Meerderjarig inwonend bij invalide ouders

lolaleon
Topic Starter
Berichten: 6

Meerderjarig inwonend bij invalide ouders

#1 , 11 mar 2023 23:50

Hallo,

Ik heb enkele vragen omtrent juridische en financiële gevolgen (fiscale) in geval van inwonen bij ouders indien men meerderjarig is, tewerkgesteld is en tegelijk studies afmaakt.

Doordat mijn ouders op een korte tijd na elkaar invalide zijn geworden (moeder aangereden door dronken bestuurder in 2010; vader beroepsziekte en zware rugoperaties ondergaan 2014 - geen toestemming van geneesheer om zelfs praktijk van opleiding vrachtwagenbestuurder te mogen starten, enkel theorie), heb ik mijn ouderlijk huis niet kunnen verlaten.

Dit is te wijten aan meerdere aspecten:

- Mijn ouders hebben vlak voor mijn vader plots zeer ernstig ziek (immobiel) werd een huis gekocht m.b.v. een sociale lening
- Wij zijn een Oekraïens migranten-gezin met 0 kapitaal naar België verhuisd, mijn ouders hebben heel hard gewerkt om een huis te kunnen kopen, dus ik voel een bijzonder verantwoordelijkheidszin om hen financieel te blijven steunen (wat al 10 jaar gaande is)
- Door hen te steunen heb ik zelf geen spaargeld
- Ik wil niet dat zij het huis verliezen

Mijn werksituatie/inkomen:
Ik heb van 2013 tem 2016 in een groot retail-zaak als interim gewerkt, in 2016 kreeg ik 9u contract van onbepaalde duur, bedoeld voor studenten die enkel op zaterdag komen werken, maar met mogelijkheid tot deeltijdse bijlagen tijdens de weekdagen. In 2020 werd dit omgezet naar "volwaardigere" contract van 18u, en in 2021 naar 24u. Ik heb 6 maanden geleden ontslag genomen, en heb nu een volwaardige full-time job die beter betaalt.


Mijn vragen:
- Is het mogelijk om bij mijn ouders nog te blijven wonen tot ik hen redelijk financieel op been krijg, maar dan niet meer te behoren tot het 'gezin', kan dit door middel van het afsluiten van een huurcontract? Of op welke wijze kan ik met zelfde domicilie niet tot het gezin meer behoren?
- Mijn ouders hebben nood aan een pro-deo advocaat, maar aangezien mijn inkomen ook wordt gerekend, hebben zij geen recht op juridisch bijstand. Doordat ik veel o.a. energie-gerelateerde schulden afbetaal (wij hebben 8 familieleden uit Oekraïne 8 maanden lang gehuisvest) voor hen, heb ik uiteraard ook geen financiële ruimte om de advocaten te bekostigen.
- Ik wil zeer graag alleen gaan wonen, mijn Master-thesis schrijven en afstuderen. Op deze wijze zo lang leven heeft gevolgen op psychisch welzijn, maar ik heb 0 spaargeld. Bestaan er organen die je op been helpen?

Graag hoor ik uw advies.

Alvast bedankt.

KJ86
Berichten: 2663

#2 , 12 mar 2023 13:03

Als de woning het toelaat kan je proberen om de woning met stedenbouwkundige vergunning op te splitsen naar een appartement en een studio.

Een meergezinswoning lost al uw problemen op en maakt uw ouders financieel sterker als je zou beslissen om te vertrekken. Ze creëren een extra inkomen uit verhuur.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 12 mar 2023 15:20

Al eens met een www.caw.be of de sociale dienst van de gemeente (OCMW) gaan praten.
Ik dacht dat er een vergoedingssysteem bestond voor mensen die uit Oekraïne kwamen hebben opgevangen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”