Moet ik verplicht verder werken tot ik doodval?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#16 , 09 nov 2009 14:29

Niet uit het venster springen aub! Dit wil ik niet op mijn geweten(tenzij uit het gelijksvloers :P) hebben.

Ik zeg enkel en alleen dat uw idee verkeerd is!

Denken van...ik stop met werken, dus is mijn pensioen even groot als de inkomsten van mijn vrouw en dan moet ik niets betalen...kan een averechts effect hebben!

Ik zeg ook niet dat u eruit zal komen als een 'gepluimd kieken', ik zeg alleen 'houd er rekening mee' dat u een onderhoudsuitkering ZOU moeten betalen!

De rechter zal beslissen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#17 , 09 nov 2009 15:09

Niet uit het venster springen aub! Dit wil ik niet op mijn geweten(tenzij uit het gelijksvloers :P) hebben.

Ik zeg enkel en alleen dat uw idee verkeerd is!

Denken van...ik stop met werken, dus is mijn pensioen even groot als de inkomsten van mijn vrouw en dan moet ik niets betalen...kan een averechts effect hebben!

Ik zeg ook niet dat u eruit zal komen als een 'gepluimd kieken', ik zeg alleen 'houd er rekening mee' dat u een onderhoudsuitkering ZOU moeten betalen!

De rechter zal beslissen!
Geen paniek, ik zit inderdaad op het gelijksvloers :D
Ik heb uw raad goed begrepen,
dus ik doe niets overhaast.
Langzaam inkomsten afbouwen i p v snel.
Hopelijk pakt ze een paar promotiekansen mee en stijgt haar inkomen tot we op eenzelfde niveau komen.
Zo is het toch nietwaar?
Wie weet verdient ze dan zelfs veel meer als ik.
En als ik zo nog lang wacht slaat het vuur misschien wel weer in de huwelijkspan. :wink:

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#18 , 09 nov 2009 16:53

Moet ik verplicht verder werken tot ik doodval?
...

De 69-jarige acteur kijkt niet bepaald uit naar zijn tournee, wat ook blijkt uit de titel van de productie: 'A Ludicrous Evening with John Cleese... or How to Finance Your Divorce'. "Het is toch godgeklaagd dat ik mijn koffers moet pakken en de boer op gaan om geld te verdienen. Op mijn leeftijd moet ik mijn leven herorganiseren om haar de komende zeven jaar af te betalen. Dat irriteert me. Ik was van plan mijn dagen te vullen met koffie drinken, boeken lezen en schrijven. Dat kan ik me nu niet meer veroorloven".

De scheiding kostte Cleese ook al zijn appartement in Londen. "Ik heb niets meer in Engeland, het appartement ging op in de scheiding. Maar dat is niet erg, ik vond het er toch niet zo leuk. Maar die scheiding is waanzinnig. De rechter hield totaal geen rekening met het feit dat...
RR

Reclame

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#19 , 09 nov 2009 17:34

Misschien had John Cleese ook beter naar Lex geluisterd.
En onopvallend beetje bij beetje langzaam zijn carierre en zijn inkomen afgebouwd, tot onder of gelijk aan het inkomen van zijn ex.
Niets beter dan een flierefluitende halftimer...win for life.
Beetje tuinieren, kids met huiswerk helpen, terrasje meepikken, muziek luisteren, gaan vissen, leven zoals god in frankrijk.

Of zoals onze voorouders reeds lang wisten "t'zijn zotten die werken"
De truk om een zo laag mogelijk inkomen te hebben is in onze maatschappij een van de wegen naar succes en geluk.
Maar net zoals John Cleese zal ik er zeker op mijn gevoel voor humor niet inboeten.
Blijven lachen :D
"Wie t'minst verdiend best lacht, wie had dat gedacht" anno 2010

dieke
Berichten: 1299

#20 , 09 nov 2009 19:36

Zie ik dat nu verkeerd of 'tellen' die huizen en dat spaargeld niet mee voor de berekening van eventueel onderhoudsgeld aangezien ze 1) afkomstig zijn uit een persoonlijke erfenis en 2) vrouwlief er tijdens hun huwelijk ook geen financieel voordeel uit heeft kunnen halen?

sperwer
Berichten: 1155

#21 , 10 nov 2009 11:32

Nu mijn huwelijk op zijn laatste loodjes loopt, zie ik het niet meer zo goed zitten en voor het eerst in mijn leven denk ik eens aan mezelf.
Ik heb dus mijn aanvraag voor vervroegd pensioen ingediend, binnen drie maand is het zover, wandelen, vissen, muziek luisteren, de kids helpen met huiswerk, ze rondrijden naar de sportclub enzovoort.
Daardoor zakt mijn inkomen geweldig, tot op hetzelfde niveau als dat van mijn vrouw (toekomstige ex)
Zij ziet dat niet zitten en is van plan met alle mogelijke middelen mijn pensioensdromen te dwarsbomen en wil dat ik zo veel mogelijk verdien, zelfs zou ik moeten overuren kloppen en bijwerk doen.
Ze wil precies mijn inkomen in de hoogte jagen, zo hoog mogelijk.
Ik persoonlijk droom van meer vrije tijd en tijd voor de kinderen.
Heeft ze een gerechterlijke poot om op te staan?
En zal een rechter mij eventueel veroordelen om door te werken tot de laatste snik? Werken om alles af te geven?
Hoewel de uitleg van Lex volledig klopt, zijn er nog een paar factoren die een grote rol spelen in jullie dromen op zelfstandigheid en een rijke toekomst.
Namelijk de reden van de echtscheiding en wie die wil.

