Uit eigen appartement gezet

paistropical
Topic Starter
Berichten: 8

Uit eigen appartement gezet

#1 , 26 mei 2009 19:23

Mijn vriendin heeft me uit mijn eigen appartement gezet. Ze is bij me komen samen wonen drie jaar geleden, terwijl ik het appartement op mijn naam heb gekocht. Een maand geleden heeft ze alle sleutels van het appartement weggepakt en mij eruit gegooid. Welke stappen kan ik ondernemen? We hebben samen een kindje van 2,5 jaar en ik wil hen er niet zomaar uit gooien, maar ik wil wel toegang tot mijn eigen woning.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 26 mei 2009 21:35

Mijn vriendin heeft me uit mijn eigen appartement gezet. Ze is bij me komen samen wonen drie jaar geleden, terwijl ik het appartement op mijn naam heb gekocht. Een maand geleden heeft ze alle sleutels van het appartement weggepakt en mij eruit gegooid. Welke stappen kan ik ondernemen? We hebben samen een kindje van 2,5 jaar en ik wil hen er niet zomaar uit gooien, maar ik wil wel toegang tot mijn eigen woning.
als het uw eigendom is heeft u het genotsrecht en kan zij dat niet afnemen.
anderzijds: is het feitelijke samenwoning geweest? of met samenwoningscontract? wettelijk samenwonenden hebben samen het genot van de gezinswoning. zo snel mogelijk oproepen tot verzoening bij vrederechter + als ze niet wil vertrekken onmiddellijk huurgeld afdwingen. dan procedure starten (eventueel kortgeding); laat dit niet aanslepen en hou er rekening mee dat u voor het kind misschien zal moeten opbrengen

paistropical
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 26 mei 2009 23:18

het is een feitelijke samenwoning, waarbij ze nooit een euro heeft mee betaald

Reclame

3399AAaa
Berichten: 818

#4 , 27 mei 2009 19:19

het is een feitelijke samenwoning, waarbij ze nooit een euro heeft mee betaald
bij feitelijke samenwoning gelden ook de primaire samenwoningsregels niet die vergelijkbaar zijn met het primaire huwelijksrecht (zorgplicht etc...)

staat uw adres daar nog?

zoals zij daar nu woont is dat een bezetting ter bede (zonder recht noch titel) en kan u haar laten uitzetten.
1: als ik u was zou ik niet te lang wachten om iets te ondernemen; des te langer u wacht, des te langer wekt u de indruk akkoord te gaan met de bewoning

2: probeer haar voor een verzoening op te roepen bij de vrederechter en probeer met hem een akkoord te bekomen dat zij daar nog bijvoorbeeld 3 maanden kan blijven wonen als u uw kindje wil sparen. Maar u mag uzelf in deze zaak niet wegcijferen. U moet op uw rechten als eigenaar staan. stel dat zij binnenkort een nieuwe vriend heeft, gaat u toestaan dat ze die ook nog in uw huis laat wonen? Als de verzoening bij de vrederechter niet helpt spant u een vordering in om haar eruit te drijven.

3: als mijn domicilie nog op dat adres staat zou ikzelf in uw plaats gewoon de slotenmaker erbij roepen en nogmaals de sloten laten veranderen en haar buiten smijten, maar dat is natuurlijk een grove actie tov het kind. wat uw ex doet is buiten elk fatsoen.

vredegerecht Halle heeft op 23 juni 2008 nog een uitspraak gedaan over ongeveer dezelfde situatie, in het voordeel van de eigenaar.

Kijk maar eens op de site: http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... ndigen.htm

paistropical
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 29 mei 2009 11:14

ja, ik ben daar gedomicilieerd
zij heeft ondertussen een lening gesloten bij het Vlaams Woningfonds voor de koop van een ander pand, maar de lening is nog niet goedgekeurd
vraag is nu hoe lang dit nog kan aanslepen

3399AAaa
Berichten: 818

#6 , 29 mei 2009 16:27

u moet voor uzelf beslissen in hoeverre u uw rechten wil wegcijferen. u kent haar en u weet hoet ze in mekaar zit. Dat van die lening kan oprecht zijn, maar als het niet in orde komt, wat zal u dan doen? Hoe lang gaat u daarmee akkoord?

