alimentatie na huwelijk

anglachel
Topic Starter
Berichten: 1

alimentatie na huwelijk

#1 , 14 sep 2006 16:28

Hallo,

het klinkt misschien nogal gek, maar mijn vrouw (22jaar) studeert nog en kreeg van haar vader alimentatiegeld, daar ze officieel bij haar moeder verbleef, in de praktijk echter bij mij. Eind vorig jaar zijn we wettelijk gaan samenwonen en bgein dit jaar getrouwd. Haar vader bleef echter elke maand het alimentatiegeld doorbetalen.

Mijn vraag is nu: indien je getrouwd bent, maar nog studeert (en dus geen eigen inkomen hebt) heb je dan nog recht op verplicht alimentatiegeld?

(ik zou denken van niet, maar vind er niet onmiddellijk informatie over terug)

alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 15 sep 2006 07:42

De dochter krijgt een onderhoudstoelage van de vader :

* tot aan het einde van haar studies,
* plus maximum 9 of 10 maanden indien ze langs het vdab circuit een job zoekt.
* de onderhoudstoelage stopt hoe dan ook op het 25st jaar (einde kinderbijslag).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2006 20:21

Dit is afhankelijk van de inkomsten van de man.

Als die voldoende zijn om in het onderhoud van zijn vrouw te voorzien kan zij geen onderhoudsgeld meer eisen van haar ouders.

scorpioen

Reclame

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#4 , 21 sep 2006 08:49

De vader kan de nodige stappen nemen om die toestand te laten veranderen via de gerechterlijke kringen.

Enerzijds, gezien de leeftijd van uw echtgenote waarschijnlijk verwijst naar het einde van de studies, is het misschien niet de moeite waard om een rechtszaak op te starten gezien de fiscale aftrekbaarheid van de onderhoudstoelage van de vader. Anderzijds zullen 'brave' vaders dit niet doen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”