iemand zomaar buiten willen zetten.

erik626262
Topic Starter
Berichten: 7

iemand zomaar buiten willen zetten.

#1 , 08 nov 2009 06:48

Hallo, ik zit met een probleem.

Sedert enkele maanden wonen ik en mijn vriendin samen in een appartement.
Het huurcontract staat op beide namen en heb ik alleen ook hier mijn domicilieadres staan. Mijn vriendin staat dus elders gedomicilieerd maar houdt ze wel een praktijk open op dit adres.

Het probleem is dat m'n vriendin me nu buiten wil. kan dit ? Kan ze zomaar naar de verhuurder gaan en mijn naam schrappen uit het huurcontract ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 08 nov 2009 10:49



Het probleem is dat m'n vriendin me nu buiten wil. kan dit ? Kan ze zomaar naar de verhuurder gaan en mijn naam schrappen uit het huurcontract ?
nee , u kan zich beroepen op art. 1134 burgerlijk wetboek 21/3/1804

Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2009 11:53

Volgens bepaalde rechtsleer en rechtspraak kan de rechter in dat geval beslissen dat één van de huurders de huurrechten verder exclusief mag uitoefenen en de ander dus de woning moet verlaten.

Zie: VANHOVE, K., Concubinaat en huur: een moeilijk huwelijk, in Feestbundel voor Hugo Vandenberghe, 343; Vred. Leuven 15 juli 2003, T.Vred. 2006, 240; Vred. Hamme 21 november 1989, R.W. 1990-1991, 514 met noot PAUWELS C.

scorpioen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 10 nov 2009 19:44

Nog beter : gezien zij er geen domicilie heeft woont zij er eigenlijk niet en kan ze er ook niet zomaar binnenkomen.
Dit voor wat betreft de wettelijke regeling

Practisch heeft ze wel haar belangen daar en kan - als ze binnen is - het huis wel beschouwd worden als haar woning. (oa met betrekking tot huiszoeking).

U kan wel aan de kwartieragent van haar domicilie een seintje geven dat ze daar niet woont - deze kan haar dus op haar domicilmieadres schrappen met adres onbekend.

Het feit dat ze een huurcontract heeft geeft enkel maar het juridische element dat er een contractuele overeenkomst is.
Waar zij al tegen zondigt ( gezien het als woonst haar hoofdverblijfplaats moet zijn) en ze daar niet aan voldoet.

Zij kan zich dus ook niet beroepen op de huurwetgeving als eerste woonst.
Voor haar is het een 2de verblijf.
Gemeente zou wat haar betreft taks 2de verblijf kunnen innen.

maar hoe gaat de politie haar buitenzetten bij een conflict...

... ik heb me weer eens laten gaan.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 11 nov 2009 12:17

... ik heb me weer eens laten gaan.
Door hier de keien zodanig tegen elkaar op te zetten dat ze zo al barsten?
m.b.t tot Uw bovenstaande bijdrage
Laat me raden: Nooit gebuist in het vak "ondeugende psychologie"

Bij deze sluit ik me aan bij scorpioen.

Kan je eens een beeld schetsen van die praktijk en is dat 100% van haar inkomen?

RR

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 11 nov 2009 12:48

"Gemeente zou wat haar betreft taks 2de verblijf kunnen innen. "

Kan niet hé, er is iemand die op dat adres gedomicilieerd is.

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 11 nov 2009 16:26

Hallo, ik zit met een probleem.

Sedert enkele maanden wonen ik en mijn vriendin samen in een appartement.
Het huurcontract staat op beide namen en heb ik alleen ook hier mijn domicilieadres staan. Mijn vriendin staat dus elders gedomicilieerd maar houdt ze wel een praktijk open op dit adres.

Het probleem is dat m'n vriendin me nu buiten wil. kan dit ? Kan ze zomaar naar de verhuurder gaan en mijn naam schrappen uit het huurcontract ?
Iemand uit zijn wettelijke woning zetten, kan enkel via de rechtbank.
Zij staat dus nergens daar zij noch eigenaar, noch bewoner, noch eerste huurder is.

het is voor jou echter ook enkel via de rechtbank mogelijk om haar te verbieden om haar praktijk verder uit te oefenen op dat adres, tenzij dit niet haar officieel handelsadres is.

Een huurcontract, trouwens elk ondertekend contract kan enkel opgezegd worden volgens de wettelijke bepalingen en door de ondertekenaar of zijn afgevaardigde en bij ontsteltenis zijn erfgenaam in samenspraak met de andere ondertekenaars of hun afgevaardigden.
Zij kan dus het contract niet veranderen zonder jou toestemming en medeweten.
Zij kan zelfs haar adres niet overschrijven zonder jou toestemming.

erik626262
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 11 nov 2009 16:39

Ik begrijp niet goed hoe gezegd dat zij ook mijn toestemming zou nodig hebben om ook hier te kunnen gedomicilieerd worden. Het huurcontract staat toch ook op haar naam ...

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 12 nov 2009 07:17

Huurcontract en domicilie hebben niets met elkaar te maken.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 12 nov 2009 19:08

Mijn tussenkomst was 'al' een beetje cynisch - ik heb over het hoofd gezien dat ze een praktijk heeft op dat adres.
Dus zaak nog wat ingewikkelder. Indien haar firma op dat adres staat -dus maatschappelijke zetel - is er ook een probleem
Ofwel werd er ook een handelshuurcontract afgesloten - dan kan de gemeente wel de nodige bedrijfstaksen heffen.
Is het echter enkele een 'eerste woning contract dus aspect 'WONEN' dan wordt er mogelijk een inbreng gedaan van kosten in een 'vorm van ' firma en dat zal de eigenaar van het pand niet graag horen gezien hij dan een 'iets' andere belastingsvoet zal krijgen.
Het is idd zoals gezegd ALLEEN een rechtbank is bevoegd om iemand (niet vrijwillig) buiten te zetten en als het een woning is en zij niet ingeschreven zal het voor haar wel moeilijk zijn.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”