Meerderjarig kind op straat na verhuis uit huurwoning

Ilse_A
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Meerderjarig kind op straat na verhuis uit huurwoning

#1 , 07 dec 2022 02:08

Beste,

Mijn vriend heeft een dochter die meerderjarig is (20j) en vast werk heeft met een inkomen. Hij woont samen met zijn dochter in een huurwoning waarvan hij de huur heeft opgezegd om bij mij te komen wonen en er dan ook zijn domicilie wil zetten. Zijn dochter kan echter niet mee verhuizen en gaat dus op haar eigen benen staan. Dit houdt in dat zij een eigen huurwoning moet zoeken maar dit vlot niet zo erg (lees: feesten, geen interesse etc.). In die zin dat ze straks geen woning heeft gevonden en ze dus op straat staat na de opzegperiode.

Het is onmogelijk voor haar om langer in de huurwoning te blijven want die is al verhuurd aan de volgende huurders. Sinds haar vader bij wie ze inwoonde hun huurwoning heeft opgezegd kan ze dan eisen om samen met hem naar mij te komen en dan ook haar domicilie zetten? Of komt ze werkelijk op straat te staan?

Alvast bedankt.
Ilse

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2022 02:49

Zijn dochter kan echter niet mee verhuizen en gaat dus op haar eigen benen staan. Moet dat dan vertaald worden als: ik heb liever niet dat ze mee verhuist en dat ze op haar eigen benen gaat staan? (als ik verkeerd ben, sorry daarvoor)
Ik denk dat gaan feesten op je 20 jaar toch niet zo erg is, en misschien is ze nog niet klaar om op haar eigen benen te staan. Ik ken de wetten niet, maar ik denk niet dat ze kan eisen om mee in te gaan wonen bij u als meerderjarige.
Je zou om de vrede te bewaren kunnen voorstellen: kom maar inwonen, maar betaal een bijdrage voor kost en inwonen. En haar haar eigen was laten doen, maar haar ook tonen hoe die wasmachine werkt, enz. Zie het als een voorbereiding voor later, en zo kan ze eventueel met wat ze overhoudt, nog sparen voor later ook.

Indien niet akkoord, wel, daar is de deur en dan binnen afzienbare tijd moet je dan buiten zijn, maar dan kan er niet gezegd worden dat ze geen kans gekregen heeft.

Ilse_A
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2022 04:54

Beste,

Ik begrijp je reactie en terecht, teneinde de post beknopt te houden heb ik die extra info weg gelaten maar dit stadium is al gepasseerd. Het heeft geen zin om verder vuile was buiten te hangen maar laat ons zeggen dat er vele (heel veel) limieten en lijnen gebroken zijn in de afgelopen jaren, al je correcte voorstellen zijn al meermaals gefaald jammer genoeg.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 dec 2022 06:04

Sowieso heeft u geen enkele verplichting naar de dochter van uw vriend. U moet ze dan ook niet toelaten bij u te wonen.

Vraag gaat eerder over de verplichtingen van uw vriend. Indien ze vast aan het werk is (niet meer studerend?), is hij niet meer onderhoudsplichtig tegenover haar. Hij kan ook zonder stopzetten van het huurcontract vragen om een eigen woning te zoeken. Nu kan hij dus ook zonder haar verhuizen.

Dat is de wettelijke kant. Moreel gezien is een 20-jarige (zelfs indien al aan het werk) nog erg jong om volledig zelfstandig te wonen. Terecht dat haar focus nu ook bij plezier ligt. Als ouder van een 25-jarige kan ik me daardoor moeilijk voorstellen om deze keuze te maken.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 07 dec 2022 08:27

Zelfs indien er onderhoudsplicht is omdat ze nog studeert, is er geen verplichting om haar bij jullie te laten inwonen. Maar dan moet er natuurlijk wel een andere oplossing gezocht worden.

Moreel gezien sluit ik mij aan bij bovenstaande opmerkingen dat het op straat zetten van een 20-jarige absoluut te vermijden is.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 07 dec 2022 11:32

Dochter kan best een naar een www.caw.be of naar het OCMW gaan.
Vermoedelijk zal dochter gezien inkomen enkel juridische en immateriële hulp krijgen.
Ik vermoed hulp bij zoeken woning.

Ilse_A
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 dec 2022 14:22

Bedankt voor de reacties.
Moreel gezien zit iedereen op dezelfde golflengte behalve de dochter dan. Ik ga volledig akkoord dat de situatie te vermijden is maar soms kan het niet anders en zijn pistes uitgewerkt. Bedankt voor de tip!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”