En als dat een echtscheiding met onderlingen toestemming is, dan zal de rechter totaal anders redeneren, dan als het een echtscheiding wegens niet nakomen van de spelregels door één van beide is.

De regel van schuld is wettelijk wel niet meer erg van toepassing, maar menselijk nog steeds en dan komt de regel dat deze die niet in de fout is gegaan het recht op behoud van levenstandaard heeft terug boven.

@ Dieke; Spaargelden en eigendommen tellen weldegelijk mee, zekers als daar inkomsten uit gegenereerd worden.

@ Roderidder; de wetten van andere landen zijn hier niet van toepassing.

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#22 , 10 nov 2009 12:42

Sperwer

Is stoppen met werken en het kalmer aan doen een reden voor een echtscheiding wegens het niet nakomen van de spelregels?
Ik ben gewoon moe en voor mij hoeft het niet meer.

En de straf daarvoor?Levenslange dwangsarbeid?

hoe komt U erbij dat spaargelden van "voor" het huwelijk en eigendom uit erfenis een rol kunnen spelen.

Die behoren toch duidelijk niet tot de gemeenschap of wel soms?
Die zijn toch wel absoluut persoonlijk eigendom.
Daar kan toch nooit niemand aan.
Bankuittreksel van voor het huwelijk is toch een duidelik bewijs.

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#23 , 10 nov 2009 12:54

Ben je gehuwd met kontrakt of niet.

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#24 , 10 nov 2009 13:08

Ben je gehuwd met kontrakt of niet.
Ja, Volgens belgisch stelsel

Dus alle toegewin wordt in twee verdeeld
De rest blijft persoonlijk

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#25 , 10 nov 2009 14:36

In principe wordt voor de bepaling van het onderhoudsgeld rekening gehouden met het inkomen, niet met het vermogen.

Maar inkomen is niet alleen arbeidsinkomen, vermogen schept ook inkomen (huur, dividenden, intresten ...).

De rechtbank houdt rekening met de inkomsten en mogelijkheden van de echtgenoten (art. 301 B.W.).

De rechtbank zal in elk concreet geval oordelen in welke mate zij met de mogelijkheden rekening houdt. De situatie is anders voor een dertigjarige jonge man die weigert te werken, dan voor een zestigjarige die reeds op pre-pensioen is. Op dezelfde wijze wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van de vrouw. Wat de wetgever vooral heeft willen vermijden is dat mensen enkel en alleen om geen onderhoudsgeld te moeten betalen, hun mogelijkheden niet aanspreken. Als er echter gegronde redenen zijn om die mogelijkheden niet aan te spreken (na dertig jaar hard werken is men uitgeblust), dan zal de rechter ook daarmee rekening houden.

scorpioen

sperwer
Berichten: 1155

#26 , 10 nov 2009 14:40

Sperwer

Is stoppen met werken en het kalmer aan doen een reden voor een echtscheiding wegens het niet nakomen van de spelregels?
Ik ben gewoon moe en voor mij hoeft het niet meer.

En de straf daarvoor?Levenslange dwangsarbeid?

hoe komt U erbij dat spaargelden van "voor" het huwelijk en eigendom uit erfenis een rol kunnen spelen.

Die behoren toch duidelijk niet tot de gemeenschap of wel soms?
Die zijn toch wel absoluut persoonlijk eigendom.
Daar kan toch nooit niemand aan.
Bankuittreksel van voor het huwelijk is toch een duidelik bewijs.
Ingeval van een echtscheiding met schuld door een van beide partijen telt alles mee wat inkomen kan genereren, ook al is dit NOOIT in de gemeenschap gebracht geweest.
Aan de bronnen van het inkomen uit eigendommen en spaargelden die NOOIT in de gemeenschap zijn gebracht kan men niet aan, tot daar klopt je redenering, de inkomsten die eruit worden gegenereerd tijdens en na het huwelijk kan men echter wel laten meetellen om de toelage voor ex en/of kinderen te bepalen. Immers al jou en haar inkomsten tellen hiervoor mee en niet enkel je bezittingen uit de gemeenschap en je inkomsten uit arbeid of vervangingsinkomen.

Binnen de huwelijkswet staat echter ook dat elke huwelijkspartner het recht heeft het beroep uit te oefenen naar eigen keuze.

De vraag of jou toekomstige ex een toelage krijgt toegewezen omdat zij niet akkoord gaat met jou nieuwe beroep staat dus open en zal enkel in de toekomst beantwoord worden.
De reden van de echtscheiding en hoe het spel wordt gespeeld door de advocaten is hier van zeer groot belang.
Je kan er dus zonder blaren uit komen, maar even goed zeer zwaar voor moeten afdokken.

Je doet mij trouwens denken aan een uitspraak van mijn vader " een vrouw is het duurste dat je in huis kan halen, je raakt er NOOIT aan afbetaald". Hoewel het met de huidige wet ook mogelijk is dat zij moet betalen voor hem.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”