Een lief, partnerschap, trouwen. Duluth principe, scheiden, goederen scheiden

7seven7
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Een lief, partnerschap, trouwen. Duluth principe, scheiden, goederen scheiden

#1 , 11 mar 2023 02:12

Hallo ik heb een vraag inverband met trouwen. Ik heb een nieuw lief maar maak me erg zorgen omdat ik vanalles lees over mannen die alles zijn kwijtgeraakt. Zo heb ik de volgende comment gevonden :
ben anders
ben anders
1 month ago
I've seen this in action. A guy i knew had his rental apartment and everything he owned stolen by a girl he wasn't even dating. She got in trouble because of a junkie boyfriend and became homeless. This guy helped her out and let her stay in the spare room, rent free. She then asked to be registered on his address with the city so she could apply for government aid. 2 weeks later he was dragged out of his apartment where he lived for 10 years by the police. She accused him of abuse. And she was allowed to take over his rental contract. Even though he payed the rent there for 10 years and she only stayed there as a guest for 2 weeks. Affordable rental apartments like that are very hard to come by in the Netherlands. The average waiting time is 15 years. He still had to pay all the bills for the next 3 months while she lived in his apartment with all his stuff. He had to go to a homeless shelter. He was not allowed to come anywhere near her or his apartment. He didn't even know what was happening the first couple days. Her junkie boyfriend moved in a week later. They had just stolen his house and everything in it. And the police helped them do it.



het gaat hier over een vrouw die een appartement ingenomen heeft van een man via een zogenaamd Duluth principe. Ik heb daar dan wat onderzoek naar gedaan. en ChatGPT wist me dit te vertellen:

Code: Selecteer alles

wat is het duluth principe in 5 zinnen
Het Duluth Model is een educatief programma dat is ontworpen om te helpen bij het voorkomen en beëindigen van gewelddadig gedrag in relaties. Het is ontwikkeld door feministische activisten en hulpverleners in Duluth, Minnesota. Het programma is gebaseerd op het idee dat huiselijk geweld niet het gevolg is van individuele problemen, maar van machtsonevenwicht in relaties. Het Duluth Model benadrukt dat huiselijk geweld een probleem is van de gehele samenleving en niet alleen van individuele slachtoffers en daders. Het model biedt ook richtlijnen voor het betrekken van verschillende instanties, waaronder wetshandhaving en hulpverleners, bij het voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld.


nu maak ik mij veel zorgen. ook omdat ze van een traditionele achtergrond komt en het heeft over trouwen. zij is arm en ik heb toch wel best wat dingen.


video waar ik comment vond : https://www.youtube.com/watch?v=7mehROACkPE

je kan daar veel comments lezen over mannen in het westen die alles zijn kwijtgeraakt door vrouwen die liegen en blijkbaar wetten tegen hun gebruiken?



nu mijn volgende vragen.

stel wij trouwen, hoe kan ik me beschermen als het mis gaat? Ik wil graag na het trouwen een huis op eigen naam kopen. ik neem aan dat ik trouw met scheiding van goederen contract. zet ik dat er gewoon in? en wat als ze dan later deze Duluth model toepast om mij uit mijn eigen huis te zetten? blijkbaar is dit in Nederland al gebeurt, (zie comment boven). ik maak me gewoon super veel zorgen. als ik een asset dat ik heb llater verkoop voor een mooie winst en dan daarmee een huis koop als wij al getrouwd zijn wil ik niet dat zij dat huis zomaar krijgt... ik vind het zeer moeilijk. dank voor eventueel adviezen

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2023 05:07

Is dit een serieus topic?

Het is niet omdat je een nieuw lief heb, dat je moet trouwen. Een huwelijk met volledige scheiding van goederen kan via een huwelijkscontract bij de notaris.

Verder raad ik je aan om tekst uit ChatGPT niet te gebruiken om naar te verwijzen als gebeurtenissen die zich echt hebben voorgedaan. ChatGPT is erg goed in antwoorden opmaken die gestructureerd klinken, maar zijn puur gebaseerd op correlatie van woorden in veel voorbeeldteksten. Er is geen enkele garantie dat een resultaat inhoudelijk correct is.

iota
Berichten: 830

#3 , 11 mar 2023 09:32

Verder is er effectief sprake van machtsonevenwicht in uw relatie en wil u er alles aan doen om dat zo te houden. Zij is arm en u hebt wel wat. Volgens u moet dat vooral zo blijven en hoort alles wat u koopt ook na de trouw enkel van uzelf te blijven. Mooie basis voor een relatie. U vertrouwt uw partner niet en zij mag enkel blijven op uw voorwaarden en gratis het huishouden voor u doen. U hebt alle macht in die relatie, wat exact het punt is van die feministen in Duluth. Zo'n situatie loopt makkelijk uit op psychische en fysieke mishandeling omdat degene die alles heeft, meent dat hij daarom ook alles te zeggen en te bepalen heeft.
Zonder hulp is de mishandelde partner haast gedoemd om bij de mishandelaar te blijven omdat ze immers geen basis heeft om zelfstandig te gaan wonen. Vandaar de hulpverlening die hen praktisch en wettelijk bijstaat.

Reclame

7seven7
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2023 13:07

Ja is een series topic. En ja ze spreekt over trouwen. Ze is niet van belgie.

@iota mooi hoe u dat zo bekijkt. Ik snap precies Al waarom trouwen zo gevaarlijk is. Moest maar eens een rechter zoals u redeneren. Mooi is dat.

LeenW
Berichten: 12841

#5 , 11 mar 2023 14:08

Schijnhuwelijk voor verblijfsvergunning? Toch mee oppassen.

