huwelijkscontract

dott.3d
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huwelijkscontract

#1 , 10 jan 2023 09:15

Dit jaar zouden ik en mijn partner trouwen.
In mijn familie is het de gewoonte om dit met een huwelijkscontact te doen. In de familie van mijn partner is dit echter niet de gewoonte. Dus is dit nu wat een discussiepunt.
Ik ben echter voorstander om ons zelf wat te beschermen tegen de toekomst. Daarnaast ben ik ook nog zelfstandig (eenmanszaak). Dus mocht er op professioneel vlak ooit iets fout lopen wil ik ook mijn gezin beschermen. Daarin kan mijn partner zich wel in volgen.
Mocht er dan een huwelijkscontract komen dat zal dit eerder iets basic zijn zonder de financiële vermogens te gaan benoemen.

Nu zit ik toch met wat vragen:
- Als de financiële vermogens niet in een huwelijkscontract staat moeten we dan onze eigen vermogens gaan delen bij een eventuele scheiding?
- We hebben samen een woning gekocht enkele jaren terug, Daarbij heb ik een aardig bedrag zelf betaald, dit hebben we ook zo vermeld in de aankoopakte. Stel dat we ooit uit elkaar zouden gaan en de woning wordt verkocht, wat gebeurt dan met die gelden van mijn eigen inbreng?
- Binnen hier en enkele jaren zouden mijn ouders al een deel van hun vermogen delen onder de erfgenamen. Wat gebeurt met ontvangen erfenissen bij een eventuele scheiding?

We zijn 7.5jaar samen. Wat we verdienen in de tijd dat we samen zijn mag voor mijn part verdeeld worden onder elkaar bij een eventuele scheiding. Maar ontvangen erfenissen en spaargelden opgebouwd voordat we samen waren zou ik toch liever gescheiden houden.

Wat kunnen jullie me aanraden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2023 10:02

zeker wel een contract laten opmaken bij de Notaris. Zonder wordt alles van jullie alle twee zonder rekening te houden met de eigen inbreng. Uw partner trouwt ook uw geld.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 10 jan 2023 13:03

zeker wel een contract laten opmaken bij de Notaris. Zonder wordt alles van jullie alle twee zonder rekening te houden met de eigen inbreng. Uw partner trouwt ook uw geld.
OPGELET: Neen! Compleet foutieve info. Alles wat men bezat voor huwelijk blijft persoonlijk bezit.
Daar verandert het huwelijk niets aan.
Ook erfenissen en schenkingen blijven persoonlijk bezit, onafgezien of die plaatsvonden voor of tijdens huwelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 10 jan 2023 14:15

Quid wat met intresten en gemeenschappelijke rekeing?

Gezien u een weliswaar een eenmanszaak hebt ( dus vermenging met uw vermogen) lijkt het me aangewezen een huwelijkscontract af te sluiten.
Daar kan u alles wat u wil en wettelijk mogelijk is in opnemen.
Wij waren gehuwd met volledige scheiding van goederen en aanwinsten.. kwam goed uit toen partner een zaak begon.
Bij een scheiding was zelfs voorzien wie welke goederen in eigendom zou hebben ( vermeld als witgoed - bruin goed - werkmateriaal - boeken - voertuigen enz enz).

Men kan trouwens een huwelijkscontract wijzigen al naargelang de omstandigheden.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 10 jan 2023 14:54

"Quid wat met intresten en gemeenschappelijke rekening?"
Vanaf huwelijksdatum verworven zijn intresten gemeenschappelijk.
Gemeenschappelijke rekening = ieder de helft.
Maakt geen verschil of men al dan niet is gehuwd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”