vruchtgebruik vs successierechten erfgenamen

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik vs successierechten erfgenamen

#1 , 21 jan 2023 16:59

Hallo,

Ik ben de enigste eigenaar van mijn woning en heb 1 dochter. Onlangs ben ik gehuwd met het stelsel scheiding van goederen. Door het huwelijk heeft mijn vrouw automatisch vruchtgebruik gekregen mocht ik voor haar overlijden.

Wat gebeurt er in het geval dat ik voor mijn vrouw overlijd en mijn dochter de successierechten niet kan betalen? Indien dit een negatief antwoord betreft, dan heeft de verkregen cadeau van vruchtgebruik in dit geval geen waarde.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 jan 2023 18:22

Hallo,

Ik ben de enigste eigenaar van mijn woning en heb 1 dochter. Onlangs ben ik gehuwd met het stelsel scheiding van goederen. Door het huwelijk heeft mijn vrouw automatisch vruchtgebruik gekregen mocht ik voor haar overlijden.

Wat gebeurt er in het geval dat ik voor mijn vrouw overlijd en mijn dochter de successierechten niet kan betalen? Indien dit een negatief antwoord betreft, dan heeft de verkregen cadeau van vruchtgebruik in dit geval geen waarde.

Alvast bedankt!
Indien ze op geen enkele wijze de erfenisrechten kan betalen (1) én uw echtgenote is niet bereid tot verkoop van het vruchtgebruik (tegen vergoeding à rato waarde vruchtgebruik) zodat uw dochter volle eigenaar van het huis wordt en het huis eventueel kan verkopen, dan zal uw dochter de volledige erfenis moeten verwerpen.

(1) Indien er genoeg geld in de erfenis aanwezig is kan ze misschien daarmee de erfenisrechten betalen. Na overlijden van uw echtgenote wordt ze dan volle eigenaar. Maar ondertussen zal ze wel eventuele grove herstellingskosten aan het huis (mee) moeten betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”