erfrecht en samenlevingscontract

birdie
Topic Starter
Berichten: 3

erfrecht en samenlevingscontract

#1 , 27 jun 2006 22:08

Onze situatie.....
Mijn vriend is getrouwd geweest, uit dit huwelijk is een zoon geboren.
Wij zijn niet getrouwd, hebben geen kinderen en willen samen een huis kopen en hypotheek aangaan. Wij hebben beiden de Nederlandse nationaliteit, maar wonen in Belgie. Wij willen graag een huis kopen in Belgie en hebben geen trouwplannen.

In Nederland is het mogelijk een samenlevingscontract af te sluiten, in combinatie met een testament op de langstlevende, zodat de andere partner het huis (en eventuele andere eigendommen) erft en de erfenis pas overgaat op de kinderen als ook de tweede partner is overleden.

In Belgie is dit (zover ik weet) niet mogelijk, een dergelijk contract zou dan onwettig en dus ongeldig worden verklaard.

Mijn vragen.....
Ik heb gehoord dat het mogelijk is om vast te laten leggen dat wij kiezen voor het Nederlandse recht. Bij een overlijden zou dan het Nederlandse erfrecht worden toegepast (zodat wij toch een testament op de langstlevende kunnen opmaken).

1, Klopt dit?
2, zo ja waar en hoe moeten we dit vastleggen (samenlevingscontract, testament, eigendomsakte van het huis, hypotheekakte?)?
3, welke (ontbindende) voorwaarden zijn hieraan verbonden?
4, Kunnen wij er zeker van zijn dat dan ook in alle gevallen het Nederlandse erfrecht wordt toegepast, of hangt dit af van de notaris die dit afhandeld?

5, Zijn er wellicht nog andere manieren om te voorkomen dat zijn zoon of mijn ouders de helft van ons huis erven als een van ons beiden iets overkomt?

Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan geven, we hebben reeds met meerdere juristen (onder andere twee notarissen) hierover gesproken, maar we horen iedere keer een ander verhaal.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 28 jun 2006 07:54

Het is een totaal verkeerde opvatting, dat men in het ene land kan gaan wonen en de wetten van het andere land kan laten gelden.

Voor een Belgische ingezetene - erflater , ongeacht zijn nationaliteit , is het Belgisch erfrecht van toepassing op zijn WERELDWIJD vermogen.
Je kan dus NOOIT in Belgi? wonen en het Nederlandse erfrecht laten gelden.

Het zou gemakkelijk wezen, ik ga in Portugaal wonen met de Monogacische belastingen, de Belgische sociale zekerheid, de Nederlandse erfwetten en het Congolese verkeersregelment.

Maar ook in Belgi? kan je een samenlevingscontract afsluiten en een testament opstellen dat de langst levende van jullie twee het totale vruchtverbruik heeft. Zodat de erfgenamen van de ene de andere niet op straat kunnen zetten.


www.erfenisrechten.be op deze site kan je het Belgische erfrecht vinden
www.ipr.be Op deze site kan je het internationale erfrecht terug vinden.

Ik weet het wel het zou duizend keer makkelijker zijn moesten de wetten over heel Europa het zelfde zijn , maar dit is nog lang niet het geval. En dus heeft iedere land zijn wetten, goeden en slechte.

birdie
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 jun 2006 12:21

Het totale vruchtgebruik.. betekend dit dat je in het huis mag blijven wonen zonder hiervoor te hoeven betalen aan de wettlijke erfgenaam, maar het huis niet mag verbouwen, verkopen etc. zonder toestemming van de wettelijke efrgenaam?

Om eigenaar van het huis te worden moet de achterblijvende partner de wettelijke erfgenaam dan uitkopen?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jun 2006 13:34

Wetboek IPR

 Art. 79. Een persoon kan de vererving van al zijn goederen onderwerpen aan het recht van een bepaalde Staat. De aanwijzing heeft enkel gevolg indien die persoon bij de aanwijzing of bij zijn overlijden de nationaliteit van die Staat had of zijn gewone verblijfplaats op het grondgebied van die Staat had. Die aanwijzing kan evenwel niet tot gevolg hebben dat een erfgenaam zijn recht op een voorbehouden erfdeel verliest dat hem krachtens het artikel 78 toepasselijk recht wordt gewaarborgd.
De aanwijzing en de herroeping ervan moeten worden uitgedrukt in een verklaring afgelegd in de vorm van een uiterste wilsbeschikking.

Art. 78. ? 1. De erfopvolging wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had.
? 2. De vererving van onroerende goederen wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het onroerend goed is gelegen.
Indien evenwel buitenlands recht leidt tot de toepassing van het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had, is dit laatste recht van toepassing.


Voor het huis in Belgi? zal dus het Belgisch erfrecht worden toegepast. U kan voor het Nederlands recht kiezen, maar dit doet geen afbreuk aan het recht op het "voorbehouden deel" of "reserve" van de kinderen.
Dit laatste betekent dat de kinderen altijd recht hebben op minstens een deel van de nalatenschap (de helft als er ??n kind is, twee derde als er twee kinderen zijn, drie vierde als er drie of meer kinderen zijn).

scorpioen

birdie
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 05 jul 2006 22:18

dankjewel scorpioen.

Nu weet ik tenminste zeker waar ik aan toe ben wat betreft het erfrecht.

subaru
Berichten: 90

#6 , 09 dec 2006 03:49

in belgie heb je samenlevingscontract. maar dat met een onroerend goed zijn nog steeds erfgenamen van de overleidende rechthebbend op een deel broers, zussen, ouders.. hoe je het draaid en keert zonder trouwen zullen andere erfgenamen altijd minstens recht hebben op 1/4de Es naar een notaris gaan en u eens de regelingen laten uitleggen onderandere Tontine ...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”