Comit? van Bijzondere jeugdzorg

robert
Topic Starter
Berichten: 146
Locatie: Limburg

Comit? van Bijzondere jeugdzorg

#1 , 23 aug 2006 05:59

Een minderjarig kind dat zich bezondigt heeft aan jeugdcriminaliteit is door een procureur, het parket, ondervraagd en het desbetreffende dossier is daarna behandeld door het Comit? van Bijzondere Jeugdzorg.

Dat Comit? heeft de minderjarige geplaatst in een andere familie, 25 km verwijderd van de woonplaats van de ouders, en dit tot het 18e jaar. Terzelfder tijd is het kindergeld afgenomen van de ouders en toegewezen aan die andere familie, en dit gebeurde in opdracht van het Comit? van Bijzondere Jeugdzorg.. De minderjarige ging in die periode verder naar school en behaalde het diploma van het middelbaar onderwijs.

1 De staat, de overheid, die deze beslissing nam, levert dan toch ook een financi?le toelage aan die familie waar het minderjarige kind verblijft ? Ik denk van wel.
2 Het minderjarig kind is in die periode dan ook niet meer ten laste van zijn oorspronkelijke ouders ? Ik denk van niet.
3 In geval van een echtscheiding, tijdens de periode van de feitelijke scheiding, moet de vader dan nog verder de onderhoudstoelage voor die minderjarige betalen aan zijn ex-lady ? Ik denk van niet.

- - - -

Eens de 18 jarige leeftijd bereikt, heeft men de meerderjarige verplicht op een ander adres, niet dat van de ouders, te domicili?ren. De meerderjarige had op dat ogenblik een mini inkomen van de VDAB, en dit voor maximaal 9 maanden, namelijk de tijd om een job te vinden. Daarenboven is dit inkomen verhoogd geworden door een toelage van het OCMW. Het OCMW voerde ook functie budgetbeheer uit over de meerderjarige.

1 Mijn inziens is de meerderjarige dan niet meer ten laste van de ouders, endit ten gevolge van een andere domicilie. Is dat juist ?

2 In geval van een echtscheiding, tijdens de periode van de feitelijke scheiding, moet de vader dan nog verder de onderhoudstoelage voor de minderjarige betalen aan zijn ex-lady ? Ik denk van niet, maar ben niet zeker.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding