Mantelzorger overleden

GWX13
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mantelzorger overleden

#1 , 12 jul 2023 08:37

Goede morgen,
Mijn moeder had een mantelzorger die bij haar inwoonden en zijn domicilie stond ook bij mijn moeder

Huis en inboedel is van mijn moeder en staat op haar naam.
Mantelzorger zijn domicilie staat op mijn moeder haar adres.

Mantelzorger is plots overleden en rekeneing van de mantelzorger (ambulance , ziekenhuis, etc...) blijven bij mijn moeder aankomen.
We hebben deze in de brieven bus van de zoon van de mantelzorger gestoken maar die heeft laten weten dat hij nog geen rekening betaald heeft.
Mantelzorger had kinderen die erfgenamen zijn, .

Nu laat de zoon weten dat mijn moeder mee naar notaris moet om te tekenen, wat juist weet ik niet want heb vage uitleg gehad.

Vraag wat kan ik doen daar domicielie van mantelzorger bij mijn moeder staat/stond om te vermijden dat zij straks deurwaarder aan de deur krijgt voor ontebaalde rekeningen van de mantelzorger?

MVG
GWX

lukasi

#2 , 12 jul 2023 08:45

Hopelijk heb je een bewijs van ontvangst gekregen dat je die facturen heb overhandigd ?
Niet slim om die zomaar plompverloren in zijn brievenbus te steken, wat als hij zegt : Nooit gekregen ?

Vraag de uitleg opnieuw en anders bel je naar die notaris met je vraag.
Kan van alles zijn.

GWX13
Topic Starter

#3 , 12 jul 2023 08:54

Hopelijk heb je een bewijs van ontvangst gekregen dat je die facturen heb overhandigd ?
Niet slim om die zomaar plompverloren in zijn brievenbus te steken, wat als hij zegt : Nooit gekregen ?
in brievenbus en ook zo aan hem afgegeven, geen bewijs van overhandiging gevraagd, sta je op dat moment
niet bij stil, ook deel per email doorgestuurd , dus daar hebben we bewijs van

Vraag de uitleg opnieuw => gedaan en was heel vaag en onduidelijk
en anders bel je naar die notaris met je vraag.=> krijg gegevens niet vast welke notaris het is

Reclame

LeenW

#4 , 12 jul 2023 09:05

Volgens mij kan de domicilie van een overledene niet meer gewijzigd worden.

eylis

#5 , 12 jul 2023 10:29

Ik kan me niet inbeelden wat uw moeder zou moeten tekenen bij de notaris. Ze is geen familie van haar mantelzorger en het statuut van de overledene (en de reden waarom hij op het adres van uw moeder woonde) is officieel gekend. Het is dus duidelijk dat uw moeder geen zorg- of onderhoudsplicht had tov de mantelzorger.

Zij hoeft ook geen toelating tot haar woonst te geven aan derden. (en ze doet dat ook beter niet) Zij is daar immers gedomicileerd (en zij bezit of huurt de woning.
De erfgenaam kan tevens op geen enkele manier bewijzen welke spullen van uw moeder zijn en welke niet. Hij kan maar gissen. Zij weet wel wat haar spullen zijn.

Zij kan dus best aan de erfgenaam laten weten op welke dag hij de persoonlijke goederen van zijn vader kan komen ophalen. En u zorgt dat alle spullen ingepakt klaar staan aan de deur.
Als er nog formaliteiten afgehandeld zouden moeten worden, brengt de erfgenaam een kopij van de documenten mee zodat uw moeder die met u thuis vooraf kan bekijken.

lukasi

#6 , 12 jul 2023 11:37

bel andere notaris ?

eylis

#7 , 12 jul 2023 12:00

@Lukasi Waarom zou de moeder een andere notaris moeten bellen? Zij is totaal geen partij in die erfenis. En als de mantelzorger haar testamenteel iets nalaat, dan is het de gelaste notaris zélf die haar moet contacteren...

lukasi

#8 , 12 jul 2023 16:31

Als ik info krijg die onduidelijk is dan vraag ik bijkomende uitleg.
Zoals ik het begrepen heb, geeft de zoon of zijn notaris aan TS informatie die niet wordt begrepen.
Daarom eigen notaris even raadplegen.... of dit forum

Franciscus

#9 , 12 jul 2023 18:07

Of als zoon eens naar die notaris bellen wat het probleem is en waarom moeder zou moeten meekomen?

GWX13
Topic Starter

#10 , 13 jul 2023 11:10

moeder staat niet in testament, zou ook geen testament zijn naar mijn weten.
niets getekend onderling

heb gegeven van notaris (nog niet) erfgenamen zijn,op verlof enmoeilijk vast te krijgen
zal later tijdstip gebeuren, ik wou via dit dorum horen welke mogelijke scenarios / redenen konden zijn waarom mijn moeder mee moet gaan
en hoe best op voorhand in te dekken

GWX13
Topic Starter

#11 , 13 jul 2023 11:11

ik ga zowiezo mee naar notaris

eylis

#12 , 13 jul 2023 12:01

De uitnodiging zou hoe dan ook rechtstreeks van de notaris moeten komen, want met wat u nu weet is er geen enkele (maar dan ook geen enkele ) reden waarom uw moeder mee naar de notaris moet.

Natuurlijk zegt de erfgenaam niet vooraf waarom uw moeder meemoet komen "om te tekenen". Dat betekent dat er een "agenda" achter zit en men druk wil uitoefenen. De notars zal aan de erfgenaam gezegd hebben dat hij niet in de woning kan en mag en dat de moeder best meekomt om de lijst met eigendommen van de overledene af te tekenen. Of misschien wel om een toelating te tekenen het huis te betreden om de kamer leeg te maken.
Het is heel verdacht dat men niet vooraf zegt waarom uw moeder zou moeten komen "tekenen".
Dus dat zou ik echt niet doen, want dit kan in de woning grote discussies veroorzaken. Immers: er is geen " officiele" boedelbeschrijving.

Kortom: zoals ik al eerder meldde: u pakt de spullen in en overhandigd ze aan de erfgenaam.

Franciscus

#13 , 15 jul 2023 20:45

En met u wordt bedoeld u als zoon.
Laat uw moeder erbuiten om probleem te voorkomen
Stel desnoods een lastgeving op zodat u of ander kind in naam van moeder kan optreden.
Tekst
Ondergetekende voor en familienaam wonende te X
geven aan voor en familienaam (zoon / dochter) de lastgeving om als lasthebber op te treden in mijn plaats voor
hier kan u bepalen waarvoor of voor alle zaken ...wat uw moeder ook maar wenst dus beperkt of voor die redenen die moeder wil.
Datum en plaats van ondertekenen
In handschrift indien gedrukt de tekst 'Gelezen en goedgekeurd.
Wij voegde er de voor en achterzijde van beide Eid aan toe voor de handtekeningen.

GWX13
Topic Starter

#14 , 24 jul 2023 11:07

Notaris te pakken gekregen, blijkbaar hebben zijn kinderen hebben de erfenis onder voorrecht aanvaard , moeder moet mee om te tekenen dat huis (?) en inboedel van haar is voor als er schuldeiser zijn
schrijven van de notaris zou in de post verloren zijn gegaan, ik krijg vandaag copy per email binnen

GWX13
Topic Starter

#15 , 24 jul 2023 11:53

"de erfgenamen gaan over tot een inventaris op verklaring in het kantoor van ondergetekende notaris"
maw erfgenamen kunnen zeggen wat ze willen tijdens de meeting
"ze hebben nalatenschap aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving'

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”