Uiteindelijk moeten beide partijen nog wel instemmen met aan huwelijk. U kiest zelf of u wil trouwen of niet.

iota
Berichten: 830

#6 , 11 mar 2023 14:18

Ik leg gewoon uit hoe huiselijk geweld kan voortkomen uit machtsonevenwicht in een relatie. En dat is idd een probleem van de gehele samenleving omdat de samenleving opdraait voor de gevolgen. Als iemand bij een echtscheiding alles voor zich houdt en de partner zonder iets op straat zet, zijn de kosten hiervan voor de gemeenschap: ocmw, onderhoudsgeld voor de kinderen dat misschien moet worden voorgeschoten, onderdak verleend, alle soorten van hulpverlening... De maatschappelijke gevolgen kunnen ook nog veel verder gaan en soms generaties doorwerken, b.v. kinderen die een moeilijke jeugd hebben en van het rechte pad afgeraken.

7seven7
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2023 14:46

Schijnhuwelijk voor verblijfsvergunning? Toch mee oppassen.

Uiteindelijk moeten beide partijen nog wel instemmen met aan huwelijk. U kiest zelf of u wil trouwen of niet.
uiteraard is alles moeilijker te vertrouwen omdat ze momenteel niet in Belgie woont. we hebben elkaar wel 3 maanden elke dag gezien vorig jaar en gaan dit normaal nog eens herhalen dit jaar. en dan zien we of we de gehele procedure opstarten zodat we hier kunnen samen zijn. Ik wou dit gewoon doen via wettelijk samenwonen. Verder wil ik eigenlijk ook niet echt een echte trouw doen. ik snap niet zo goed wat de staat te zoeken heeft in mijn relatie. En uit onderzoek blijkt dat als het misloopt ik veel kan verliezen. en zij niets. in haar cultuur is niet getrouwd en samen wonen = schande. dusja. vertrouw ik haar? eigenlijk wel. vertrouw ik dat er eerlijk beslist word als het tot een splitsen komt, met een huwelijkscontract? wel nee. dat niet want als ze wat liegt en duluth principe uitpeelt dan kan ik veel verliezen. het huis , de kinderen, en dan nog een deel van mijn verdere loon afstaan voor een groot stuk van mijn leven?

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 11 mar 2023 14:49

Misschien eens naar een familiaal bemiddelaar gaan.
www.caw.be
https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... miliezaken
vb www.odos.be
Uw notaris...

Wijze van werken in USA niet te vergelijken met Europa en BE zeker al niet wat religie betreft. Noch met hoe we aankijken tegen 'familie'

En ook de bovenstaande opmerkingen van andere JF gebruikers.
Europese wetgeving en zeker de BE wetgeving is anders.
Van waar is vriendin afkomstig - nationaliteit?

7seven7
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2023 15:18

Misschien eens naar een familiaal bemiddelaar gaan.
www.caw.be
https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... miliezaken
vb www.odos.be
Uw notaris...

Wijze van werken in USA niet te vergelijken met Europa en BE zeker al niet wat religie betreft. Noch met hoe we aankijken tegen 'familie'

En ook de bovenstaande opmerkingen van andere JF gebruikers.
Europese wetgeving en zeker de BE wetgeving is anders.
Van waar is vriendin afkomstig - nationaliteit?
Ze is van Turkije.

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 11 mar 2023 16:52

Daar moet u inderdaad nog eens de zeer patriarchale macho familiecultuur bij betrekken.
En dan druk ik me nog zeer voorzichtig uit.

EenVerwardeHuurder
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 mar 2023 18:09

U concentreert zich op de foute dingen: het Duluth model is geen wet, niet in de VS en zeker niet hier. Stop om te beginnen volledig met daaraan te denken. Verder is een verhaaltje op het internet dat begint met "A guy i knew" ook niet iets waar u zich zorgen hoeft over te maken.

Eigenlijk is het simpel: ofwel vertrouwt u haar, en kan u de relatie verderzetten en eventueel huwen; ofwel vertrouwt u haar niet en maakt u de relatie gedaan. Als u zich nu al, in het begin, zorgen maakt over haar bedoelingen (of die bezorgheid nu met reden is of niet)...

Uw relatie kan perfect verder gaan zonder samenwonen en zonder huwen. Als zij of haar familie er op staan op nu, direct, stande pede te huwen en in Belgie te wonen, dan moet ik zich zorgen maken over een mogelijk schijnhuwelijk, zoals LeenW reeds vermeld heeft.

Dat laatste is waar u zich momenteel over moet nadenken, niet over uw bezittingen: is die dame oprecht in u geinteresseerd of niet? Steden in Minnesota en "a guy i knew"-verhalen komen daar niet bij kijken.

Indien u beide de relatie verder wil zetten kan u nog steeds huwen met een huwelijkscontract of religieus trouwen in Turkije zonder burgerlijk huwelijk hier (als ze een ander type visum kan krijgen), want dan hoeft u ook niet in Belgie te scheiden; maar dan permitteer ik me om nog even naar mijn "vertrouwt u haar"-zin hierboven te verwijzen.

iota
Berichten: 830

#12 , 12 mar 2023 09:54

ik snap niet zo goed wat de staat te zoeken heeft in mijn relatie.
Dan hebt u # 6 niet goed gelezen of begrepen.

U moet zich realiseren dat u een zeer grote verantwoordelijkheid neemt door te trouwen en al zeker als u beslist iemand uit een andere cultuur naar hier te halen. Daarentegen lijkt u enkel bezig met: als het fout loopt, mag dit geen negatieve gevolgen hebben voor mijzelf.
Als dit uw voornaamste bekommernis is, doet dit toch vragen rijzen bij de aard van uw relatie.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”