Friends

annemie
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: antwerpen

Friends

#1 , 18 aug 2006 12:43

In die populaire soap deelden vrienden een woning.
Kan je in Belgi? samenwonen met een vriend of vriendin op hetzelfde adres, dus ook op dat adres je domicili?ring aangeven, zonder dat je als een koppel wordt beschouwd.
Dit om de dure huurprijzen te delen of omdat je nood aan hulp hebt bij huishoudelijke taken?
een fijne dag aan iedereen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 18 aug 2006 12:46

Je kan idd ook in Belgi? met verschillende mensen samen een huis huren en er officieel wonen zonder een koppel te zijn.

Er zijn zelf een hoop mensen die dat doen. En je kan dat zelfs zien in de jeugdserie W817 op ketnet.

annemie
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: antwerpen

#3 , 18 aug 2006 12:50

Sorry, maar voor ketnet ben ik iets te oud ;-)
Hoe wordt dan bepaald of je al dan niet samenwonend bent of een koppel, zowel sociaal als fiscaal?
Welke wettekst heeft hier betrekking op?
een fijne dag aan iedereen

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 18 aug 2006 13:13

Hoe dat fiscaal juist in elkaar zit zal iemand met meer kennis over de belastingen je moeten vertellen, een boekhouder of een jurist in fiscaal recht.
Maar sociaal moet je daar niet veel voor doen. Enkel van alles wat je koopt aan spullen de facturen goed bij houden en een lijstje maken van wie wat aan inboedel meebrengt. Dit briefje door alle inwoners laten tekenen en op een veilige plaats bewaren. Dit voor als er ooit een mede bewoner last krijgt met een deurwaarder.

En men is nooit te oud om naar ketnet te kijken, er zitten daar ook leerzame programma's tussen zie je wel.

annemie
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: antwerpen

#5 , 18 aug 2006 15:09

Hoe verloopt dit dan.
Ik kan een woning delen met iemand die teveel plaats heeft.
Zou er intrekken en hiervoor huurprijs betalen.
Wat veranderd er dan aan mijn statuut van alleenstaande?
Ik leef van een invaliditeitsuitkering en kan enkel al mijn rechten opnemen indien ik alleenstaande blijf.
Mijn vriendin is momenteel werkloos, kan haar uitkering hierdoor verminderen?
een fijne dag aan iedereen

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 18 aug 2006 16:54

dan moet je enkel bewijzen dat je niet als koppel leeft.
Dit wil zeggen dat jij je eigen slaapkamer moet hebben en een eigen plaatsje waar je een kop koffie kan zetten.
Verder moet je wel duidelijk op papier zetten dat jij jou deel van de vasten betaald en eigen inkopen doet.
Meer is echt niet nodig. Buiten dat lijstje met wat van wie is natuurlijk.

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#7 , 24 aug 2006 09:02

Heb wel enige bedenkingen bij de voorgestelde oplossing.

Annemie leeft van een invaliditeitsuitkering.
* Invaliditeitsuitkering is een "onduidelijk" woord, en kan betekenen dat een deel van de uitkering een loon is en het andere deel ervan is de invaliditeitstoelage.
* Invaliditeitsuitkering kan ook betekenen dat de er geen loon is maar enkel de invaliditeitsuitkering. Spreekt men in dit geval niet van een mindervaliditeitstoelage of niet ? Indien het over een toelage voor mindervaliditeit gaat, dan spreekt men van een gesubsidi?erd inkomen,
en vermits de andere persoon ook een gesubsidi?erd inkomen heeft, is er een probleem, want gesubsidi?erde inkomens mogen niet op dezelfde domicilie wonen.

- - - - -

Anderzijds, stel dat Annemie geen mindervaliditeitstoelage maar wel een invaliditeitstoelage, dan stel ik me toch de vraag wat er ooit kan gebeuren indien iemand met een gesubsidi?erd inkomen dezelfde domicilie deelt. Bij mijn weten wordt dat gesubsidi?erd inkomen gehalveerd tenzij men bewijst dat men "echt" apart woont. En dat bewijs is zover als ik het gezien heb niet zo evident.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 24 aug 2006 15:43

Art.121.? 3. Onder 'huishouden' moet worden verstaan elke samenwoning van personen die een economische entiteit vormen gewoon door het feit dat deze personen de dagelijkse kosten voor hun levensonderhoud hoofdzakelijk gemeenschappelijk dragen.Het bestaan van een huishouden wordt vermoed wanneer meerdere personen hun hoofdverblijfplaats op hetzelfde adres hebben. Het tegenbewijs kan met alle mogelijke middelen worden geleverd. (Programmawet I 24 december 2002,vernietigd door Arbitragehof nr.123/2004,7 juli 2004).

In de regel dient onder 'samenwonen' te worden verstaan,het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die een gemeenschappelijke huishouding hebben.'Samenwonen' onderstelt een feitelijke toestand en de omstandigheid dat die personen in de bevolkingsregisters op hetzelfde adres zijn ingeschreven,is niet doorslaggevend,Cass. 10 mei 1993,J.T.T. 1994,89,noot,T.S.R. 1993,258

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#9 , 25 aug 2006 07:54

Voor het Ministerie van Sociale Zaken, (o.a. mindervaliden) volstaat

* een consultatie tot het computerbestand van de gemeente/stad omtrent de domicilie van een mindervalide, en de andere(n) perso(o)n(en) die daar ook een domicilie hebben.
* een computer verbinding via de kruispuntbank naar de computers van het rijksregister en de computers van het ministerie van financi?n (inkomsten van de personen).

om ??nzijdig een mindervalide uitkering te annuleren (annulatie of vermindering naargelang de inkomsten van de perso(o)n(en) die daar ook een domicilie hebben/heeft).

