Beste,
In 2005 kochten mijn vriend en ik samen een huis, officieel waren we toen "niks" van elkaar (feitelijk samenwonend) dus de akte van het huis vermeld 50% in volle eigendom voor ons beide. We brachten toen ook een gelijk deel in aan financiële bijdrage.
Deze zomer gaan we trouwen, en we wilden dit doen volgens het wettelijke stelsel. Dit omdat we nog steeds over een quasi gelijk aandeel aan bezittingen beschikken, bovendien hebben wel al sinds 2005 een gemeenschappelijke rekening. Er is dus absoluut geen noodzaak om persoonlijke bezittingen te laten registreren.
Nu is onze enige vraag : als we trouwen onder het wettelijke stelsel, blijft het koopcontract van 2005 dan gewoon geldig? Dus blijven we dan beide 50% eigenaar van het huis?
Ik heb deze vraag al gesteld aan onze toenmalige notaris, maar die wilde niet antwoorden via mail en wilde per direct een afspraak maken voor het opstellen van een huwelijkscontract... van 600 euro. U zal begrijpen, trouwen is al duur genoeg, dus als dat contract niet noodzakelijk is... dan wil ik die 600 euro liever aan iets anders uitgeven.
Alvast bedankt voor de antwoorden.