Advies gevraagd: samenwonen & onderhoudsgeld

thisaccountismine
Topic Starter
Berichten: 3

Advies gevraagd: samenwonen & onderhoudsgeld

#1 , 04 sep 2006 14:37

Hallo,

Kan iemand mij aub helpen? Ik en mijn vriendin zijn samenwonend en hebben 2 kindjes van 4,5 en 1,5 jaar. We gaan uit elkaar gaan en ik vroeg me af wat de regeling is op gebied van onderhoudsgeld (alimentatie).

Ik ben 31, werk voltijds en verdien 2,700 EUR netto maand
Zij is 29, werkt halftijds en verdient 800 EUR netto per maand

We hebben samen een huis (50/50) dat we gaan verkopen natuurlijk.

Kan iemand mij zeggen hoeveel ik eventueel zou moeten betalen indien we het huis verkopen en elk op een ander adres gaan wonen?

Dank bij voorbaat,
MD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 sep 2006 08:51

Woont u wettelijk of feitelijk samen ?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 05 sep 2006 10:15

Volgens de methode 'Renard' is uw bijdrage in het levensonderhoud van de kinderen 510,87 Euro.
De methode Renard is evenwel niet bindend!

Reclame

thisaccountismine
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 05 sep 2006 11:44

Woont u wettelijk of feitelijk samen ?
Wij zijn beiden gedomicilieerd op hetzelfde adres en de kinderen dragen mijn naam. Voor de rest hebben we geen andere stappen ondernomen. Ik veronderstel dat we in dit geval feitelijk samenwonen? We hebben alleszins geen samenlevingscontract ondertekend.

Betreffende de 'methode Renard': indien dit niet bindend is, bedoeld u dan dat het niet wettelijk verplicht is; of anders nog dat het 1 formule is en dat er dus nog een aantal andere methodes bestaan om dit te berekenen.

Sorry, ik ben helemaal niet thuis in deze materie en ik heb totaal geen benul van wat nu wettelijk moet en/of mag en wat niet.


Dank bij voorbaat voor uw update. Dit is heel waardevolle informatie voor mij.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 05 sep 2006 13:32

De methode R. Renard is de enige wetenschappelijke berekeningswijze, sommige rechters volgen ze,andere niet.

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#6 , 05 sep 2006 17:07

Als jullie in onderling overleg afspraken willen maken m.b.t. de kinderen stap dan naar een bemiddelaar in familiezaken.

Een bemiddelaar helpt jullie beiden om op een constructieve manier tot afspraken te komen. Je krijgt er de nodige informatie omtrent wat wel en wat niet kan, je krijgt er informatie omtrent de wijze waarop het bedrag aan onderhoudsgeld kan bepaald worden, je wordt er geholpen om te bepalen wat er als buitengewone kost wordt aanzien en wat niet, enzovoort.

Een bemiddelaar zorgt ervoor dat jullie beiden over de nodige informatie beschikken zodat jullie tot afspraken kunnen komen die door jullie beiden in jullie concrete situatie als gepast ervaren worden. Zo kan je heel wat conflicten - zoals er menig beschreven worden op dit forum - vermijden.

Surf naar www.bemiddelingvzw.be
of www.bemiddeling-justitie.be
of www.caw.be
voor adressen van bemiddelaars in familiezaken

thisaccountismine
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 13 sep 2006 13:34

Als jullie in onderling overleg afspraken willen maken m.b.t. de kinderen stap dan naar een bemiddelaar in familiezaken.

Een bemiddelaar helpt jullie beiden om op een constructieve manier tot afspraken te komen. Je krijgt er de nodige informatie omtrent wat wel en wat niet kan, je krijgt er informatie omtrent de wijze waarop het bedrag aan onderhoudsgeld kan bepaald worden, je wordt er geholpen om te bepalen wat er als buitengewone kost wordt aanzien en wat niet, enzovoort.

Een bemiddelaar zorgt ervoor dat jullie beiden over de nodige informatie beschikken zodat jullie tot afspraken kunnen komen die door jullie beiden in jullie concrete situatie als gepast ervaren worden. Zo kan je heel wat conflicten - zoals er menig beschreven worden op dit forum - vermijden.

Surf naar www.bemiddelingvzw.be
of www.bemiddeling-justitie.be
of www.caw.be
voor adressen van bemiddelaars in familiezaken
Heel vriendelijk bedankt voor deze informatie! Jullie hebben me echt goed vooruit geholpen.

Nogmaals dank en een prettige dag nog!

Jorre

#8 , 14 sep 2006 11:27

Lex, vanwaar haalt u dit bedrag (510,87 Euro)?

De methode Renard, als die wordt toegepast, hangt af van diverse factoren, en die gegevens hebben we hier niet:

- Wie ontvangt het kindergeld? enkel de moeder of verdeeld over beide ouders (50/50 of in verhouding)?

- Hoeveel tijd brengen de kinderen door bij de ouders? (50/50%, 25/75%, ...)

Thisaccountismine kan het ook zelf eens berekenen op deze site van de gezinsbond (http://gzbwezemaal.oletr.net/renard.htm), maar de Gezinsbond heeft nu ook een verbeterde onderhoudsgeldcalculator die alle mogelijke factoren in rekening brengt, wat een, volgens mij, objectiever en billijk alimentatiebedrag naar voren brengt.
Het is ook met deze calculator dat Thisaccountismines tweede vraag in rekening kan worden gebracht, nl. inkomsten uit roperende en/of onroerende goederen.

Ervan uitgaande dat er een bilocatieregeling is (50/50), en moeder ontvangt al het kindergeld, blijk ik op een heel ander alimentatiebedrag uitkomen. Maar inderdaad, alles hangt af van de rechter.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 14 sep 2006 12:37

Jorre,

Bij het berekenen van dergelijke, moet men geen rekening gaan houden met hypothesen, maar gewoon uitgaan van het 'Worst Case' scenario.

Moet poster minder betalen 'zoveel te beter'. Zoniet, dan weet hij op zijn minst waar hij zich (mogelijks) mag aan verwachten!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”