Zorgvolmacht nodig of niet

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Zorgvolmacht nodig of niet

#1 , 04 jan 2023 10:32

Dag,

Ik ben enig kind en doe al 10 jaar het beheer van mijn ouders :
- renovatie woning
- alle financiële transacties
- regelen van verpleging en thuiszorg

1. De laatste tijd echter heb ik het gevoel dat ze mij niet meer vertrouwen en dat ze vooral een hulpverlener in vertrouwen nemen. Die hulpverlener werkt zich vrij goed in en besteedt veel extra niet-betaalde tijd, het is de "beste vriendin" geworden. Ik vrees een beetje manipulatie van ouderen.
Bestaat er een risico dat het nalatenschap naar die persoon zou kunnen gaan ?

2. Wat als mijn vader ooit wilsonbekwaam zou worden net als mijn grootvader, mag ik dan nog het beheer uitvoeren of wordt dit aan het vredegerecht overgedragen ?

Heeft een zorgvolmacht zin ? Kostprijs bij de notaris is ongeveer 600 EUR (ons budget is beperkt)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 04 jan 2023 11:31

Zorgverleners kunnen niet erven (wettelijk uitgesloten). Net daarom.
Het is het vredegerecht dat een bewindvoerder aanstelt.
Om te beginnen ga eens praten met hun ziekenfonds (sociale dienst).
Van waar is die hulpverlener... want alle gevarenlichtjes gaan bij mij branden.
Als voorbeeld geeft een in een zoekmachine in kostprijs zorgvolmacht
als in https://www.cm.be/wat-te-doen/thuiszorg ... rgvolmacht

Zelf heb ik steeds gewerkt met een lastgeving. Zowel lasthebber als lastgevers tekenen erop
Geven aan waarvoor wel en waarvoor niet. Eid met voor en achterzijde van alle personen mee op blad - hielp wel.
Ik heb zelfs de verkoop gedaan van enkele eigendommen tot aangetrouwde nicht - overleed de verkoopaktes zijn dan door erfgenamen ( die ook lasthebbers waren) getekend.
In de andere zaak was het moeder en alle kinderen hadden een volmacht op haar rekeningen.
Bij moeder hadden we hetzelfde probleem maar hebben na een gesprek met die firma daar snel een einde aan gemaakt.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2023 11:33

alle gevarenlichtjes gaan bij mij branden ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 04 jan 2023 12:01

Mijn 'mogelijk' dubieuze ' situatie .
Gaan van groen ( alles in orde) over oranje (direct navragen) naar rood (actie ondernemen)

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2023 13:29

Bij de notaris is een zorgvolmacht niet machtig om een echte volmacht te hebben.
Enkel in geval dat de arts wilsbeschikking afneemt gaat deze in voege. Indien niet kan mijn vader doen wat hij wenst.

Hoe kan ik de situatie op groen houden aub ?

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 05 jan 2023 21:41

Vrederechter u als bewindvoerder laten aanstellen... maar dan moet u wel argumenten hebben.
En dan zit u met een situatie waarvoor ik uitleg privé heb doorgestuurd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jan 2023 10:28

Een zorg volmacht kan je perfect zelf opmaken.

U laat de handtekeningen wettigen op de burgerlijke stand

en dan gaat u naar het vrede gerecht om deze te registreren in het zorgregister KOST PRIJS 18 €

Het enige verschil is dat de zorgverlener GEEN onroerend goed kan verkopen , wat wel kan als deze opgemaakt is bij de Notaris .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jan 2023 20:29

Ik volg #6. Aanstelling van bewindvoerder, liefst uzelf, laat de lichtjes op groen staan. Ik moet echter mijn collega tegenspreken voor wat schenkingen betreft, zie https://www.elfri.be/artikel/zorgvolmac ... 0uitoefent. De kinderen hebben minstens recht op het reservatair gedeelte. Denk eraan erven kan enkel bij overlijden en tot overlijden kan er heel wat gebeuren met activa. Als kind van kan u uiteraard als volwaardig erfgenaam erven van uw ouders, alleszins het reservatair gedeelte. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 08 jan 2023 15:04

Ouders doen idd. wat ze willen met hun geld... maar oplichting en of misbruik van vertrouwen is niet ver weg als er geld voor goud? wordt gegeven door ouderen aan een derde aangebracht door hulpverleenster.
Ken zo verschillende cases die slecht zijn afgelopen voor de 'hulpverlener'.
Daar kon duidelijk het strafbare element worden aangegeven met de nodige bestraffing tot gevolg.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”