feitelijk samenwonende uit het huis zetten

sercos
Topic Starter
Berichten: 2

feitelijk samenwonende uit het huis zetten

#1 , 18 jun 2006 13:44

Hallo,

Ik woon feitelijk samen (zonder overeenkomst) met mijn vriendin in mijn woning. Ook de inboedel is van mij. Ze woont wel officieel op mijn adres. Ze betaalt ook geen vergoeding.

Kan ik haar nu zonder meer de deur wijzen of moet ik hiervoor een "opzegtermijn" in acht nemen van zodra ik mijn intentie kenbaar maak. En hoe lang is die dan.

dank bij voorbaat,

Sercos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 jun 2006 14:01

Art.213 Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht;zij zijn elkaar getrouwheid,HULP en bijstand verschuldigd.(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Deze bepalingen zijn niet van toepassing op de wettelijk samenwonenden(art.1475-1479 B.W.) noch op de feitelijk samenwonenden.

Niettemin wordt uitzonderlijk gevonnist:
De vrederechter is bevoegd krachtens art.591,7? Ger.W. om kennis te nemen van de vordering tot onderhoudsuitkering tussen ongehuwd samenwonenden na de be?indiging van hun samenleving.Wanneer de man tijdens het samenwonen in hoge mate de financi?le lasten van het huishouden droeg en instond voor het onderhoud van de vrouw,is dit een natuurlijke verbintenis die wordt omgevormd in een gerechtelijke verbintenis die in rechte afdwingbaar is (Vred.Gent 4 november 1996,A.J.T. 1996-97,323,noot JACOBS,K.).

sercos
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 jun 2006 14:39

Ik vermoed dat dit niet echt van toepassing is omdat ze eigenlijk wel zelf instond voor haar onderhoud. Ze geniet natuurlijk wel mee van zaken zoals onderdak en nutsvoorzieningen waarin ik de lasten van draag maar verder heb ik nooit voorzien in haar onderhoud.

Zou er dan toch nog sprake zijn van plichten van mij kant als ik wens het samenwonen te be?ndigen?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”