Haalbaarheidsstudie

bryanvd
Topic Starter
Berichten: 14

Haalbaarheidsstudie

#1 , 26 feb 2024 14:04

Beste forumleden, ik zou graag wat (juridisch) advies kunnen gebruiken.

Huidige toestand, 33 jaar, 2500 euro netto/maand.

Appartement 50%
Aankoopwaarde 235.000
Schattingswaarde: 375.000 euro
Openstaand kapitaal: 170.000 euro
Afbetaling per maand: 500 pp

Toekomstscenario
Ik verhuis richting het huis van vriendin. Vriendin stelt bij deze optie A voor.
Optie A)
Haar huis te splitsen 50/50% via huwelijkscontract.
Aankoopwaarde: nieuwbouwwoning + grond (incl. btw.) 595.000 euro.
Schattingswaarde (2023) – 750.000 euro
Openstaand kapitaal 200.000 euro
Afbetaling per maand: 500 pp

Mijn inleg: 275.000 euro via schuldbekentenis, op te maken via huwelijkscontract.

Optie B)
Inwonen onder samenlevingscontract. Vriendin wenst geen huurgeld. Enkel bijdrage in de gemeenschappelijke kosten en nutsvoorzieningen.

Optie C)
Eigen 2de woning aankopen aan 12% registratierecht en bijkomende kosten en nadien te verhuren als opbrengsteigendom.

(Belangrijke) details:
- We zijn al richting (haar) notaris geweest voor meer info. Hij stelt voor om het eigendom te verdelen via een huwelijkscontract.
- Kapitaal ter beschikking 200.000 euro waarvan 50% cash. 50% trackers en aandelen.
- Geen schulden of andere lopende leningen.
- In de toekomst komt er een kindje.
- Uitkopen van andere 50% in huidige toestand is onbespreekbaar (ook niet vice versa).
- Huis verkopen van vriendin om samen nieuwe woning aan te kopen is onbespreekbaar.
- Ik kan steeds terug naar mijn appartement.

Mijn eigen mening:

Ik beschik nu reeds over 50% van een appartement. Er zijn niet meteen extra (grote) kosten. Ik ben zelf occasioneel syndicus van het gebouw en mijn gemeenschappelijke kosten zijn break-even. Met een spaarpot aan de kant, heb ik een vrij comfortabel gevoel.

Optie A lijkt zeer interessant maar bij een woning komen ook kosten. Indien er (grote) kosten dienen gemaakt te worden, heb ik wat schrik dat ik mij wat voor “block” zet. Zoals reeds vermeld, momenteel een buffer die dan ineens verdwijnt.

Mijn gevoel gaat dus eerder uit naar Optie B gezien geen huurgeld (haar keuze). Geld opzij zetten en eventueel na een bepaalde tijd zelf een 2de woning (optie C) aan te schaffen als opbrengsteigendom.

Nu, met een kind in de toekomst en het gevoel dat ik van de ene dag op de andere buiten dag kan gezet worden gezien de woning volledig van haar is, lijkt mij nu ook niet interessant. Ik weet niet of er (juridische) mogelijkheden zijn om dit via een huwelijkscontract te verhinderen?

Wat zijn jullie ideeën hieromtrent? Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite. :)

bryanvd
Topic Starter
Berichten: 14

#2 , 05 mar 2024 12:48

Niemand?

Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 06 mar 2024 15:43

Ga best eens met uw bank en met uw notaris spreken.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”