Sloopkosten vernieuwbouw huis 1 partner

Andy95
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Sloopkosten vernieuwbouw huis 1 partner

#1 , 05 mar 2023 07:47

Beste allen

Mijn aanstaande vrouw en ik gaan een woning slopen en heropbouwen. De te slopen woning is momenteel in mijn bezit, maar zal in ons huwelijkscontract opgenomen worden zodat we beide eigenaar worden (met beding van terugname).
Nu stellen we ons de vraag wie de voorbereidende sloopkosten moet dragen? Enerzijds zijn dit noodzakelijke kosten die moeten gemaakt worden om een nieuwe gezamenlijke woning te zetten, anderzijds zijn dit kosten die mijn vrouw bij gebeurlijke scheiding niet zal kunnen recupereren aangezien dit geen 'meerwaarde' geeft aan het opgetrokken gebouw.
Hopelijk ben ik met deze vraag aan het juiste adres. Bestaat hiervoor een pasklaar antwoord?
Alvast bedankt voor uw reacties.

Vriendelijke groeten
Andy

eylis
Berichten: 8842

#2 , 05 mar 2023 11:23

U heeft het project al goed uitgedacht (cfr beding van terugname) Wellicht bent u al bij de notaris gepasseerd om dit uit te werken. De grond brengt u in de gemeenschap met beding van terugname.De sloopkosten horen bij de bouw. Uiteindelijk zal (ooit) de totale prijs van de bouw niet meer gelijk zijn aan de waarde van de woning als het ooit tot scheiden zou komen. Dus u betaalt gewoon samen de sloop. als u het daar samen over eens bent is er niemand die daar iets op tegen kan hebben. Daar was u vast zelf al achter gekomen. Tenzij dit onderwerp uitmaakt van een opleidingsopdracht, dal zal u de wetteksten moeten opzoeken waarmee u deze oplossing kan beargumenteren.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”