Geen energiecontract afgesloten cohousing

Cm28
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geen energiecontract afgesloten cohousing

#1 , 14 aug 2023 15:03

Ik kreeg zonet bericht van mijn vorige huisbaas dat er geen energiecontact afgesloten is sinds ik de cohousing heb verlaten (1 juli).

Mijn vorige medehuurders hebben dus geen energiecontract afgesloten sinds ik daar ben vertrokken en nu krijgt de verhuurder hier bericht van. De verhuurder wilt nu dat dit zo snel mogelijk in orde wordt gebracht. Mijn contract op het oud adres loopt nog tot het einde van deze maand, maar ik woon al sinds begin juli op mijn nieuw adres.

Ben ik nog verplicht dit in orde te brengen en een contract op mijn naam af te sluiten of mag ik dit op de naam van een van de medehuurders (die nog op het oud adres wonen) doen?

bosprocureur

#2 , 14 aug 2023 16:39

Iemand moet het overnemen, anders gaat er toch een rekening komen. Naar u dus.
Het eenvoudigste is dat een of meer van de huidige bewoners dat op zijn naam neemt. ASAP. Overnameformulieren zijn te vinden op internet; u vult de huidige stand (of de stand van de datum waarop u het pand verliet) in, nieuwe gebruikers ondertekenen dat ook, en uzelf bezorgt het aan de energieleverancier. Doe dat zelf, dan bent u zeker dat u er vanaf bent.

LeenW

#3 , 14 aug 2023 17:01

Zolang uw contract loopt, moet u zich daar aan houden, ongeacht uw verblijfplaats.

Reclame

Cm28
Topic Starter

#4 , 14 aug 2023 19:26

Mijn huurcontract loopt nog tot eind deze maand. Het energiecontract dat op mijn naam stond, is met mij mee verhuisd (ik ging ervan uit dat de huurders die daar zijn blijven huren een nieuw contract af gingen sluiten). Het overnamedocument is opgestuurd.

Cm28
Topic Starter

#5 , 14 aug 2023 19:31

Nu is het probleem dat de huurders die daar nog wonen geen energiecontract willen afsluiten, moest ik dan toch tot het einde van deze maand een energiecontract afsluiten voor het vorige adres, is er dan een mogelijk dat ik niet alleen opdraai voor het verbruik van de twee bewoners?

Cm28
Topic Starter

#6 , 14 aug 2023 19:48

Ja, normaal weten mensen ook dat de huur elke maand betaald moet worden, maar dat werd ook niet gedaan…

Er werd gezegd dat ze dat gingen doen, maar nu blijkt dat ze het toch niet doen. Ik heb in mei al laten weten dat ik 1 juli zou verhuizen en toen heb ik opgelijst wat ze allemaal in orde moeten brengen…

bosprocureur

#7 , 14 aug 2023 20:09

Fijn dat TS ons meedeelt dat het overnamedocument opgestuurd is.

Waarheen is het gestuurd? door wie ? wie heeft het (niet) getekend?

Cm28
Topic Starter

#8 , 14 aug 2023 21:42

Het overnamedocument is door mij opgestuurd naar mijn energieleverancier (begin juli). De overnemer wilde het niet ondertekenen, dit staat er ook op vermeld.

Ondertussen heb ik ook van de huisbaas gehoord dat hij de medehuurders probeert te contacteren om het energiecontract af te sluiten, maar als ze dit niet doen hij terug bij mij komt.

bosprocureur

#9 , 15 aug 2023 07:46

De verhuurder heeft niet zoveel te maken met wie het energiecontract afsluit. De leverancier wèl. Zolang zij geen opzeg van het contract gekregen hebben, blijft TS volgens mij toch verantwoordelijk ?

Cm28
Topic Starter

#10 , 15 aug 2023 11:09

Als er niets wordt gedaan, wordt de aansluiting op mijn oud adres afgesloten op 24 augustus. De huisbaas zegt dan de kosten van afsluiting en heraansluiting van de huurwaarborg af te houden (wat volgens mij niet kan).

Begin juli is er voor mijn kamers en de gemeenschappelijke delen wel al een gedeeltelijke plaatsbeschrijving geweest zodat als de twee huurders die daar zijn blijven wonen in juli en augustus nog schade zouden toebrengen ik daar niet verantwoordelijk ben.

LeenW

#11 , 16 aug 2023 09:40

Voor de volledigheid, wat staat er juist hierover in uw huurcontract en wanneer loopt dit af?

Cm28
Topic Starter

#12 , 16 aug 2023 11:04

Ik heb al 10 maanden de huur van de medehuurders voorgeschoten zodat de verhuurder dit altijd op tijd heeft gekregen. Dat het op de verhuurder afgeschoven wordt lijkt mij wat kort door de bocht.

Ik heb het pand verlaten begin juli en de twee medehuurders willen de verantwoordelijkheid niet nemen om een energiecontract af te sluiten. Ik begrijp dat ik tot het einde van de maand daar dan nog verantwoordelijk voor ben, maar als ik een energiecontract op mijn naam af sluit en de medehuurders niet willen betalen, draai ik daar (weer) alleen voor op.

Cm28
Topic Starter

#13 , 16 aug 2023 11:07

In het huurcontract staat dat de huurders verantwoordelijk zijn voor een energiecontract. Mijn huurcontract loopt op het oud adres nog tot eind augustus. We staan met drie op het huurcontract, maar als er twee de verantwoordelijk niet nemen, vind ik niet terug of ik als derde dan opdraai voor het volledige verbruik terwijl ik daar niet meer woon sinds begin juli.

Lanox

#14 , 16 aug 2023 11:15

Elke huurder gaat hoofdelijk verantwoordelijk zijn, en kan dus door de verhuurder aangesproken worden voor alle centen. Bent/wordt u ook geschrapt van het huurcontract?

LeenW

#15 , 16 aug 2023 11:25

Ik vermoed ook hoofdelijke aansprakelijk, concreet wil dat zeggen dat de verhuurder de gemakkelijkste oplossing (= u) kan kiezen en dan moet u het maar zien terug te vorderen bij de anderen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”