Vertrekken uit cohousing (brandverzekering)

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Vertrekken uit cohousing (brandverzekering)

#1 , 02 jun 2023 15:15

Op 1 juli verhuis ik naar mijn nieuwe woning, waar vanaf dan ook mijn domicilie staat, terwijl het contract van mijn huidige woning nog tot 31 augustus loopt. Ik zou de huur voor die 2 maanden uiteraard blijven betalen, maar hoe zit het met de brandverzekering? Via de makelaar heb ik de brandverzekering (die enkel op mijn naam staat) laten aanpassen dat deze vanaf 1 juli op het nieuwe adres loopt.

In mijn huidige woning wonen we momenteel met 3 (staan allemaal op het contract), dus we zijn volgens mij allemaal verantwoordelijk voor de verzekering, maar mijn medehuurders regelen dit niet. Is het dan zo dat ik voor juli en augustus toch zelf nog een brandverzekering moet regelen en deze dan ook volledig moet betalen, ook voor de medehuurders?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2023 15:57

Hangt van uw huurcontract (startdatum voor of na 2019) of het verplicht is of niet. Hoe u dat regelt met uw medebewoners is niet bij wet opgelegd.

Sowieso, afgezien van het juridische kader, is het nooit een goed idee om geen brandverzekering te hebben waar je woont.

edit: Ik ging er van uit dat u in Vlaanderen woont.

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2023 00:02

Het is een huurcontract na 2019, dus ik zou de verzekering afsluiten moesten de 2 medehuurders dit niet doen (wat ze volgens mij niet gaan doen…), maar dit voelt dubbel doordat ik dan (weer) opdraai voor de kosten omdat zij hun verantwoordelijkheid niet nemen. Vanaf september zouden zij hier ook blijven wonen, maar dit is dan met een nieuw contract.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 03 jun 2023 00:13

U hebt de brandverzekering als ik goed lees toch laten overzetten naar uw nieuw adres?

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jun 2023 11:05

Ja, vanaf 1 juli zou ik op het nieuw adres wonen (en zou mijn domicilie ook daar staan), maar mijn contract op het oud adres loopt nog tot eind augustus. Aangezien mijn medehuurders van het oud adres hier blijven wonen, ging ik er vanuit dat ze een brandverzekering gingen regelen, maar dit lijkt nu niet het geval.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 03 jun 2023 13:00

Dan zal u moeten zeggen dat de brandverzekering die op uw naam staat in augustus vervalt.
Uiteraard hangt dat nog eens af wie die betaald heeft - anders betaald u nog een of twee maanden - hopelijk werden de kosten toen al verdeeld.

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jun 2023 13:25

De kosten werden niet verdeeld (één van de redenen waardoor ik het huurcontract heb opgezegd)… daarmee dat ik aan het zoeken was naar een manier waarop de twee medehuurders toch verplicht zijn een brandverzekering af te sluiten. Maar aangezien ze die verplichting niet na willen komen, zal ik het maar in orde brengen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 04 jun 2023 22:30

Om erger te voorkomen , zou ik toch aanraden de verzekering op uw "oude" huurwoning in stand te houden, zeker voor die twee maanden.

Hoe zit het met het einde van uw huurcontract? Hebt u opzeg gegeven, is de eigenaar akkoord....
het risico dat er iets gebeurt (brand of dergelijke) is erg klein, maar de kosten kunnen enorm oplopen (brand van het gehuurde, schade bij buren .....) ; anderzijds is de verzekeringspremie toch niet onoverkomelijk hoog.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 05 jun 2023 09:40

Laat uw 2 medehuurders per AANGETEKEND SCHRIJVEN weten dat er na xx/xx/xxxx geen verzekering meer zal zijn, en dat ze vanaf die datum zelf zullen moeten instaan voor een verzekering. Stuur voor alle zekerheid dit AS ook via de gewone post, zodat ze zeker niet kunnen ontkennen niet op de hoogte te zijn.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 05 jun 2023 13:38

verzekeringscontract staat op uw naam. V
U verhuisd. V
U neemt UW verzekeringscontract mee naar uw nieuw adres. V
Dus de risico's worden nu op nieuwe woning gedekt. V
U hebt geen belangen meer op vorig adres. V
Wat is dan het probleem? U hebt geen belangen mee op vorig adres . V
Doe wat @mava105 heeft geschreven . VV

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jun 2023 21:49

In het huurcontract staat dat het voor de huurders verplicht is een verzekering af te sluiten. Het was vooral daardoor dat ik twijfelde of een aangetekende brief voldoende is om mij van die verplichting vrij te stellen (het huurcontract op het oude adres loopt tot eind augustus).

De opzeg is door de verhuurder gegeven (op vraag van mij). De twee medehuurders zouden hier wel blijven wonen, maar doordat ze niet op zoek gaan naar een nieuwe medehuurder is de verhuurder ondertussen gestart met bezichtigingen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”