Hallo,
bedankt voor uw antwoord, ik heb net gebeld naar de bank, zij gaven deze info mee als antwoord, ja de partner kan ook aan die rekening ookal heeft ze niet de volmacht gegeven aan de partner op die zichtrekening en dit omwille dat ze getrouwd zijn. Ik zocht dit even op op Chatgpt, daar gaf hij ook wat info, maar is dit correct, dat weet ik niet...
Waarom zegt de bank dit? (Wettelijk huwelijksstelsel)
Als je getrouwd bent onder het wettelijk huwelijksstelsel (zonder huwelijksovereenkomst):
Alle inkomsten die tijdens het huwelijk verdiend worden, behoren automatisch tot het gemeenschappelijk vermogen.
Dit geldt ook voor geld op persoonlijke zichtrekeningen, indien dit geld afkomstig is van inkomsten tijdens het huwelijk (loon, pensioen, uitkeringen).
Daarom zegt de bank dat de echtgenoot er na overlijden recht op heeft.
Maar opgelet: Het verschil tussen "recht hebben" en "onmiddellijk geld mogen opnemen":
De wet zegt inderdaad dat het geld gemeenschappelijk is, maar:
Bij overlijden blokkeert de bank ALTIJD de rekeningen tijdelijk (ook al is het geld gemeenschappelijk).
De langstlevende partner heeft een wettelijk recht op het gemeenschappelijke vermogen, maar kan niet zomaar direct beschikken over alle tegoeden.
Wettelijk is bepaald dat de partner direct toegang heeft tot maximaal de helft van het saldo op de gezamenlijke en persoonlijke rekeningen, met een absoluut maximum van € 5000 om dringende kosten te betalen.
Dit betekent concreet:
De bank bevestigt terecht dat de partner wettelijk recht heeft op (een deel van) het geld.
Maar praktisch gezien moet er toch eerst een attest van erfopvolging of een akte van erfopvolging voorgelegd worden, vooraleer je volledig vrij over het geld kan beschikken.
Samengevat: wat de bank precies bedoelt:
Uitleg bank Wat de bank bedoelt

"Partner heeft recht op het geld." Wettelijk gezien, klopt volledig.

"Partner mag onmiddellijk beschikken over het geld." Niet volledig juist; slechts beperkt tot € 5000 (of de helft).

Wat betekent dit praktisch voor jou?
De bank blokkeert standaard na overlijden.
Als langstlevende echtgenoot mag je onmiddellijk maximaal € 5000 (of helft saldo) opnemen zonder attest.
Om volledig saldo vrij te maken en verdeling definitief te regelen, moet er toch altijd een attest van erfopvolging worden voorgelegd.

Conclusie:
De bank gaf je een vereenvoudigde uitleg:
Juridisch gezien klopt wat ze zeggen (recht op het geld).
Praktisch gezien is het echter iets genuanceerder en mag je niet onbeperkt geld afhalen zonder attest.
Daarom raad ik je aan duidelijk bij je bank te vragen om expliciet te bevestigen hoeveel je onmiddellijk mag afhalen, en om daarna alsnog het attest van erfopvolging te voorzien voor een vlotte afhandeling.
------------------------
Mijn vraag natuurlijk aan de bank was, en nu, is dit iets dat mag of kan dat de partner geld overschrijft naar eigen rekening en geld afhaalt terwijl de partner overleden is? De bank gaf aan dat dit niet de correcte manier is en dat hiervoor een onderzoek kan gestart worden (ook omwille geld afhalen dat evt. minder succesierechten betaald worden...) , wat de consequenties hiervan zijn weet ik niet en wist die persoon van bank ook niet...