Franciscus
Berichten: 38712

#7 , 29 mei 2009 18:47

Bij stopzetting van een relatie MET kinderen zal de rechtbank dikwijls uitspreken dat de moeder er met de kinderen mag blijven wonen

Ingeval er een klacht inzake IFG intra familiaal geweld zou zijn is dat trouwens een van de (dwang) maatregelen.

Het vragen van een vergoeding kan uiteraard wel - opletten geen huishuur anders zit men vb in een contractuele verbintenis (3-6-9)

3399AAaa
Berichten: 818

#8 , 29 mei 2009 18:54

Opletten Fransiscus, het gaat hier niet om een wettelijke samenwoning. In dat geval kan dat niet oneindig. Daarom, om het menselijk te houden: verzoening vrederechter en nog een drietal maanden de tijd geven.

Franciscus
Berichten: 38712

#9 , 29 mei 2009 19:15

Mijn antwoord gaat over het belang van het kind & (dwang)maatregelen die RB oplegd ingevolge beslising gebaseerd op col 4/ col 6 2006 inzake Intra Familiaal geweld

3399AAaa
Berichten: 818

#10 , 29 mei 2009 21:30

Mijn antwoord gaat over het belang van het kind & (dwang)maatregelen die RB oplegd ingevolge beslising gebaseerd op col 4/ col 6 2006 inzake Intra Familiaal geweld
ok akkoord, maar ik had niet begrepen of daar hier al of niet sprake van is. excuus

paistropical
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 31 mei 2009 18:50

ik van plan deze week mijn sloten te veranderen,
Best met politie erbij en laten vastleggen?
Ze woont er nu inderdaad "met een goeie vriend" en mijn zoontje. Ik had naar de notaris gebeld en die verzekerde me dat de goedkeuring van de lening nog tot 6 weken kan aanslepen, terwijl ze er al 5 weken woont.

paistropical
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 31 mei 2009 18:55

Ik heb ook een verzoek tot verzoening ingediend bij de Vrederechter, maar ze werkt zelf op de griffie van de Rechtbank.
Wat zijn daar de consequenties van?

3399AAaa
Berichten: 818

#13 , 01 jun 2009 07:27

jaja "een goeie vriend"...

dat ze op die griffie werkt is niet zo ok voor u, maar hoeft ook niet per se een nadeel te zijn. dat hangt volledig van de vrederechter af. u kan desnoods een advocaat uit de buurt vragen mee te gaan naar de vrederechter

als u de politie er niet bij haalt, zou die vriend dan voor problemen kunnen zorgen? probleem is dat de politie misschien gaat moeien en aan uw zoontje eerst zal denken. u kan zeggen dat het zoontje bij u mag blijven, maar dat zij en haar vriend er uit moeten. of gaat u dat doen als ze niet thuis is? of hoe dacht u dat aan te pakken? een pv laten maken is altijd handig.

3399AAaa
Berichten: 818

#14 , 01 jun 2009 08:56

probleem is ook als u naar de politie gaat: als zij haar domicilie daar ook heeft en u bent daar al een maand weg, dat zij dan misschien zullen zeggen dat u toestond dat zij daar woonde. + vrouw en kind tegenover man alleen: die man heeft meestal bij de politie geen kans.

politie moeit zich op dat moment dikwijls - al is het wettelijk fout.

heeft die vriend zijn domicilie daar ook? het feit dat die daar ook woont, dat is wel een sterk argument voor u om tegen haar te gebruiken t.o.v. de politie.

paistropical
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 01 jun 2009 20:25

ik was van plan dit te laten doen als ze niet thuis is, maar met de politie erbij
die 'vriend' is daar niet gedomicilieerd, maar is daar elke dag aanwezig

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”