Wat bij eventueel overlijden van mijn huidige partner.

MVS68
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat bij eventueel overlijden van mijn huidige partner.

#1 , 16 feb 2023 16:50

Beste,

Ik ben sinds 06/02/2013 weduwe, ondertussen is het leven verder gegaan en heb ik mijn 2 kinderen niet meer ten laste, mijn appartement heb ik onlangs verhuurd en ben ik feitelijk gaan samenwonen met mijn partner, die nog 1 kind (22 jaar) ten laste heeft.

Ik stel mij bij de huidige situatie wel een aantal belangrijke vragen:
1) Wat is het verschil tussen "feitelijk" en "wettelijk" samenwonen, heeft dit een effect op de erfenis, successierechten?
2) Wat als mijn huidige partner sterft, is er dan een mogelijkheid om eventueel "tijdelijk" in zijn woning te mogen/kunnen blijven wonen, dienen wij hiervoor iets officieel op papier te laten zetten bij de notaris? Of zijn er andere mogelijkheden?
3) Wie heeft recht op het overlevingspensioen, zijn huidige partner of zijn ex-partner?

Hartelijk dank voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 feb 2023 18:47

Bij wettelijk samenwonen behoudt ieder zijn eigen tegoeden , zoals bij scheiding van goederen. U erft niets van hem, maar u kan en mag wel in die woning blijven wonen. Dan moet je niets op papier zetten = zo is de wet.
U krijgt evenwel geen pensioen van zijnentwege : u verwerft geen rechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 17 feb 2023 10:00

Bij feitelijk samenwonen ben je juridisch vreemden voor elkaar. Je zal dan niets erven. Wil je dat wel, dan zal je actie moeten ondernemen. Via testament zou je bijvoorbeeld het vruchtgebruik kunnen erven en dat kan dan levenslang of voor een bepaalde periode zijn.
Wettelijk samenwonenden erven zonder testament enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning.

Overlevingspensioen zal je niet krijgen, daarvoor moet je gehuwd zijn. Let op: een tweede huwelijk betekent ook dat je het overlevingspensioen van je eerste man zou verliezen moest je daar nu recht op hebben. Een ex-partner krijgt enkel overlevingspensioen (of een gedeelte ervan) als de overledene ambtenaar was.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”