Stel dat er uit een huwelijk met mijn vriendin een kind geboren wordt, wat gebeurt er dan met de erfenisverdeling ? Heeft dit kind dezelfde rechten als mijn 2 kinderen uit een vorig huwelijk ? Zo ja, kan dit vermeden worden ?

Heeft iemand ervaring hebben met een soortgelijke situatie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 21 sep 2006 12:31

Zie in uw mailbox,(23 november 1998, wet Wettelijke Samenwoning)

miekemuis
Berichten: 23

#3 , 21 sep 2006 19:53

Lex, ik ben ge?nteresseerd in diverse onderwerpen hier op het juridisch forum, waaronder dit. Zou het mogelijk zijn kort het antwoord op bovenstaande situatie te schetsen?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 21 sep 2006 20:48

Beste Oldie,
Eigenlijk is het uw bedoeling uw nieuwe echtgenote naar haar thuisland te sturen als U komt te overlijden.?? Want als u trouwt en zij woont hier, erft zij het vruchtgebruik van gans uw vermogen , minstens van de (belgische) gezinswoning. Al uw kinderen erven de naakte eigendom in gelijke delen. Hier kunt U iets aan veranderen door het beschikbare gedeelte dat U vrij kunt toekennen , via testament aan ??n of meerdere kinderen toe te wijzen. Indien U 3 kinderen hebt , is dat ??n vierde van uw vermogen.
Wat U echter wenst , kan U - spijtig genoeg , vind ik- best realiseren door NIET te trouwen. Uw samenwonende partner heeft wettelijk geen rechten op uw erfenis. Via samanlevingscontract kan U ??n en ander regelen; verdeling van uw erfenis moet U doen via testament. U dient dus wel rekening met het voorbehouden deel van elk van uw kinderen.
Bespreek uw concrete situatie met een notaris.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 21 sep 2006 21:22

Lex, ik ben ge?nteresseerd in diverse onderwerpen hier op het juridisch forum, waaronder dit. Zou het mogelijk zijn kort het antwoord op bovenstaande situatie te schetsen?
Die tekst is al een samenvatting, en nog acht A4 blz lang, dat is dus onmogelijk om die hier te plaatsen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 22 sep 2006 09:39

Ik overweeg een samenlevingsovereenkomst of huwelijk te sluiten met een jongere, buitenlandse vrouw.
Kan U eens laten weten, welke nationaliteit u vriendin bezit?
T'is namelijk zo dat niet alle landen een 'samenlevingscontract' aanvaarden....INDIEN U zou opteren voor deze optie, is het niet uitgesloten dat er vroeg of laat 'vodden' van komen.

oldie
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 22 sep 2006 13:49

Hallo,

Eerst en vooral bedankt voor de reacties tot nu.

Mijn vriendin is Braziliaanse.

oldie
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 22 sep 2006 13:52

Wanton,

Ik dacht dat er eigenlijk geen wezenlijk verschil is tusen een huwelijk en een samenwoningsovereenkomst wat het vruchtgebruik van de gezinswoning betreft. Begrijp ik goed dat ik bij een samenlevingsovereenkomst wel kan zorgen dat het vruchtgebruik van de belgische woning niet naar mijn vriendin gaat ? Zoals ik al stelde, heb ik geen probleem met het feit dat ze het vruchtgebruik zou verkrijgen van de Braziliaanse woning.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 23 sep 2006 18:10

Via een samenwonings- of samenlevingscontract kunnen twee ongehuwd samenwonenden bepaalde zaken onderling regelen , maar niet omtrent hun erfenis. Nu ,tussen gehuwden erft de overlevende echtgenoot volgens de wet het vruchtgebruik van de nalatenschap , minstens van de gezinswoning. Onder gezinswoning verstaat men de woning waar het echtpaar woonde op het ogenblik van overlijden.
Bij ongehuwd samenwonenden erft de overlevende partner volgens de wet niets. U kan dan , via TESTAMENT , wel bepaalde zaken toekennen aan die partner , zoals vb. het vruchtgebruik van die tweede woning in het buitenland. In hoeverre dit testament van kracht is in Brazili? , daar durf ik mij ook niet over uitspreken. Het feit of U ja dan neen een samenlevingscontract opmaakt is niet van belang. Het toekennen van het vruchtgebruik moet via testament.
Spreek toch eens met een notaris.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”