Samengesteld gezin samenwonen

Madeen3011
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Samengesteld gezin samenwonen

#1 , 10 jul 2025 15:50

Ikzelf en mijn vriendin hebben de beslissing gemaakt om samen te wonen in mijn appartement. Zijzelf heeft een eigen huis die afbetaald is door het overlijden van haar man. Helaas staat dat huis te ver weg van het appartement waar ook mijn kinderen thuis zijn.

Zij komt dus samen met haar zoontje bij mij en mijn 2 kinderen wonen. Wij zijn overeengekomen dat we de vaste kosten (elektriciteit, water, gas,...) gaan delen door een gezamelijke rekening te gebruiken waar we iedere maand een bedrag opzetten.

Zij is ook 66% permanent invalide dus door samen te gaan wonen zal haar uitkering significant lager liggen dan nu. Mij lijkt het daarom niet echt correct om een bepaalde "huursom" te vragen en het dus louter op de vaste kosten te houden.

Na een jaar pas zou ze haar woning willen verhuren omdat ze de zekerheid wil behouden dat ze altijd ergens terecht kan in geval het toch verkeerd zou lopen.

Heb ik recht op een deel van die huur als we wettelijk gaan samenwonen?

eylis

#2 , 10 jul 2025 16:13

Bij wettelijk samenwonen blijft ieders eigendom en inkomsten persoonlijk. Dus neen: haar huurinkomsten zijn van haar.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”