Aankoop huis ongelijke inbreng

Thomas_VDB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Aankoop huis ongelijke inbreng

#1 , 20 jul 2023 10:32

Beste Allen,

Ik zou graag eerst even advies hier inwinnen wat te doen, ik ben gelukkig getrouwd met mijn vrouw en heb 1 kindje, 2de op komst, nu hebben wij reeds in 2019 samen een sleutel op de deur woning gekocht met gelijke inbreng van 25.000€ elk, huis zal bij verkoop 400.000€ waard zijn of zelfs iets meer.

We willen verkopen omdat met een 2de op komst dit te klein wordt, echter is mijn moeder onlangs overleden en heb ik dus een erfenis waarmee ik ons een heel mooie upgrade kan geven, ik zou graag 200.000 tot max 300.000 bijleggen om een huis van 600.000 tem 700.000€ te kunnen bouwen.

Echter is er dus een ongelijke inbreng vanaf dan, hoe kan ik dit best laten vast leggen? Ik wil dat als ik zou komen te overlijden dit naar mijn kinderen zou gaan, maar dat mijn vrouw wel levenslangs in het huis kan blijven. Bij een scheiding zou ik echter graag mijn ingelegde deel terugkrijgen. Alsook heb ik met mijn vrouw afgesproken dat indien zij later erft zij de helft kan terugbetalen van mijn opgelegde deel om terug aan een gelijk deel te komen.

Kunnen jullie hierbij helpen hoe ik dit moet organiseren?

Lanox
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2023 14:42

Er zijn geen wetten of vastgelegde regels hoe dit moet opgelost worden. Persoonlijk hebben wij het opgelost door het nieuwe huis 50-50 te laten beschrijven en een renteloze lening ten bedrage van de helft van het verschil van de vermogende partner aan de onvermogende partner. De lening is beschreven bij de notaris en wordt enkel bovengehaald bij scheiding of overlijden.

basejumper
Berichten: 4645
Locatie: Diest

#3 , 20 jul 2023 18:48

Beste

Er zijn verschillende manieren.
Raadpleeg uw notaris.
Ik zou de verschillende inbreng laten noteren in aankoopkoers en verdeelsleutel vastleggen. Bij echtscheiding kan u dan uw deel terugkrijgen. Bij overlijden kan u beslissen door huwelijkscontract of testament. Bij ontstentenis gaat uw deel sowieso naar de kinderen en uw echtgenote is altijd vruchtgebruiker als langstlevende.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”