Hoe kan men nu gaan bewijzen dat ??n woning, met ??n toegangsdeur, met ??n installatie voor verwarming en elektriciteit en water en aldus ??n stookoliefactuur, ??n elektriciteitsfactuur, ??n waterfactuur, en ook ??n keuken, ??n badkamer, ??n lokale gemeentebelasting etc. ... dat er twee personen apart wonen.

Personen met een gesubsidi?erd inkomen, zoals uitkeringen voor mindervaliden en werklozen en dergelijke meer, moeten apart gaan wonen. Dit staat uitdrukkelijk vermeld in de regels van die diensten die de uitkeringen leveren, en dit ten gevolge van vroegere misbruiken. Indien men die regels niet volgt mag men zich vroeg of laat aan een vermindering en zelfs het totaal wegvallen van het gesubsidi?erd inkomen verwachten.

Het is natuurlijk anders wanneer alle betrokken personen die daar een domicilie hebben een huurcontract kunnen voorleggen.

Woning mag vervangen worden door appartement en studio.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 25 aug 2006 09:11

dan moet je enkel bewijzen dat je niet als koppel leeft.
Dit wil zeggen dat jij je eigen slaapkamer moet hebben en een eigen plaatsje waar je een kop koffie kan zetten.
Verder moet je wel duidelijk op papier zetten dat jij jou deel van de vasten betaald en eigen inkopen doet.
Meer is echt niet nodig. Buiten dat lijstje met wat van wie is natuurlijk.
Persoonlijk zou ik ook een eigen brievenbus gebruiken, en het busnummer steeds vermelden bij elke correspondentie, ... Een kenmerk van een huishouden is dat elk lid ervan de brieven in ontvangst mag nemen van de andere leden. Met die brievenbus maakt je kenbaar aan De Post dat je je brieven persoonlijk wil te ontvangen en geen deel uitmaakt van het huishouden.

annemie
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: antwerpen

#11 , 25 aug 2006 09:47

Momenteel woon ik op een studio op het eerste verdiep.
De persoon die een woning wil delen is bereid een huurcontract op te stellen, nieuwe brievenbus, nieuwe bel enz. te installeren.
Het huis is een bungalow. Gezien mijn handicap is het oplopen van een trap heel zwaar en zal met de jaren onmogelijk worden. Dus leek dit een uitstekende oplossing.

Mijn invaliditeit werd toegekend door het FOD. Ik krijgen een invaliditeitsuitkering en een toelage voor zelfredzaamheid.

Ik ben bang dat, indien ik verhuis minder toelages zou krijgen gezien de andere persoon mij kan helpen, hoewel het helemaal geen partner is.
een fijne dag aan iedereen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#12 , 29 aug 2006 12:12

Ik ben bang dat, indien ik verhuis minder toelages zou krijgen gezien de andere persoon mij kan helpen, hoewel het helemaal geen partner is.
Persoon die met ??n of meerdere personen samenwoont betekent een persoon die met ??n of meerdere personen onder hetzelfde dak samenleeft en met hen een gemeenschappelijke huishouding heeft.Het arrest stelt vast dat eiseres kosteloos mocht wonen in het huis van mevrouw T.,die zelf ook dat huis bewoont,en dat hij er de maaltijden gebruikte,zodat hij,in vergelijking met een alleenstaande,meer materi?le voordelen genoot en minder financi?le lasten droeg(Cass. 8 oktober 1984,R.W. 1985-86,388).

In de regel dient onder 'samenwonen' te worden verstaan,het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die een gemeenschappelijke huishouding hebben.'Samenwonen' onderstelt een feitelijke toestand en de omstandigheid dat die personen in de bevolkingsregisters op hetzelfde adres zijn ingeschreven,is niet doorslaggevend(Cass. 10 mei 1993,J.T.T. 1994,89).

Twee keukens vormen op zich nog geen twee huishoudens.

Andreina
Berichten: 4
Locatie: Antwerpen

#13 , 17 sep 2006 18:37

Beste,

mijn huurcontract is afgelopen. Mijn vriend wordt deze dagen geopereerd en moet dan drie of vier maanden thuis rusten, hij mag echt niet buiten. Ik zal dan boodschappen voor hem doen, koken, etc. We hebben gedacht of het mogelijk zal zijn dat ik voor deze maanden bij hem intrek en na deze maanden terug alleen ga wonen. We wilden dus geen samenlevingscontract. Maar ik moet toch op het gemeentehuis mijn nieuw adres aangeven. Heeft dat invloed of zijn uitkering? En op zijn status als deeltijds zelfstandige, deeltijds bediende? Heeft het ook financiele invloed op mij, voltijds bediende?

Dank bij voorbaat,

Andrea

koen999
Berichten: 730

#14 , 17 sep 2006 19:08

Opgelet stedenbouwkundig maak je van een eengezinswoning een meergezinswoning en daar is een bestemmingswijziging voor nodig , ook al gebeuren er geen verbouwingen.

Het is een lullig reglement, een gezin met 10 kinderen dat mag, maar 12 personen mag niet. De wet is niet altijd even logisch

Andreina
Berichten: 4
Locatie: Antwerpen

#15 , 17 sep 2006 19:33

Maar wonen dan niet alle feitelijk samenwonenden in een meergezinswoning? Dat zal dan toch illegaal moeten zijn?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”