huwelijkscontract: partner met huis. wat nu?

FG
Topic Starter

huwelijkscontract: partner met huis. wat nu?

#1 , 29 apr 2010 09:15

Hallo,

Mijn partner en ik gaan trouwen.

Ikzelf bezit een woning. En betaal alleen de lening af.

Ik ben van oordeel dat wanneer we gaan trouwen mijn partner mee moet delen in de kosten van de lening, we genieten tenslotte beide van de woning. Ik ben eveneens toegedaan dat de onderhoudskosten voor beiden zijn.

Nu wonen we samen en betaald mijn partner voor het woongenot een symbolisch bedrag.

Wat betreft het meebetalen van de woning gaat mijn partner niet helemaal akkoord, mijn partner vindt dat niet helemaal correct omdat de woning op mijn naam blijft.... (ik wil ook dat dat zo blijft)

Zij is echter ook van plan om een woning aan te kopen in de nabije toekomst, die ze dan zal verhuren. Waaruit ze dus inkomsten zal ontvangen. Ik zal waarschijnlijk mee moeten instappen in deze lening om het financieel haalbaar te maken....

Welk huwelijkscontract past voor onze situatie? En welke clausules dienen erinvermeld te worden?
Laatst gewijzigd door FG op 18 mei 2010 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 apr 2010 14:34

Alles hangt ook een beetje samen met het stelsel waaronder jullie huwen...
en darenboven: als jij vindt dat hij én de lening mee moet afbetalen én reparatie/verbouwingskosten moet dragen, is het schappelijk dat hij wenst mede-eigenaar te worden (en wat je bij de notaris ook zo kan laten betekenen, voor hoeveel procent e.d.)

Als hij een woonstvergoeding betaalt (wat je dan bij de notaris ook zo kan laten beschrijven) dan dient die som om het genot van het wonen te vergoeden. Maar ook mogelijke reparatiekosten. (tenzij hij zelf zware schade heeft toegebracht) Maar dan zonder enige verdere verplichting. In dat geval wordt hij geen mede-eigenaar.
Dus een woonstvergeoding moet dan ook een treffelijke som zijn. (de helft van de maandelijkse leningsom is bijvoorbeeld redelijk) én indexeerbaar.

Door jullie huwelijk wordt de woning gezinswoning en verkrijgt de langstlevende het vruchtgebruik, ongeacht het feit of hij ook voor een bepaald percentage naakte eigenaar zou zijn.

Geen al te evidente materie. Maar je kan wel kiezen tussen twee redelijke mogelijke voorstellen. Het lijkt me niet logisch dat je zou eisen dat hij mede verantwoordelijk wordt voor de afbetaling van de lening én nog eens moet meebetalen in grote herstellingswerken, maar niet mede-eigenaar kan worden.
Kies dan gewoon voor de woonstvergoeding.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”